هیچ نامزدی حق ندارد قبل از اعلام مقامات رسمی اعلام پیروزی کند

حسین ذوالفقاری صبح امروز در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در محل وزارت کشور در حال برگزاری است، با اشاره به اشراف اطلاعاتی کشور نسبت به تهدیدات در دو سال اخیر، گفت: با این اشراف و طی دو سال اخیر طرح‌ریزی‌هایی که در آن سوی مرزها برای ناامن کردن کشور صورت گرفته بود، با اقدام به موقع ناکام ماند؛ به گونه‌ای که در این دو سال حتی یک مورد مسئله امنیتی نداشته‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم رصد دقیق شرایط کشور و تهدیدات مختلف، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته شاهد نوعی فرقه‌گرایی و فرقه‌سازی در کشور هستیم و این سئوال وجود دارد که آیا کسانی که این اقدامات را انجام داده‌اند به صورت سازماندهی شده عمل کرده‌اند که پاسخ آن مثبت است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ادامه داد: چنین افرادی بیش از ۱۰ سال است که در کرج و تهران فعالیت دارند و در پوشش کارهایی از قبیل امور خیریه کار کرده‌اند و برخی مسولان نیز به صورت دانسته یا نادانسته از آنها حمایت کرده بودند.

ذوالفقاری تصریح کرد: در رابطه با با چنین فعالیت‌هایی ممکن است سئوالات مختلفی وجود داشته باشد که باید به هر کدام از آنها به طور دقیق پاسخ گفت؛ از جمله اینکه آیا افرادی تحت عنوان پایگاه‌های بسیج این کار را کرده‌اند که پاسخ آن منفی است.

گزارش نهایی حمله به سفارت عربستان در تهران خدمت مقام معظم رهبری تقدیم می‌شود

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در ادامه با اشاره به نمونه‌ای از اتفاقاتی که ماهیت امنیتی یافته است، یعنی حمله به سفارت عربستان در تهران، گفت: در این رابطه وزارت کشور مسئول پیگیری شد و هیاتی تشکیل شد که در نهایت دو روز پیش گزارش کاملی را به رئیس‌جمهور دادیم و هم‌اکنون گزارشی آماده است که خدمت مقام معظم رهبری تقدیم کنیم.

ذوالفقاری با اشاره به برخی زمینه‌های وقوع این حادثه گفت: در رابطه با حمله به سفارت از ظهر همان روز احتمال تعرض داده می‌شد و به همین دلیل بعدازظهر کتبا به دوستان تذکر دادیم که مراقب باشند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مسئول موظفند هشدارها و اطلاعات لازم را به شورای تامین شهرستان و استان یا شورای امنیت کشور بدهد، تصریح کرد: در رابطه با این حادثه با وجود اینکه همه اطلاعات را به ما نداده بودند، اما کار خودمان را انجام دادیم. ما در رابطه با مسائل مهم‌تر، شاید از برخی برنامه‌ریزی‌ها واطلاعات قدری رودست خوردیم.

معاون وزیر کشور گفت: احتمال تجمع وجود داشت و حتی گفتیم که تجمع جلوی سفارت را ممنوع کنید، ولی برخی دوستان گفتند خیالتان راحت باشد، غافل از اینکه افرادی از قبل رفته‌اند در فلان جا نشسته‌اند، برنامه‌ریزی کرده‌‌اند و کوکتل مولوتف آماده کرده‌اند و البته کسی هم که لیدر آنها در آن سوی آبها بود، ظهر همان روز در حدود ساعت ۱۲ تا ۱ با یک پیام تلگرامی دستورات لازم را صادر کرده و می‌گوید غیرت با غارت فرق دارد و روز بعد نیز می‌گوید ما نمی‌خواستیم این اتفاقات بیفتد.

