ابتکار فارغ از هر نوع دغدغه زیست‌محیطی نگرانی‌های خود از انتخابات و برنامه‌های سیاسی پیش رو را در گفت‌وگو با این نشریه انگلیسی مطرح کرد. اقدامی که ضمن تهیه خوراک برای رسانه‌های بیگانه بر سیاست‌زدگی این سازمان مهر تایید دیگری نشاند.  رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در 2 سال و اندی که تصدی این سازمان را برعهده گرفته است، نشان داده به مباحث سیاسی و گشت و گذار در حواشی عالم سیاست و مصاحبه با رسانه‌های بیگانه علاقه‌مند است.  28 دی (برابر با 18 ژانویه) که مدارس تهران و چند شهر دیگر به سبب آلودگی هوا تعطیل شده بود و مردم عادی در کلانشهرهای ایران برای نفس کشیدن به مشکل برخورده بودند، ابتکار، متولی اصلی مباحث مرتبط با آلودگی هوا، ترجیح داد اوقات خود را صرف گپ و گفت با یک نشریه انگلیسی کند و به سیاق معمول و مألوف درباره موضوعاتی خارج از حیطه تخصص و مسؤولیتش به اظهارنظر بپردازد؛ ابتکار در روز به اضطرار رسیدن وضعیت آلودگی هوای کلانشهر‌ها به اظهار نگرانی درباره وضعیت احراز صلاحیت برخی کاندیداها پرداخته است.

شهروندان در غبار، ابتکار در آسمان سیاست

به گزارش میزان، ابتکار در اظهاراتی قابل‌تامل در مصاحبه با نشریه انگلیسی گاردین چنین گفته که «نگرانی‌هایی در زمینه فرآیند بررسی و تفحص شورای نگهبان وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم بر نگرانی‌ها غالب شویم. همه چشم‌انتظار انتخابات عادلانه و رقابت سالم هستند و این مهم‌ترین موضوعی است که ما در پیش داریم. دولت در پی اطمینان یافتن از انجام درست انتخابات براساس قانون و اصولی است که ما برای چشم‌انداز دموکراسی در کشور داریم». این اظهارات ابتکار در مصاحبه با نشریه انگلیسی مزبور و بیان نظرات عجیب در شرایطی است که دشمنان نظام جمهوری اسلامی از جمله انگلیس همواره درصددند تا بهانه‌ای را برای تحمیل فشارهای تبلیغاتی و سیاسی به کشورمان بیابند و چه بهانه‌ای بهتر از اینکه معاون رئیس‌جمهور در مصاحبه با دستگاه‌های تبلیغاتی آنها موضوعی داخلی را برمبنای گرایش‌های جناحی خود برای اجانب مطرح کند و در صحت و درستی امور مربوط به نهادی همچون شورای نگهبان که به موجب اصل 99 قانون اساسی ناظر استصوابی تمام مراحل و فرآیندهای انتخابات است، تشکیک و تردید ایجاد کند. به‌راستی باید از ابتکار پرسید که مصاحبه با یک نشریه انگلیسی و تخریب و تخطئه شورای نگهبان در چنین شرایطی چه دلیلی داشت؟

رئیس سازمان محیط زیست یا فعال سیاسی

البته اینگونه اقدامات خانم ابتکار مسبوق به سابق است. اواسط شهریورماه سال جاری ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، مصاحبه‌ای تلویزیونی را با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» انجام داد. مصاحبه ابتکار با «سی‌ان‌ان» اگرچه در پوشش بحث پیرامون مسائل زیست‌محیطی ترتیب داده شده بود، اما مجری برنامه در خلال آن، سوالاتی را مطرح کرد که ابتکار نه‌تنها درباره آنها ذی‌صلاح و ذی‌ربط نیست بلکه تخصص و اطلاعاتی هم درباره آنها ندارد؛ برای مثال، مجری شبکه «سی‌ان‌ان» درباره پرونده جیسون رضاییان(متهم به جاسوسی) سوالی را از رئیس سازمان محیط‌زیست ایران مطرح می‌کند و وی هم پاسخی دوپهلو و باب میل گردانندگان این شبکه آمریکایی ارائه می‌دهد و می‌گوید: «این مطالب بیانگر سیاست کلی دولت نیست»!

ابتکار رکورددار اظهارات عجیب

البته ابتکار در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» درباره موضوع توافق هسته‌ای نیز به اظهارنظر پرداخت و در بخشی از مصاحبه چنین گفت: «اگرچه در ایران و آمریکا افراد افراطی وجود دارند اما آنها در اقلیت هستند». در مردادماه نیز سایت شبکه‌ تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی اقدام به انتشار عکس و متن مصاحبه  معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست با خبرنگار این شبکه کرد. فارغ از مباحث مطرح‌شده در این مصاحبه که برخی از آنها چندان مطابقتی با منافع ملی ما ندارد، انجام مصاحبه یک مقام دولتی با شبکه‌ای که استراتژی و دستورکارش تخریب و تخطئه جمهوری اسلامی است، جای سوال دارد. رئیس سازمان محیط‌زیست ایران در این مصاحبه پیرامون نقش ایران در منطقه، روابط ایران و همسایگانش، توافق وین و اهرمی که این توافق در اختیار اصلاح‌طلبان قرار می‌دهد، صحبت کرده است. بی‌بی‌سی همچنین نوشت: «وی فاش کرد که کشورش برای «برقراری دیالوگ» از طریق کانال‌های دیپلماتیک با عربستان سعودی تلاش کرده است». مصاحبه ابتکار با بی‌بی‌سی با واکنش‌های انتقادی بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ای مواجه شد؛ چالش‌برانگیزترین بخش مصاحبه رئیس سازمان محیط زیست با بی‌بی‌سی، آنجایی بود که وی توافق هسته‌ای را به مثابه اهرمی برای یک جناح سیاسی در داخل جهت رویارویی با جناح مقابل اعلام کرد!