سی ان ان: انتخابات مجلس آینده روابط ایران با غرب را تعیین می کند

شبکه «سی‌ان‌ان» با اشاره به انتخابات ماه آینده مجلس ایران در گزارشی نوشت که نتیجه این انتخابات می‌تواند آینده روابط ایران با غرب را تعیین کند. اگر میانه‌روها و اصلاح‌طلبان در این انتخابات پیروز شوند، ما می‌توانید شاهد پیشرفت‌هایی در این روابط باشیم. هرچه تعداد اصلاح‌طلبان در مجلس ایران بیشتر باشد، حمایت‌ها از «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران افزایش می‌یابد.

طبق این گزارش، «عادل عبدالغفار» یک عضو ناظر در مرکز دوحه «بروکینگز» درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران گفت که یک ایران بازتر در واقع نیروی مثبت‌تری در منطقه خواهد بود و این امر در طولانی مدت، به مفهوم آن است که ایران دیگر به ناآرامی‌های طولانی در منطقه همچون بحران سوریه علاقمند نیست.

این گزارش سپس به شانس اصلاح‌طلبان برای پیروزی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و نوشت، سیاست در ایران یکپارچه نیست. انتخابات در ایران امری پرهیجان است که احزاب به شدت با یکدیگر رقابت می‌کنند و اظهارات بسیار داغ و پرهیجانی مطرح می‌شود و مطبوعات سخت و جدی در این کشور وجود دارد.

فریده فرهی یک کارشناس در زمینه انتخابات ایران می‌گوید، اصلاح‌طلبان در بسیج‌کردن طرفداران خود بسیار عالی کار کردند و احتمال مشارکت بالای طرفدارانشان وجود دارد.

عبدالغفار نیز ادامه داد که یک حس خوشبینی زیاد نیز در کشور ایران وجود دارد و ادعا کرد که تحولات اخیر در ایران به نفع اصلاح‌طلبان بوده است.

«کتایون کیشی» عضو محقق موسسه صلح آمریکا نیز با اشاره به آنچه رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات مجلس شورای اسلامی خوانده می‌شود، گفت که روحانی تا حد زیادی به این دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی وابسته است. برای مدت‌های زیادی، اصولگرایان، پایه‌های قدرت در ایران را تحت کنترل داشتند اما یک مجلس اصلاح‌طلب می‌تواند به روحانی کمک کند تا محدودیت‌های تحمیل شده بر جامعه و مطبوعات را کاهش دهد.

وی در ادامه افزود، مجلس اصلاح‌طلب به روحانی کمک می‌کند تا تعامل بیشتری با دولت‌های منطقه‌ای و آمریکا را دنبال کند. او می‌بایست به شیوه‌ای عمل کند که رأی‌دهندگان ایرانی را خشنود کند. انتخابات ریاست‌جمهوری، دو سال آینده برگزار می‌شود.