در روز گذشته و در ادامه اقدامات ضدایرانی آمریکا، سردمداران کاخ سفید تحریم‌های جدیدی را علیه آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران اعمال کردند.

اقدامی که در ادامه روند ایران‌ستیزی مقامات آمریکایی بوده و در واقع بیانگر تلاش همه‌جانبه آن‌ها برای ایجاد خلل و توقف در توانمندی‌های دفاعی کشورمان می‌باشد.

*ایران‌ستیزی واشنگتن از زبان آسوشیتدپرس

 

بر همین اساس خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: اوباما با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بازگشت زندانیان آمریکایی را جشن گرفت.

هم‌چنین این خبرگزاری آمریکایی افزود: اوباما قول داد که رویکرد محکمی علیه رفتارهای بی ثبات ساز ایران در خاورمیانه اتخاذ کند. وی بعد از آزادی زندانیان آمریکایی تحریمهای جدیدی را علیه 11 فرد و نهاد در ارتباط با آزمایش موشکی ماه اکتبر ایران وضع کرد.

 

تحریم موشکی، مقابله‌ای به رنگ استیصال!

 

آسوشیتدپرس خاطرنشان کرد: اوباما هم‌چنین با اعمال تحریمهای جدید به دنبال آن است که از زیر فشار انتقادات جمهوریخواهان و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خلاص شود و با آن مقابله کند.

به علاوه رئیس جمهور آمریکا هم‌زمان با این اقدام دولتش اظهار داشت: ما برای دفاع از امنیت خودمان، متحدانمان و شرکایمان هیچ کس را معاف نمی‌کنیم.

در واقع این اقدام اوباما آن‌هم در روز اجرایی شدن برجام و در حالی‌که چشم همه قدرت‌های اقتصادی در دنیا به دنبال ایجاد تعاملات اقتصادی با ایران است، تنها به‌مفهوم دلداری دادن به طرف‌های مخالف توافق می‌باشد.

طرف‌هایی که به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم از منابع مالی لابی‌های صهیونیسم در داخل و خارج ایالات متحده تغذیه می‌شوند.

 

*F.M.S، دارایی‎های ایران در جیب کاخ‎سفید

 

تحریم موشکی، مقابله‌ای به رنگ استیصال!

 

اولین تحریم اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در سال 1980 در واکنش به گروگان‌گیری سفارت آمریکا انجام گرفت. این تحریم قرارداد فروش صدها میلیون دلار تجهیزات نظامی را که در زمان محمدرضا پهلوی به امضا رسیده بود، لغو و فروش تجهیزات نظامی به ایران را غیر قانونی تلقی کرد.

در حقیقت در دوران قبل از انقلاب، آمریکا تجهیزات نظامی و از جمله هواپیماهای جنگنده خود را به ایران می‎فروخت، و این در حالی بود که اجازه تعمیر این تجهیزات خریداری شده از کشور ما سلب شده بود.در ادامه نیز صندوق مشترکی میان ایران و ایالات متحده موسوم به F.M.S شکل گرفت؛ به‌گونه‌ای که ایران مبالغ ناشی از مبادلات خود با آمریکا را در آن واریز می‌کرد اما کلیه حقوق برداشت ازF.M.S از آن کاخ‎سفید بود.

لازم به‎ذکر است که آمریکا تمامی مبالغ این صندوق را نیز بلوکه کرد.

*تاریخچه تحریم‌های مرتبط با توانمندی دفاعی ایران

در نتیجه اولین اقدام ضدایرانی سیاستمداران کاخ‌سفید، 12 بیلیون دلار از دارایی‌های دولت ایران در آمریکا مصادره شد و بدین‌وسیله کلیه مبادلات تجاری بین ایران و آمریکا ممنوع اعلام شد. هم‌چنین در ادامه دولت ایالات متحده کلیه مناسبات دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران را قطع کرد.

در ادامه و برای تبعیت از کاخ‌سفید، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ژاپن نیز به آمریکا پیوستند و فروش تجهیزلات نظامی به ایران را ممنوع کردند.

در دوران جنگ تحمیلی 8 ساله نیز آمریکا با صحنه‌گردانی حمله صدام به ایران، علاوه بر تشدید تحریم‌های مرتبط با تجهیزات نظامی خود علیه کشورمان؛ در یک حرکت بین‌المللی تلاش گسترده‌ای را برای عدم فروش این تجهیزات کلید زد.

پس از پایان جنگ ایران - عراق در سال 1988 نیز آمریکا نه تنها چیزی از تحریم‌ها را لغو نکرد، بلکه دور جدیدی از تحریم‌ها را برای تحقق نظم جدید بین‌المللی خود در منطقه‌ خاورمیانه و سیاست مهار ایران به اجرا درآورد.

