اجرای قانون محدودیت تردد به آمریکا آغاز شد

واشنگتن اعلام کرد از امروز، پنجشنبه، اجرای تغییرات در قانون تردد به آمریکا برای سفرکنندگان به ایران، سوریه، عراق و سودان را آغاز کرده است. 

مریکا با ۳۸ کشور جهان قراردادی برای معافیت از کسب روادید برای سفر به آمریکا دارد و تخمین زده می شود که سالانه ۲۰ میلیون نفر از این کشورها به آمریکا سفر می‌کنند.

اما براساس طرحی که اواخر سال گذشته تصویب شد و به امضای رئیس جمهور آمریکا رسید، شهروندان این کشورها که در ۵ سال گذشته به سوریه، عراق، ایران و سودان سفر کرده باشند بایستی برای اخذ روادید اقدام کنند.

وزارت‌خانه‌های امنیت داخلی و خارجه آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از اجرایی شدن این مصوبه خبر داده‌اند. 

 

در این ابلاغیه، عنوان شده، مطابق قوانین جدید، سفرکنندگانی که مشمول هر یک از طبقات ذیل باشند از این پس مجاز به استفاده از امتیارات «برنامه معافیت روادید» جهت سفر به ایالات متحده آمریکا نیستند:

* اتباع هر یک از کشورهایِ برخوردار از برنامه «معافیت از روادید» که در روز ۱ مارس ۲۰۱۱ یا پس از آن در هر یک از کشورهای ایران، عراق، سودان یا سوریه بوده باشند و یا به آنها سفر کرده باشند (با استثناهای محدود برای سفرهای دیپلماتیک یا نظامی در قالب مأموریت برای یکی از کشورهای تحت «برنامه معافیت از روادید.»)

* اتباع کشورهای «برنامه معافیت از روادید» که علاوه بر این، اتباع کشورهای ایران، عراق، سودان یا سوریه باشند؛

در این ابلاغیه خاطرنشان شده این افراد، قادر خواهند بود با فرایندهای معمول مهاجرتی از سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌های کشورهایشان برای اخذ روادید اقدام کنند.

واشنگتن، به علاوه خاطرنشان کرده که سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا آماده بررسی سریع درخواست‌های روادید برای آن دسته از کسانی را دارد که خواستار سفر فوری به ایالات متحده برای انجام فعالیت‌های تجاری، پزشکی و بشردوستانه هستند.

در ادامه بیانیه وزارتخانه‌های آمریکا آمده است: ««سامانه الکترونیکی مجوز سفر» (ESTA) برای آن دسته از سفرکنندگانی که دارای ESTA معتبر می‌باشند و قبلاً در فرم تقاضای ESTA خود تابعیت دو گانه خود در هر یک از چهار کشور فوق‌الذکر را اعلام کرده باشند، از تاریخ ۲۱ ژانویه سال ۲۰۱۶ لغو می‌شود.»

علاوه بر این، اعلام شده وزیر امنیت داخلی ایالات متحده می‌تواند برخی از سفرکنندگان را از محدودیت‌های ذکرشده معاف کند، مشروط بر آنکه صدور این معافیت‌ها را در راستای اجرای قانون یا منافع امنیت ملی آمریکا تشخیص دهد. آن دسته از سفرکنندگانی که می‌توانند از این قیود معاف شوند، عبارتند از:

* افرادی که به نمایندگی از سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های منطقه‌ای و دولت‌های نیمه ملی در قالب مأموریت رسمی به کشورهای ایران، عراق، سودان یا سوریه سفر کرده باشند؛

* افرادی که به نمایندگی از سازمان‌های مردم نهاد (سمن) بشردوستانه در قالب مأموریت رسمی به کشورهای ایران، عراق سودان یا سوریه سفر کرده باشند؛ 

* افرادی که در کسوت روزنامه‌نگار برای تهیه گزارش به کشورهای  ایران، عراق سودان یا سوریه سفر کرده باشند؛

* افرادی که با هدف‌های بازرگانی قانونی، بعد از جمع‌بندی

 

در حال تکمیل...