ذوالفقاری با بیان اینکه وقوع بخشی از این مسئله به ضعف اطلاعات برمی‌گردد، به بیان دلایلی از جمله کشتار منا و مسئله فرودگاه جده توسط تعرض‌کنندگان به سفارت اشاره کرد و گفت: این افراد غافل بودند که در رابطه با فرودگاه جده خود ماها گفتیم تا زمانی که تکلیف این حادثه معلوم نشده عمره باید متوقف شود و یا در قضیه منا باید به سخنان مقام معظم رهبری در نوشهر توجه کنند.

وی تصریح کرد: در نهایت همان شخص لیدر حمله به سفارت که در بیرون از مرزها بود، به داخل کشور منتقل شد و الان تحت بازجویی است.

لزوم توجه به ۴ مرحله امنیتی تا انتخابات پیش رو

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در ادامه با تاکید بر لزوم توجه استانداران و فرمانداران به فضای رسانه‌ای داخل و خارج، گفت: نسبت به فضای مجازی و فراخوان‌ها و کمپین‌هایی که صورت می‌گیرد حساس باشید و آنها را جدی بگیرید.

ذوالفقاری با تاکید بر لزوم توجه ویژه به برخی مناطق و تهدیدات آنها، گفت: با بررسی روند برخی جرایم در استان‌ها به این نتیجه‌ رسیده‌ایم که بیش از یک سوم کل سرقت‌های مسلحانه کشورمان در یک استان است و بیش از یک سوم آن نیز در یک شهرستان آن استان است؛ این مسئله نشان می‌دهد که باید میان شهرها و مناطق مختلف تفاوت قائل شد.

وی با بیان اینکه اشراف اطلاعاتی شرط اول جلوگیری از غافلگیری است، تصریح کرد: تصمیم به موقع نیز بسیار مهم است؛ در خیلی جاها که به مشکل برخورد کرده‌ایم مشخص شده است که تصمیم رئیس شورای تامین استان قاطع نبوده است.

معاون امنیتی وزیر کشور استانداران و فرمانداران مراقب باشند که شورای تامین به شورای اداری تبدیل نشود و سطح حضور افراد را در جلسه رعایت کنند، چرا که گاهی اوقات آنقدر جلسه شورای تامین شلوغ می‌شود که مسئولان نمی‌توانند برخی اطلاعات خاص را مطرح کنند.

ذوالفقاری با بیان اینکه تا زمان انتخابات ۴ مرحله امنیتی در پیش رو داریم، بر لزوم توجه استانداران و فرمانداران و همه مسئولان به این ۴ مرحله تاکید کرد و گفت: مرحله اول بررسی صلاحیت‌هاست که آنچه الان در این رابطه محور نگاه و رویکرد همه مسئولان کشور است، این است که آرامش کشور حفظ شود.

وی دومین مرحله امنیتی را ایام تبلیغات انتخاباتی خواند و گفت: این مسئله را جدی و محکم بگیرید و بدانید که اگر کسی در کارش صادق و راسخ باشد و بدون تبعیض با جرایم انتخاباتی برخورد کند، حتی کسانی که با آنها برخورد شده نیز از او تشکر خواهند کرد.

معاون امنیتی وزیر کشور ادامه داد: سومین مرحله امنیتی پیش رو، روز برگزاری انتخابات است که در این رابطه هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا نیازهای استان‌ها تامین شود و تلاش می‌شود که کف محافظین حوزه‌ها حداقل ۳ نفر باشد.

ذوالفقاری، چهارمین مرحله امنیتی را روز اعلام نتیجه خواند و گفت: هیچکس حق ندارد جلوتر از اعلام مقامات رسمی، اعلام پیروزی کند و یا مردم را به خیابان بیاورد.

وی همچنین با اشاره به تهیه اطلس امنیتی و انجام هماهنگی‌های لازم تاکید کرد: هر کدام از حوزه‌های انتخابیه سناریوهای محتملی را از قبل ممکن است در شهرستان پیش بیاید، در نظر بگیرند و علایم آن را رصد کنند و بر مبنای آن طرح‌ریزی کنند؛ این کار باید برای همه شهرستان‌ها انجام شود و از دستگاه‌ها نیز کار خواسته شود.