*ادامه ایران‌هراسی‌های کاخ‌سفید با عنوان "مبارزه با تروریسم"

 

تحریم موشکی، مقابله‌ای به رنگ استیصال!

 

در آوریل 1996 قانون "مبارزه با تروریسم و مجازات مرگ" که هدف آن منع هرگونه مبادلات مالی با جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از کمک‌های مالی به کشورهایی که به ایران تجهیزات و خدمات نظامی می‌دهند به تصویب رسید. در ادامه نیز دولت کلینتون صادرات به کشورهایی را که قصد صدور مجدد کالاهای مزبور را به ایران داشتند منع کرد.

در جولای 1998 و متعاقبا ژانویه 1999 دولت کلینتون ده موسسه روسی را به دلیل مشارکت در توسعه صنعت موشک سازی ایران تحریم کرد.

در نوامبر 2000 نیز قانون « منع گسترش قوه نظامی ایران» با هدف جلوگیری از صدور تکنولوژی نظامی به ایران به تصویب رسید.

با آغاز دولت بوش وی با استناد به قانون «منع گسترش قوه نظامی ایران» یک شرکت کره ای را به خاطر فروش قطعات سلاح‌های موشکی و شیمیایی به ایران مورد تحریم قرار داد.

پس از حوادث 11 سبتامبر نیز دولت آمریکا چند شرکت ارمنستانی و چینی را به دلیل فروش قطعات و کالاهای نظامی به کشورمان تحریم کرد.

در ادامه نیز دولت ایالات متحده با دست‌آویزقرار دادن پرونده هسته‌ای ایران  و مرتبط کردن این پرونده به توانمندی های دفاعی هرساله به تمدید و در مواردی تشدید تحریم‌های مرتبط با توان نظامی کشورمان اقدام کرد.

درحقیقت این اقدامات ایران‌ستیزانه و استیصال‌محور کاخ‌سفید درحالی شکل می‌گیرد که منطقه غرب‌آسیا هر لحظه حوادث خطرناک جنگ و تنش را از سر می‌گذراند؛ درحالی‌که دود این ناآرامی‌های منطقه‌ای از کنده سیاست‌های مداخله‌جویانه واشنگتن بلند می‌شود.

 

*بهانه‌گیری آمریکا علیه برنامه موشکی ایران فاقد مشروعیت است

 

تحریم موشکی، مقابله‌ای به رنگ استیصال!

 

درهمین راستا "صادق حسین جابری انصاری" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود درخصوص اعمال تحریم‌های جدید موشکی آمریکا علیه ایران اظهار داشت: انتخاب روز رفع تحریم های ظالمانه هسته‌ای برای اعلام اسامی افراد و شرکت های جدید تحریم شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا به بهانه برنامه دفاعی موشکی ایران، تلاشی در جهت امتیازدهی به کانون‌های قدرت و نفوذ زیاده‌خواه داخلی و خارجی است که دهه‌ها است سیاست خارجی ایالات متحده را گروگان گرفته‌اند و اینک از شکست سیاست ایران‌هراسی خود و استیفای حقوق هسته‌ای و برخورداری ایران از بخشی از منابع مالی و منافع اقتصادی خود آشفته شده و به دشمنی همه جانبه با برجام برخاسته‌اند.

وی هم‌چنین ادامه داد: بهانه‌گیری علیه برنامه موشکی دفاعی و بازدارنده ایران توسط آمریکا به‌عنوان فروشنده سالانه ده‌ها میلیارد دلار سلاح‌های پیشرفته به کشورهای منطقه، که به صورت سنتی در جنایات جنگی علیه غیر نظامیان فلسطینی و لبنانی و اخیرا یمنی به‌کار گرفته می شوند، فاقد هرگونه مشروعیت قانونی و اخلاقی است. برنامه موشکی ایران به هیچ وجه برای قابلیت حمل سلاح هسته ای طراحی نشده و لذا با هیچ مبنای بین المللی مغایرت ندارد.

در حقیقت آمریکا که با ایجاد جنگ‌های نیابتی در منطقه و فروش انواع سلاح به دولت‌های حامی تروریسم، رسما آتش‌جنگ را افروخته و مدیریت می‌کند، توان موشکی ایران را که برای اهداف دفاعی و مقابله با هرگونه تجاوز صورت گرفته است، خطری برای منطقه جلوه می‌دهد.

آن‌هم در شرایطی که جامعه جهانی در برابر ادامه فرآیند صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران سرتعظیم فرود آورده است.