روحانی: ایران شریک مهم چین در منطقه خاورمیانه است

شی جی پینگ رئیس جمهور چین در نشست مشترک با حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: این اولین سفر من به ایران است تا دوستی میان دو ملت را مستحکم تر و روابط راهبردی میان دو کشور را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه ما مذاکرات صادقانه و ثمربخشی را با رئیس جمهور ایران داشته ایم گفت: در مسائل مورد علاقه مشترک میان دو کشور تبادل نظر کردیم.

رئیس جمهور چین ادامه داد: ما روند توسعه میان دو کشور را مرور کردیم و به توافق رسیدیم که بعد از 45 سال برقراری روابط سیاسی میان دو کشور مناسبات دو طرف از پیشرفت چشمگیری برخوردار بوده و اعتماد سیاسی متقابل تقویت شده است و کشور چین برای سال های متمادی جایگاه بزرگترین شریک تجاری ایران و بزرگترین واردکننده نفت خام ایران را حفظ کرده است.

وی ایران را شریک مهم چین در منطقه خاورمیانه دانست و گفت: ارتقای سطح روابط دو جانبه موجب ارتقای منافع دو کشور خواهد شد.

رئیس جمهور چین افزود: تصمیم گرفتیم که روابط دو کشور را به روابط مبتنی بر منافع راهبردی ارتقا دهیم و طرفین با استفاده از این فرصت ارتباطات را در سطوح عالی گسترش دهند و کماکان در خصوص مسائل مهمی در مورد مواضع اصولی دو طرف را درک و حمایت کنیم.

وی با اشاره به توافقات دو کشور ایران و چین در زمینه انرژی ادامه داد: در چارچوب ایده کمربندی راه ابریشم توافق کردیم که همکاری هایی با یکدیگر داشته باشیم و باید همکاری های دو کشور در ابعاد مختلف توسعه یابد.

شی جی پینگ همچنین با اشاره به اشتراکات تاریخی میان ایران و چین گفت: توافق کردیم همکاری هایی در زمینه های آموزشی، گردشگری و مطبوعات داشته باشیم تا تفاهم و دوستی میان دو ملت را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: طرفین تاکید دارند چین و ایران به عنوان دو کشور مهم در حال توسعه هستند و باید کماکان در امور بین المللی و منطقه ای با هم همکاری داشته باشند. همچنین باید همکاری در قالب نهادهای چند جانبه ای از جمله سازمان همکاری شانگهای و سیکا را تقویت کنیم تا با هم از منافع کشورهای در حال توسعه دفاع کنیم.

رئیس جمهور چین افزود: از سفر اینجانب به ایران اطمینان کامل در مورد چشم انداز روابط دو کشور دارم و یقین دارم توسعه روابط فیمابین نه تنها به نفع دولت و ملت دو کشور است بلکه برای صلح و توسعه منطقه ای و جهانی نیز موثر است.