فانی توان مدیریت ندارد

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، این هفته چهارمین کارت زرد خود را از نمایندگان مجلس دریافت کرد. فانی که یک مرتبه از ورطه استیضاح نجات یافته است همچنان در معرض سوالات و تذکرات متعدد نمایندگان مجلس قرار دارد.

محورهایی که منجر به دریافت تذکرات متعدد از سوی بهارستان نشینان شده و آقای وزیر را یک بار تا مرز استیضاح پیش برده است به ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه آموزش و پرورش، ناتوانی در توجه دولت به امر آموزش و پرورش، ناتوانی وزیر در اختصاص منابع مالی جهت تامین منابع مالی مدارس، عدم تلاش برای افزایش فضای آموزشی با توجه به کمبود سرانه فضای آموزشی بخصوص در مناطق محروم، عدم تامین معیشت شاغلان، عدم وجود به نقشه راه برای برنامه‌ریزی عملیاتی سند تحول علیرغم اعلام وزیر در رای اعتماد و مطالبات فرهنگیان مربوط است.

زمانی که پای صحبت نمایندگان مجلس می‌نشینیم نسبت به وضعیت فعلی آموزش و پرورش خوش بین نیستند و به ضعف مدیریتی وزیر و برخی معاونان و مدیران کل او انتقادهای بسیاری دارند.

جبار کوچکی نژاد، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که به شدت نسبت به نحوه مدیریت وزیر آموزش‌وپرورش منتقد است به تسنیم می‌گوید: فانی قدرت چانه زنی در دولت را ندارد و نمی‌تواند به خوبی از حقوق فرهنگیان دفاع کند. چرا آموزش و پرورش تا به امروز نتوانسته منابع مالی را که در قانون بودجه 94 برای این وزارتخانه تعریف شده است، دریافت کند؟

به اعتقاد برخی از فرهنگیان، کارشناسان آموزشی و نمایندگان مجلس، رئیس جمهور برخلاف وعده‌هایی که در ایام انتخابات سرداد به مسائل فرهنگیان و آموزش و پرورش توجهی ندارد.

این موضوع را عطاالله سلطانی صبور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این گونه شرح می‌دهد:‌ آقای فانی چوب دولت را می‌خورد چرا که آموزش و پرورش جزو اولویت‌های اصلی دولت یازدهم نیست و آقای رئیس‌جمهور که در هنگام انتخاب شعار رسیدگی به فرهنگیان و نظام آموزش و پرورش را سر داد هم‌اکنون به این وزارتخانه توجه لازم را ندارد و وزیر مکرر مورد سؤال و اعتراضات نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد.

البته بخشی از مشکلات آموزش و پرورش مدیریتی است یعنی مدیران کل این وزارتخانه به‌صورت سیاسی رفتار کرده و مناسب محیط آموزشی نیستند و وزیر در رابطه با کنار گذاشتن آنها تعلل می‌کند. فعالیت سیاسی مدیرانی که از جای دیگر به آموزش و پرورش تحمیل شده‌اند به‌نفع این وزارتخانه نیست.

با وجود انتقادات و تذکرات متعدد نمایندگان مجلس به وزیر آموزش و پرورش، او همچنان معتقد است که مسیر درست را طی می‌کند و در این مسیر تمام مشکلات را تحمل خواهد کرد.

فانی که پیش از این در برابر دریافت کارت زرد از مجلس، سوال و استیضاح را حق نمایندگان مجلس می‌دانست پس از دریافت چهارمین کارت زردش از مجلس این بار در واکنشی شدیدتر خطاب به نمایندگان اعلام کرد:‌ مجلس همواره از آموزش و پرورش انتقاد می‌کند که چرا مطالبات را پرداخت نمی‌کند اما مگر به ما چه داده‌اید که پرداخت نکرده‌ایم، هرچقدر که به ما پرداخت شود به میزان آن می‌توانیم برای پرداخت مطالبات اقدام کنیم.

به نظر می‌رسد، فانی با این سخن کنایه‌ای را به دولت و مجلسی‌ها زده است و اینکه علت عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان و پاداش پایان خدمت که بارها به دلیل آن مورد سوال و تذکر قرار گرفته، عدم تخصیص اعتبار است.

فانی تاکید می‌کند که آموزش‌وپرورش در طول تاریخ همواره با مشکلات مالی و اعتباری مواجه بوده است. در سال 94 بودجه این وزارتخانه حدود 24 هزار میلیارد تومان بود این درحالی است که ما در ماه گذشته بیش از دو هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت کردیم که در طول 12 ماه معادل 24 هزار میلیارد تومان می‌شود یعنی به اندازه بودجه وزارتخانه باید حقوق پرداخت کنیم و برای سایر فعالیت‌ها از جمله هزینه‌های آب، برق، گاز و هزینه‌های جاری مدرسه پولی باقی نمی‌ماند به همین دلیل این وزارتخانه همواره با کسری اعتبارات مواجه است.

به گزارش تسنیم، صرف نظر از انتقادات مطرح به وزیر آموزش و پرورش از جمله ضعف مدیریتی او به نظر می‌رسد آموزش و پرورش برای گام برداشتن در مسیر تحول و خروج از وضعیت فعلی نیازمند حمایت جدی‌تر دولت است.

دست و پازدن مسئولان آموزش و پرورش برای نجات از وضعیت فعلی و روی آوردن به طرح‌هایی همچون توسعه مشارکت‌ها و گسترش همکاری با نهادهای دولتی و خصوصی تا زمانی که به اهمیت آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی کشور واقف نباشند، راه به جایی نخواهد برد.