برای داشتن فرزندی سالم چه کنیم؟
فرزندانی سالم ، ثمره ازدواج بسیاری از زوج های جوان است و این اتفاق موجبات خوشحالی خانواده‌ها را مهیا می‌کند. با آمدن فرزندی سالم امید و شادی بسیاری از خانواده ها به ارمغان می‌آید.
 
 
*برای داشتن فرزندی سالم چه کنیم
 
برخی از زوج‌ها از همان ابتدای تشکیل زندگی مشترک برای فرزند خود برنامه ریزی می‌کنند،اما نکته بسیار مهم در اولین گام پس از آشنایی زن و مردی که تصمیم به ازدواج دارند،انجام دادن آزمایشهایی است که در واقع پیش شرطی لازم و اساسی به شمار می‌آید اما سوالی که مطرح است اینکه میزان آگاهی زوج ها از مقدمات اولیه ازدواج و فرزندآوری است.
 
 
*ازدواج‌هایی صرفا برای حفظ آبرو
 
برخی از خانواده های ایرانی ترجیح می‌دهند پسر یا دختر خود با یکی از خویشاوندان ازدواج کنند اما گاهی این ازداوج های خانوادگی مشکلاتی جدی برای والدین و اطرافیان آنها بوجود می‌آورد واکنش عده‌ای از آنها برهم نزدن مراسم ازدواج بدلیل حفظ آبروی دو طرف است و گاهی اوقات این امر عواقب ناگواری را برای فرزندان زوجین پدید می‌آورد در نهایت احتمال بدنیا آمدن کودکانی با نواقص ژنتیکی افزایش می‌یابد.
 
 
*نواقصی که دیدگاه ترحمی به دنبال دارد
 
شاید برای یکی از اطرافیان شما هم اتفاق افتاده باشد که به دلیل نداشتن آگاهی و انجام ندادن آزمایشهای قبل از ازدواج فرزندانی به دنیا بیایند که نه تنها برای والدین خوشحال کننده نیست بلکه آنها احساس می‌کنند بار سنگینی بر دوش آنها نهاده شده است.
 
الهام،35ساله می‌گوید: 10سال پیش با پسر خاله‌ام ازدواج کردم پس از چندسال صاحب فرزندی معلول شدم و پزشکان به ما گفته بودند که به دلیل انجام ندادن ازمایشهای ژنتیکی فرزند شما تنها چندسال می‌تواند زندگی کند حالا 2سال از مرگ فرزندم می‌گذرد.
 
امید،28ساله می‌گوید: به دلیل انجام ندادن ازمایشهای ژنتیکی و علاقه مندی که میان من و همسرم پدید آمده بود حاضر نشدم این کار را انجام دهم و در حال حاضر یک فرزند معلول دارم.
 
 دیدن فرزندی معلول نگاه ترحم انگیز مردم را به دنبال دارد نگاه سنگینی که برخی افراد به این کودکان دارد و والدین آنها را آزار می‌دهد.
 
 
*نقصی که گاهی مانع بروز توانایی می‌شود
 
 
برخی از کودکان معلول که به سن نوجوانی می‌رسند بی تردید به دلیل نواقص متفاوتی که شامل حال آنها است نمی‌توانند بسیاری از استعدادها و توانایی خود را به منصه ظهور برسانند.
 
امیر 25ساله می‌گوید: به نظر من یکی از معضلات و مشکلاتی که برای این افراد پدید می‌آید دیدگاهی ترحمی نسبت به آنها است و خانواده این افراد و خود فرد نیز احساس خلاء عاطفی می‌کنند.
 
زوج هایی که بدون دوراندیشی و از روی احساسات ازدواج می کنند به دلیل علاقه ای که میان آنها بوجود آمده بود حتی در صورت نتیجه ندادن آزمایشها حاضر به ازدواج می‌شوند که در هنگام فرزندآوری نتایج خوش آیندی برای آنها درپی ندارد.
 
دکتر امان‌الله قرایی مقدم جامعه شناس می‌گوید: استقبال و آگاهی بسیاری از جوانان نسبت به سالیان گذشته افزایش یافته و از لحاظ قانونی نیز گواهی ازدواج الزامی شده و تا حدی توانسته‌ایم بیماری هایی ناشی از ازدواج های فامیلی را کاهش دهیم.
 
 
*ازمایش بدهم یا ندهم؟
 
آگاهی مردم نسبت به انجام آزمایشهای ژنتیک قبل از ازدواج پیشرفت زیادی داشته است و تنها درصد معدودی از خانواده ها از ان اطلاع ندارند بهتر است برای داشتن جامعه‌ای پویا و توانمند ازدواجی سالم و عاقلانه را انجام دهیم تا کمتر شاهد آسیب های روحی و روانی برخی از مردم به دلیل نواقص ژنتیکی فرزند خود باشیم.