فشار بر دولت انگلیس برای آزادی سه تبعه این کشور از زندان‌های ایران

دولت انگلیس با فشار بر ایران خواستار آزادی 3 تبعه این کشور است که در ایران زندانی و در حبس به سر می‌برند.

به نوشته روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در گفت‌وگوی اخیر خود با «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلستان گفته بود که به دقت به بررسی این موضوع می‌پردازد.

ایندیپندنت ادامه داد، این افراد شامل یک زن 49 ساله، یک مرد 76 ساله و نفر سومی است که هویتش دقیقا مشخص نیست. اخیرا 4 زندانی ایرانی-آمریکایی از ایران آزاد شدند که در پی آن فعالان حقوق بشر از وزارتخارجه انگلیس خواستند این اطمینان را بگیرد تا انگلیسی‌هایی که آنها هم دو ملیتی و در ایران زندانی هستند، آزاد شوند.

در ادامه گزارش ایندیپندنت به هویت دو تن و جرایم آنان اشاره شده است. یکی از این افراد رویا نوبخت 49 ساله است که به دلیل انتشار مطلبی توهین آمیز علیه دولت ایران در سال 2013 بازداشت شد. مورد دوم کمال فروغی است که از سال 2011 به جرم جاسوسی زندانی شده است. هویت نفر بعدی مشخص نیست.

ایندیپندنت افزود، نمایندگان پارلمان انگلستان از همه احزاب سیاسی این کشور اظهار امیدواری کردند گسترش روابط میان لندن و تهران، آزادی زندانیان انگلیسی را تسریع بخشد.

«تیم فارون» یکی از نمایندگان پارلمان عضو حزب لیبرال دموکرات انگلیس گفته است این کشور باید از گرم شدن روابط میان تهران و لندن بعداز بازگشایی سفارت‌خانه‌ها استفاده کند تا به دولت ایران فشار آورد. وزارت خارجه باید با تلاش، آزادی انگلیسی‌های زندانی در ایران را تامین کند.»

«ریچارد بیکون» نماینده حزب محافظه‌کار پارلمان انگلیس و رئیس گروه پارلمانی ایران گفت «امیدوارم گسترش روابط میان ایران و انگلیس به گفت‌وگوهایی در موضوعات مختلف شامل افرادی که در زندان‌ و در ایران هستند، منجر شود.»

یکی از سخنگوهای دولت انگلستان گفت دیوید کامرون در گفت‌وگوی تلفنی روز 19 ژانویه با روحانی درباره موضوع زندانیان انگلیسی در ایران، صحبت کرد. وی گفت «نخست وزیر دغدغه خود درباره این 3 زندانی را مطرح کرد و تاکید داشت پیشرفتی سریع باید در مورد آنان صورت بگیرد. این مساله‌ای حقوق بشری است و روحانی با دقت مساله را بررسی می‌کند.»

در انتهای گزارش ایندیپندنت آمده است، بعداز آزادی 4 زندانی آمریکایی-ایرانی، فعالان انگلیسی از دولت انگلیس خواستند فشار را بر دولت ایران افزایش داده تا زندانیان انگلیسی نیز آزاد شوند. این افراد از تلاش اندک دولت کامرون در این راستا ناراضی بودند.