نیویورک تایمز نوشت: اجرای توافق برجام لحظه‌ای تاریخی است که به باور بسیاری هرگز تکرار نخواهد شد. ایران به تعهداتش در قبال توافقی که آن را در سال 2015 با آمریکا و سایر قدرتهای بزرگ جهانی در راه حذف یا محدود کردن خطرناک‌ترین عناصر برنامه هسته‌ای‌اش عمل کرده است.

«آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» تأیید کرد که ایران 11 تن اورانیوم غنی شده‌اش را به روسیه منتقل کرده است. ایران ضمن آن تعداد 12 هزار دستگاه سانتریفیوژ خود را از کار انداخت و رآکتور «اراک» را که برای تولید پلوتونیوم طراحی شده بود با سیمان پر کرد.

بعد از افزون بر 30 سال خصومت و دشمنی میان دو کشور، حسن روحانی، «محمد جواد ظریف» از سال 2013 زمام امور دولت ایران را بدست گرفتند و مذاکرات برای رسیدن به توافق را با رویکردی «واقع‌بینانه» و «سازنده» دنبال کردند.

البته نه عمل به توافق هسته‌ای و نه آزادی زندانیان آمریکایی، هیچ یک تضمینی نیست که ایران هدف سرزنش و یا تحریم‌های جدید واقع نشود. دقیقاً به محض آنکه زندانیان آمریکایی؛ ایران را ترک کردند، اوباما سریعاً 11 شرکت و شهروند ایرانی را که به نوعی با آزمایش‌های اخیر موشک‌های بالستیک ایران مرتبط بودند هدف تحریم قرار داد که این تحریم‌ها جدید هستند.