قیمت نفت افزایش یافت

به دنبال افزایش پیش خریدها در بازار و سرمای هوا در آمریکا و اروپا که افزایش تقاضا برای نفت حرارتی را به دنبال داشت، قیمت نفت روز جمعه 10 درصد افزایش یافت.

آغاز بارش قابل توجه برف در ساحل شرقی آمریکا موجب شد تا قیمت نفت حرارتی بیش از 10 درصد بالاتر برود و قیمت نفت خام در طی 2 روز 15 درصد افزایش بیابد و تقریبا نیمی از افت بی رحمانه ای که موجب شده بود قیمت ها برای اولین بار در 12 سال گذشته به زیر 30 دلار برسد خنثی شود.

فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیچرز در شیکاگو گفت: «من فکر می کنم اضطراب و نگرانی در بازار کاهش یافته و اکنون ما داریم به واقعیت ها نگاه می کنیم.»

یک عامل مهم ترمیم قیمت ها در طی 2 جلسه قبلی پیش خرید ها بوده، یعنی خرید مجدد بشکه های نفتی که قبلا با قیمت هایی بالاتر فروخته شده بود، زیرا سرمایه گذاران به دنبال منتفع شدن از رسیدن قیمت ها به پایین ترین رقم 12 سال گذشته بودند.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات دیروز با 2 دلار و 93 سنت، معادل 10 درصد افزایش به 32 دلار و 18 سنت رسید. این بیشترین افزایش قیمت یک روزه از زمان افزایش حریصانه پیش خریدها در اواخر ماه اوت بوده، یعنی زمانی که قیمت ها پایین ترین رقم های بعد از بحران مالی جهانی یعنی بشکه ای حدودا 42 دلار را تجربه کرد.

تیم ایوانز، تحلیلگر موسسه سیتی فیچرز گفت: «بازارها به ندرت به دقت عملکرد خودشان را تکرار می کنند، اما ما اکنون شاهد احتمال دگرگونی در این زمینه هستیم و (بازار عملکرد خودش را تکرار می کند.)»

قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز 2 دلار و 66 سنت، معادل 9 درصد افزایش یافت و به 32 دلار و 19 سنت رسید.

ریچارد هاستینگز، استراتژیست موسسه سیپورت گلوبال سکیوریتیز گفت: «روند اصلی حاکم بر بازار جهانی نفت تغییری نکرده، اما اینها تحولات مثبت کوتاه مدت هستند.»