سرهنگ غلامرضا میرزایی جانشین فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی در خصوص نحوه ورود خود به این نهاد گفت: با فرمان امام در سال 63 مبنی بر حفاظت سپاه از هواپیماها با وجود اینکه من و تعدادی از هم‌رزمان پس از آموزش‌های مخصوص یگانی از نیروهای ویژه برای انجام عملیات برون‌مرزی علیه رژیم بعث عراق تشکیل داده بودیم، دستور آمد که همگی وارد میدان حفاظت از هواپیماها شویم.

میرزایی با اشاره به شروع کار سپاه در این حوزه اظهار داشت: ما همه چیز را از صفر شروع کردیم. زیرا نظام نوپای اسلامی سابقه چشمگیری در این زمینه نداشت ولی برای کسب آمادگی و جمع‌آوری اطلاعات ساعت‌ها موارد قبلی هواپیماربایی را بررسی می‌کردیم تا مدل‌های عملیات تروریست‌ها را کشف و از پیشامدهای مشابه پیشگیری کنیم.

وی افزود: امروز با افتخار می‌گوییم در صد در صد وظایف و ماموریت‌های محوله موفق بودیم و حتی به چنان سطحی از توانمندی رسیده‌ایم که کشورهای همسایه خواهان ارائه آموزش از سوی ما به کارکنان امنیت پرواز خود هستند که البته به علل امنیتی از انجام این کار معذوریم.

میرزایی تصریح کرد: در مجموع طی 31 سالی که از تاسیس سپاه حفاظت هواپیمایی می‌گذرد 26 مورد درگیری در آسمان و دست کم 100 مورد دستگیری هواپیماربایان روی زمین و پیش از اقدام به عملیات ثبت شده است.

جانشین فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی تاکید کرد: البته ما نیز بیش از 70 شهید و 650 جانباز تقدیم انقلاب کرده‌ایم که تعدادی از اعضای ما با وجود عضویت در سپاه حفاظت در زمان جنگ تحمیلی به جبهه مامور می‌شدند و یا عزیزان دیگری در جریان سقوط هواپیما به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: پس از پایان جنگ تحمیلی برخی زمزمه‌ها بلند شد که دیگر به سپاه حفاظت نیازی نیست و برخی گمان می‌کردند حالا که جنگ تمام شده اگر هواپیمایی ربوده شد می‌توان با روش‌های دیپلماتیک آن را پس بگیریم و نباید خرج اضافی برای کشور تراشید.

جانشین فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی افزود: در این شرایط از حضرت امام (ره)کسب دستور شد و ایشان در پنجم دی ماه سال 67 بار دیگر امر فرمودند حفاظت از هواپیماها بر عهده سپاه باشد و بعد از رحلت ایشان مقام معظم رهبری بر این امر تاکید کردند.

میرزایی با تاکید بر اینکه برنامه‌های سپاه حفاظت دقیقا با استانداردهای بین‌آلمللی هماهنگ شده و این امر مورد تائید نمایندگان ایکائو نیز بوده، گفت: شورای عالی امنیت ملی وظایف هر یک از نهادهای حاضر در اداره فرودگاه‌ها را مشخص کرده و خوشبختانه هیچ گونه تداخل وظیفه‌ای وجود ندارد.

وی در خصوص خاطرات شیرین خود در سپاه حفاظت هواپیمایی گفت: شیرین‌ترین خاطرات ما چند دیدار غیرمنتظره با حضرت آقا در سفرهای هوایی بود. مقام معظم رهبری برخی سفرهایشان را به صورت سرزده و با پروازهای عادی انجام می‌دهند.

جانشین فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی اظهار داشت: امروز در منطقه‌ای پرآشوب قرار داریم و بدون شک اگر کوچکترین ضعفی داشتیم دشمنان انقلاب ناوگان هوایی ما را به طور کامل از کشور خارج می‌کردند و آنچه مانع این امر است لطف خداوند و هوشیاری و آمادگی بالای سپاه حفاظت هواپیمایی است.

میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: ما دشمنان را دست کم نمی‌گیریم و همیشه آماده مقابله با تحرکات آنها هستیم ضمن اینکه روز به روز به توانایی‌ها و قابلیت‌های خود می‌افزاییم.