ابتکار چقدر برای مصاحبه های سیاسی وقت صرف می کند؟

گروه سیاسی-معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و تنها معاون حسن روحانی رئیس‌جمهور است که در هفت ماه اول سال با 30 رسانه بیگانه و حتی معاند مصاحبه کرد.

به گزارش افکارخبر،سی ان ان، بی بی سی، گاردین و الجزیره از جمله رسانه های بیگانه ای هستند که ابتکار علاقه ای با آنها دارد.

ابتکار در 17 دی تعداد مصاحبه های خود با رسانه های بین المللی و معاند را 30 مورد اعلام کرد و گفت که هدف وی شفاف سازی است.

با این اذعان ابتکار، می توان گفت که وی بطور متوسط هر هفته با یک رسانه بین المللی اعم از معاند یا غیر معاند مصاحبه کرده است.

اگر حداقل زمان صرف شده برای هر یک از این مصاحبه ها را چهار ساعت فرض کنیم وی120 ساعت از وقت خود در این سازمان را صرف امور مصاحبه هایی کرده که هیچ سنخیتی با وظایف سازمانی اش نداشته است.

البته قطعا برای هماهنگی های این مصاحبه ها، مسئولین دیگر سازمان بخصوص مسئول دفتر وی و روابط عمومی سازمان نیز بیشتر از این ساعات درگیر بودند.

گرچه در این مطلب نمی تواند به همه 30 مصاحبه ای که ابتکار انجام داد اشاره کرد اما بعنوان نمونه به چند مورد و نکته آن اشاره می شود.

اکثر این مصاحبه های ابتکار از دید چشم مسئولین داخلی و رسانه ها داخل پنهان ماند و تنها چند مصاحبه وی برملا و آشکار شد که بازتاب های منفی زیادی در داخل داشت و واکنش هایی را برانگیخت.

البته این برملا شدن تعداد کمی از مصاحبه های ابتکار نیز پس از انتشار این مصاحبه ها بود وگرنه خود وی و یا روابط عمومی اش در این زمینه خبری اعلام نکرده بودند.

مصاحبه با رسانه معاند بی بی سی فارسی

اولین مصاحبه ابتکار در سال جاری، که انتقادات زیادی را متوجه وی و حتی رئیس جمهور کرد، مصاحبه با تلویزیون بی بی سی فارسی بعنوان شبکه معاند و ضد نظام بود.

این مصاحبه در اواخر مرداد ماه انجام شد که سایت این شبکه اقدام به انتشار عکس و متن مصاحبه  وی با خبرنگار این شبکه کرد.

به عقیده کارشناسان برخی از اظهار نظر ابتکار در این مصاحبه چندان مطابقتی با منافع ملی ما نداشت و مصاحبه یک مقام دولتی با شبکه‌ای که استراتژی و دستورکارش تخریب و تخطئه جمهوری اسلامی است، جای سوال دارد.

برخی از محورهای این مصاحبه نقش ایران در منطقه، روابط ایران و همسایگانش، توافق وین و اهرمی که این توافق در اختیار اصلاح‌طلبان قرار می‌دهد، بود.

بی‌بی‌سی در بخشی از مطلب خود به نقل از ابتکار اینگونه نوشت: «او فاش کرد که کشورش برای "برقراری دیالوگ" از طریق کانال‌های دیپلماتیک با عربستان سعودی تلاش کرده است».

انتشار این مصاحبه واکنش‌ها و بازتابهای منفی زیادی در داخل کشور داشت. نمایندگان در صحن مجلس خواستار برکنار و عزل ابتکار شدند.

تذکرات به رئیس جمهور و حتی ابتکار بالا گرفت.

فقط در یک جلسه علنی مجلس تعدادی از نمایندگان از جمله فاطمه آلیا، زهره طبیب‌زاده، مجتبی رحماندوست، محمد صادق جوکار، روح‌الله عباسپور، احمد امیرآبادی فراهانی، احمد سالک، نمایندگان تهران، یزد، بوئین‌زهرا، قم‌‌ و اصفهان در تذکری به رئیس جمهور خواستار توضیح علت مصاحبه رئیس سازمان  محیط زیست کشور با بی‌بی‌سی شدند.

برخص صاحب نظران سیاسی معتقد بودند که چالش‌برانگیزترین بخش مصاحبه رئیس سازمان محیط زیست با بی بی سی، آنجایی بود که وی توافق هسته‌ای را به مثابه اهرمی برای یک جناح سیاسی در داخل جهت رویارویی با جناح مقابل اعلام کرد!

مصاحبه با سی ان ان و حمایت تلویحی از یک جاسوس مهم

یک ماه بعد یعنی در اواخر شهریور، مصاحبه ابتکار با شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی ان ان» بر سر زبانها افتاد.

