طراحی و تولید توربین‌های سازگار با جغرافیای کشور

 حمید چیت‌چیان در آئین اختتامیه ششمین کنفرانس صنعت نیروگاه‌های حرارتی با بیان اینکه باید به سمت طراحی و تولید توربین‌ها و نیروگاه‌های سازگار با محیط و جغرافیای گرم و خشک ایران برویم گفت: در 10 سال آینده بایستی 47 تا 50 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود که 26 هزار مگاوات آن مربوط به برنامه ششم توسعه است و کار اجرایی آن از سال آینده آغاز می‌شود.

*در طول برنامه ششم توسعه 6.7 درصد به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده می‌شود

وی با تاکید بر اینکه در طول برنامه ششم توسعه 6.7 درصد به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده می‌شود اظهار داشت: پیش‌بینی شده تا پایان برنامه ششم توسعه راندمان نیروگاه‌های حرارتی از 37.3 درصد فعلی به 41 درصد برسد بنابراین حدود 4 هزار و 700 مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه می‌شود و تا پایان برنامه ششم این رقم بالغ بر 5 هزار مگاوات خواهد شد.

* 60 درصد نیروگاه‌های حرارتی متعلق به بخش خصوصی است

وی با اشاره به ظرفیت 73 هزار و 744 مگاواتی ظرفیت نصب شده نیروگاهی در کشور که 60 هزار و 95 مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های گازی، سیکل ترکیبی و بخار و 1191 مگاوات آن نیروگاه‌های دیزلی است، گفت: در مجموع 85 درصد کل ظرفیت نیروگاهی کشور مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است که 60 درصد کل این نیروگاه‌ها متعلق به بخش خصوصی است.

* هرساله باید 4 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم

وزیر نیرو با اشاره به این مطلب که هرساله باید 4 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم، گفت: اگر هر نیروگاه 3 سال طول بکشد تا وارد مدار شود، باید حدود 12 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در دست احداث داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در 25 سال قبل، بجز یک سری واحدهای دیزلی که در تبریز ساخته می‌شد هیچ تولید داخلی نداشتیم و نیروگاه‌های حرارتی تماما توسط کارشناسان خارجی طراحی،‌ نصب و بهره‌برداری می‌شد، به شکل‌گیری شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران ( مپنا) پرداخت و افزود: با حمایت وزارت نیرو، مپنا اکنون به جایی رسیده که می‌توان آنرا نماد موفقیت صنعت دانست.

چیت چیان با بیان اینکه یک صنعت موفق، همیشه و در همه دوره‌ها موفق نخواهد بود، مگر آنکه با علم و تکنولوژی روز پیش رود، گفت: در جهان بدون رقابت‌پذیری و قبول کردن رقابت امکان توسعه وجود ندارد و اگر هم صنعتی با حمایت دولت کمی رشد کند، این رشد مقطعی است؛ مگر آنکه در یک رقابت‌پذیری سالم به فعالیت بپردازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راندمان حدود 60 درصدی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی گفت: برای افزایش راندمان باید به سمت استفاده از توربین‌های کلاس F و  H  حرکت کنیم.

*توربین ها طوری طراحی شود که خنک سازی هوای ورودی بخشی از خود توربین باشد

وزیر نیرو ادامه داد: در منطقه‌ای قرار داریم که درجه حرارت هوا بالا است و توربین‌های طراحی شده اروپا به‌دلیل اینکه برای شرایط اروپا طراحی شده و با درجه حرارت کشور ما سازگار نیست، باعث کاهش ظرفیت نیروگاه ها می‌شود، بنابراین تولیدکنندگان توربین باید دقت کنند توربین‌های مصرف داخل از ابتدا به گونه ای طراحی شود که خنک سازی هوای ورودی، بخشی از خود توربین باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از نقاط کشور در ارتفاع قرار دارد توربین‌ها طوری طراحی شوند که پس از نصب در ارتفاع، بتوان تولید را به ظرفیت اسمی نزدیک کرد.

چیت چیان خواستار تمرکز بیشتر بر روی ساخت توربین‌های با ظرفیت پایین شد و افزود: این باعث خواهد شد از بازیافت حرارت، بتوانیم کارآیی مجموعه را ارتقا دهیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه صنعت نیروگاهی یک صنعت پیچیده است که نظام های گوناگون مانند مکانیک، برق، متالوژی، شیمی، الکترونیک در آن دخیل هستند، یادآور شد: جنبه‌های اقتصادی صنعت نیروگاهی را نباید فراموش کنیم و در این راستا باید از همفکری و مساعدت دانشکده ها، موسسات، مراکز دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان بهره بگیریم.