ربیعی فقط یک گام تا استیضاح

گروه سیاسی- ربیعی وزیر تعاون، کاره و رفاه اجتماعی دوشنبه این هفته در صحن مجلس حاضر می شود تا به سوال سیدمحمد بیاتیان نماینده بیجار پاسخ دهد.

 

به گزارش افکارخبر،نمایندگان از عملکرد ربیعی و معاونین وی چندان رضایت ندارند و به همین دلیل ۲ بار در صحن مجلس به وی کارت زرد دادند و اگر این بار هم نمایندگان را قانع نکند، کارت زرد سوم را خواهد گرفت و طبق آئین نامه داخلی مجلس در آستانه استیضاح قرار می گیرد.

 

کارت زرد در مجلس به معنای هشدار و اخطار مجلس به وزیر است و طبق آئین نامه داخلی مجلس هرگاه یک وزیر سه بار از مجلس کارت زرد دریافت کند، زمینه استیضاح وی خود به خود فراهم خواهد شد.

در حال حاضر دولت 18 کارت زرد از مجلس گرفت و اگر ربیعی نمایندگان را قانع نکند، نوزدهمین کارت زرد به دولت داده خواهد شد.

سوابق کارت زرد ربیعی در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح سه‌شنبه چهارم آذر سال گذشته اولین کارت زرد را به این وزیر دادند. در آن جلسه سؤال ملی محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان سوالی مبنی بر ملاک در انتخاب و انتصاب مدیران صندوق‌های زیرمجموعه وزارت تعاون یعنی صندوق بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی چیست؟، از این وزیر پرسیده شد.

پس از ارائه توضیحاتی از سوی وزیر و نماینده کرمان، علی لاریجانی رئیس مجلس از پورابراهیمی سؤال کرد که آیا قانع شده یا خیر که این نماینده اعلام کرد «بنده قانع نشدم». با رای گیری از صحن مجلس از ۲۱۹ نماینده حاضر، وی نتوانست آرای اکثریت مجلس(نصف بعلاوه یک نمایندگان حاضر در صحن) را بدست بیاورد و بدین ترتیب اولین کارت زرد مجلس را گرفت. در آن جلسه۹۸ نماینده توضیحات وزیر را قانع کننده دانستند و ۹۵ نماینده هم رأی مخالف دادند. همچنین ۱۱ نماینده رأی ممتنع داده بودند.

دومین کارت زرد مجلس به ربیعی

اما ربیعی دومین کارت زرد را در جلسه علنی صبح روز سه شنبه ۳۱ شهریور ماه دریافت کرد. وی در این جلسه برای پاسخ به سئوال فاطمه آلیا، نماینده تهران، ری، شمیرانات درباره «علت عدم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و بی توجهی به مشکلات اساسی آنها و استفاده از سازمان بهزیستی به عنوان حیاط خلوت هزینه ها و برنامه های تبلیغاتی چیست؟»، نتوانست نمایندگان را قانع کند.

بنابراین دومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد. در این جلسه هم از ۱۹۷ نماینده حاضر، ۹۴ نماینده رأی موافق، ۷۸ رأی مخالف و هشت نماینده هم رأی ممتنع دادند.

اسامی وزرایی که تا کنون از مجلس کارت زرد گرفتند؛

1-علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی (سه کارت زرد )

2-محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت (سه کارت زرد)

3-علی‌‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش (چهار کارت زرد)

4-علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی (2 کارت زرد)

5-علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (2 کارت زرد)

6-عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور (یک کارت زرد)

7- محمود گودرزی (یک کارت زرد)

8-محمود واعظی وزیر ارتباطات (یک کارت زرد)

9-رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم (یک کارت زرد)