به گزارش فارس، در اواخر سال گذشته و ابتدای امسال موضوع دریافت شهریه از خانوادهها از موضوعات بسیار مهم بهزیستی، وزارت بازرگانی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان بود به طوری که این دستگاهها را به تکاپو و تلاش انداخت تا برنامه جدیدی را جهت دریافت شهریهها تدوین کنند.

علی‌رغم تلاش‌های انجام شده از سوی دستگاه‌های اشاره شده اما همچنان رقم دریافت شهریه در مهدهای کودک رقم‌های نجومی و رویایی است به طوری که هنگام ورود به مهدهای کودک با ارقام متفاوتی از جمله یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان روبرو می‌شویم.

عدم اجرای یک دستورالعمل کامل از سوی مهدهای کودک مشکلات عدیده‌ای برای خانواده‌ها و به خصوص مادران شاغل به وجود آورده است به طوری که علی‌رغم شکایت خانواده‌ها به سازمان بهزیستی این افراد جواب قانع کننده‌ای را دریافت نکرده‌اند.

هم اکنون پس از گذشت یکسال از موضوع شهریه‌ها در کشور مجدداً با آغاز ثبت نام کودکان در مهدهای کودک بحثدریافت شهریه‌ها به موضوع روز و پراهمیت خانواده‌ها تبدیل شده است و این افراد دغدغه دریافت هزینه‌های بالای شهریه‌ها را دارند.

این دغدغه در کلان شهرها و به خصوص در شهر تهران چشمگیرتر بوده است به طوری که مهدهای کودک شمال شهر تهران رقم‌های را که دریافت می‌کنند غیر قابل انتظار است.

به گزارش «توانا» در خصوص افزایش بی‌رویه شهریه‌ها در مهدهای کودک بسیاری از شهروندان از این موضوع گله‌مند هستند که در همین راستا خانم ابوفاضلی یکی از افراد شاغل اظهار داشت: متاسفانه رقم دریافتی شهریه‌های به هیچ عنوان منصفانه نیست چرا که اکثر برنامه‌های آموزشی بسیار ساده و قدیمی است.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد شاغل تنها به خاطر اینکه بتوانند به زندگی روزمره و شغل خود بپردازند فرزندان خود را در مهدهای کودک می‌گذارند و این درحالی است که شهریه‌ای که‌ آنها دریافت می‌کنند به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

خانم رضایی یکی دیگر از مادرانی که فرزند خود را دریکی از مهدهای کودک شهر تهران قرار داده است در خصوص شهریه دریافتی مهدها گفت: طی سال گذشته چندین مورد در خصوص افزایش شهریه‌ها در مهدهای کودک مشاهده شده است اما علی‌رغم شکایت به هیچ یک از آنها رسیدگی نشده است.

وی ادامه داد: بنده خود چندین بار به بهزیستی استان تهران مراجعه کردم و در خصوص افزایش بی‌رویه شهریه‌های شکایت کردم اما متاسفانه هیچ اقدامی از سوی این سازمان انجام نشد.

خانم سجادی که در تولیدی تریکو مشغول به کار است در خصوص شرایط نگهداری و هزینه‌های بالای مهدهای کودک اظهار داشت: حدود دو سال است که فرزندم را در در یکی از مهدهای کودک شهر تهران گذاشته ام که طی این مدت ۴ بار شهریه مهدکودک افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: یکی از علت‌های که موسسان مهدهای کودک به خود اجازه می دهند که شهریه ها را خود سرانه افزایش دهند عدم نظارت بر آنها است چرا که اکثر مهدهای کودک بر اساس قوانین و مقررات فعالیت نمی‌کنند.

زهره احتشامی که دارای یک دختر ۴ ساله است در خصوص شهریه‌های مهدهای کودک گفت: متأسفانه در حالی شاهد افزایش تعرفه‌ها و شهریه‌های مهدهای کودک هستیم که مسئولان بهزیستی ادعا دارند که نظارت خوبی بر این مراکز دارند.

وی ادامه داد: جدا از افزایش بی رویه مهدهای کودک در تهران، شاهد آموزش های غیر قابل قبول در مهدها هستیم چرا که مهدهای کودک باید برنامه های را اجرا کنند که با برنامه های دهه ۶۰ و ۷۰ متفاوت داشته باشد.

خانم وحیدی یکی دیگر از افرادی که فرزند خود را در مهدکودک قرار داده است، اظهار داشت: مشکل اصلی مهدهای کودک در دریافت شهریه اینست که باید بهزیستی یک دستورالعمل فراگیر بدهد و همه موظف به اجرای آن باشند.

وی اضافه کرد: برخی از مهدهای کودک خود سرانه برنامه های را در مهدها اجرا می کنند و در قبال این برنامه‌ها پول‌های گزافی از خانواده‌ها دریافت می‌کنند و زمانی که خانواده‌ها اعتراض می کنند اعلام می دارند که فوق برنامه‌ها خارج از قوانین و مقررات بهزیستی است.

احمد اسفندیاری، سرپرست سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، ‌ که آیا بهزیستی راهکاری برای تثبیت تعرفه شهریه‌ها در مهدهای کودک برنامه‌ریزی نکرده است، اظهار داشت: ‌ در هفته گذشته بهزیستی جلسه‌ای را با سازمان حمایت از مصرف کنندگان و وزارت بازرگانی داشته است که برنامه‌ مناسبی را برای این موضوع تدوین کرده است.

وی تصریح کرد: به زودی و در اواسط شهریورماه تعرفه جدید شهریه مهدهای کودک به استان‌های مختلف کشور ابلاغ خواهد شد به طوری که تمامی مهدها موظف به اجرای قوانین هستند.

اسفندیاری ادامه داد: سازمان بهزیستی طی سال گذشته و امسال بازرسی‌های خود را در مهدهای کودک افزایش داده و این در حالی است که بعضی از این مهدها برخلاف قوانین شهریه دریافت می‌کنند.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور بیان داشت: با ابلاغ جدید شهریه مهدهای کودک موظف هستند براساس قوانین تا یکسال شهریه خود را براساس تعرفه اعلام شده دریافت کنند.

به گزارش توانا در یکسال گذشته دائماً گزارشات و اخباری در خصوص افزایش بیرویه شهریهها در مهدهای کودک منتشر شده است اما به نظر ميرسد مسئولان بهزیستی و به خصوص بهزیستی استان تهران تلاش چشمگيري در اين خصوص نداشتهاند.