آمانو: نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران شدید خواهد بود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از سفر تهران، در مصاحبه با رسانه انگلیسی درباره توافق هسته‌ای ایران اظهارنظر کرد.

«یوکیو آمانو» به «بی‌بی‌سی» گفت: «توافقی بین ایران و 6 کشور بسیار قدرتمند جهان درباره فعالیتهای هسته‌ای این کشور بسته شد که پس از این توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر خواهد بود که به شدت و با فشردگی بالا بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران راستی آزمایی و بر آن نظارت کند که این یک تغییر بزرگ است. همچنین با این توافق، فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاهش خواهد یافت».

خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی سوال کرد «آمریکا گفته است که در توافق هسته‌ای ایران شدیدترین رژیم بازرسی‌ها آمده است که شدیدترین نوع رژیم بازرسی‌ها تاکنون بوده است. شما چطور برنامه هسته‌ای ایران را چک و بازرسی خواهید کرد؟»

یوکیو آمانو جواب داد: «نقش بازرسی‌ها آن است که تایید کند همه فعالیتهای و تاسیسات هسته‌ای ایران برای مقاصد صلح‌آمیز هستند. شما به خوبی می‌دانید که انرژی هسته‌ای ابزار مفیدی برای اهداف غیرنظامی است اما می‌تواند برای مقاصد نظامی شبیه به بمب هسته‌ای هم استفاده شود. در نتیجه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای باید رصد و راستی آزمایی کند که مواد موجود تنها برای مقاصد صلح‌آمیز است.

وی افزود: بازرسان(در ایران) به سایت‌ها می‌روند و دوربین‌ها را بازرسی می‌کنند و ما همچنین اسنادی را که دیگر کشورها(درباره برنامه هسته‌ای ایران) ارائه می‌دهند را هم بررسی می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که همه چیز سر جای خود است و اینکه تایید می‌کنیم هیچ ناهماهنگی و موضوع غیرعادی وجود ندارد».

خبرنگار شبکه غربی پرسید: «در صورتی که شما موضوع و چیز مشکوک دیدید،‌ چه اتفاقی خواهد افتاد؟»

مدیر کل آژانس گفت: «نقش ما آن است که راستی آزمایی کنیم همه چیز برای مقاصد صلح‌آمیز است اگر اینطور نباشد ما به کشورهای عضو آژانس گزارش خواهیم داد و آنها به شورای امنیت سازمان ملل گزارش خواهند داد».