وی به بهانه مسائل زیست محیطی، در این مصاحبه تلویحا به حمایت از جاسوسان آمریکایی بازداشت شده در ایران پرداخت و در پاسخ به سوال مجری شبکه «سی ان ان» در رابطه با پرونده جیسون رضائیان(متهم به جاسوسی) پاسخی دو پهلو و باب میل گردانندگان این شبکه آمریکایی ارائه می‌دهد و می‌گوید:"این مطالب لزوما بیانگر سیاست کلی دولت نیست"!

ابتکار در این مصاحبه نیز همچون مصاحبه با «بی بی سی» در رابطه با موضوع توافق هسته‌ای نیز به اظهار نظر پرداخت و در بخشی از مصاحبه چنین گفت: "اگرچه در ایران و آمریکا افراد افراطی وجود دارند ولی آنها در اقلیت هستند".

رئیس سازمان محیز زیست از اوضاع داخلی ایران به آمریکائیها و طرفهای ایران در مذاکرات گرا می دهد که مخالفان مذاکرات عددی نیستند و یک عده اقلیت محسوب می شوند.

مصاحبه ای با محور شبهه در انتخابات تحت عنوان روز هوای پاک

مدارس تهران دوشنبه 28 دی و سه شنبه 29 دی به دلیل آلودگی شدید هوا و ناسالم بودن هوا، تعطیل بودند و حتی ادارات روز سه شنبه با 2 ساعت تاخیر کار خود را آغاز کردند.

ابتکار بجای عذرخواهی از مردم، با روزنامه انگلیسی گاردین مصاحبه و ضمن انتقاد از شورای نگهبان، از همین حالا در سلامت انتخابات شبهه ایجاد کرد.

وی در این گفت‌و‌گوی تفصیلی که در صفحه 14 شماره روز سه شنبه 29 دی ماه این نشریه انگلیسی به چاپ رسیده، عملکرد شورای نگهبان را زیر سوال برده و گفت: مهم‌ترین موضوعی که دولت روحانی با آن مواجهه خواهد داشت، انتخابات ماه فوریه پارلمان و مجلس خبرگان است.

وی در این زمینه گفت: «نگرانی‌هایی در زمینه فرآیند بررسی و تفحص شورای نگهبان وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم بر نگرانی‌ها غالب شویم. همه چشم انتظار انتخابات عادلانه و رقابت سالم هستند و این مهمترین موضوعی است که ما در پیش داریم. دولت در پی اطمینان یافتن از انجام درست انتخابات بر اساس قانون و اصولی است که ما برای چشم انداز دموکراسی در کشور داریم».

ابتکار که این مصاحبه را به مناسبت روز هوای پاک انجام داده، بجای پرداختن به مساله آلودگی هوای تهران و ارائه راهکارهای مناسب در این زمینه، به انتقاد از شورای نگهبان، موضوع رفع تحریم‌ها، روابط ایران و آمریکا،روابط تهران-ریاض پرداخته است.

مصاحبه مشاور ابتکار با رسانه معاند

علاقه خاصی در سازمان حفاظت از محیط زیست به مصاحبه با شبکه های معاند و تفرقه‌افکنانه از جمله بی بی سی فارسی و دیگر رسانه ها وجود دارد.

علاوه بر مصاحبه های ابتکار، در آذرماه سال 92 اسماعیل کهرم مشاور وی مصاحبه‌ای را با بی بی سی انجام داد؛ این مصاحبه در آن مقطع زمانی با اعتراض فعالان سیاسی و رسانه‌ای داخل کشور مواجه شد. اما مسئولان و دست اندرکاران سازمان محیط زیست نه تنها بابت مصاحبه خارج از عرف مشاور رئیس سازمان با یک شبکه معاند، عذرخواهی نکردند، بلکه اقدام به توجیه و طبیعی جلوه دادن مصاحبه مزبور کردند.

ابتکار هدف از این مصاحبه های خود را شفاف سازی می داند.

سوال این است که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست چه مسئولیتی برای شفاف سازی رسانه های معاند نظام دارد؟

رسانه های معاند از جمله «بی بی سی و سی ان ان» اگر در مورد انتخابات ایران و نهاد نظارتی شورای نگهبان سوال و یا ابهامی داشتند، آیا وظیفه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست است که به سوال آنها پاسخ دهد و ابهامات را برطرف سازد؟

آیا رئیس جمهور به وی مسئولیت شفاف سازی برای رسانه های معاند داده است؟

راستی وقتی ابتکار در نیمی از سال حداقل 120 ساعت از وقت خود را صرف مصاحبه با رسانه های معاند و بین المللی می کند، چقدر وقت خود را صرف امور سازمان از جمله کاهش آلودگی هوا  کرده است؟

علاوه بر ابتکار مسئولین دیگر سازمان چقدر وقت خود را صرف مصاحبه های وی با این رسانه ها کردند؟