جایزه آمریکا به صداقت ایران در اجرای برجام

فضای مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 به اندازه کافی درگیر تحلیل‌ها و کارشناسی‌های مختلف بود. اما فضای پسا برجام با وارد شدن طرفین به فاز اجرایی تحلیل‌های جدیدی را پیش رو نهاده است که از آن دست می‌توان به تحلیل اخیر پایگاه گلوبال ریسرچ اشاره کرد. این پایگاه تحلیلی، در مهم‌ترین بخش گزارش خود به خلف وعده ذاتی آمریکا که پیشتر هم بارها از آن حرف زده بود اشاره کرد: اعمال تحریم‌های جدید در حوزه دفاعی علیه ایران در پسابرجام.

پایگاه تحلیلی گلوبال ریسرچ در ابتدای گزارش خود آورد: همان‌طور که پیش از این بارها گفتیم، سیاست و نگاه آمریکا در قبال ایران تغییر نمی‌کند و در قضیه توافق هسته‌ای و تایید رسمی برجام هم دیدیم که فردای برجام، آمریکا جایزه صداقت ایران را با «تحریم موشکی و دفاعی» علیه این کشور داد و شیرینی تایید برجام را به کام ایرانیان تلخ کرد.

 این پایگاه تحلیلی در ادامه آورد: «آری، توافق حاصل شد و حالا باید منتظر باشیم که سازمان‌های مختلف آماده به پذیرا شدن ایران در خود باشند. از آن، دست می‌توان به سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد که در فضای پسا برجام میل زیادی به ورود فوری ایران به SCO به عنوان عضو دائمی دارد. اخیرا در جایی گفتند که آمریکا به ایران نیاز دارد؛ اما حقیقت این است که تمامی کشورهای موثر در موازنه قدرت به ایران نیاز دارند که از آن دست می‌توان به روسیه و چین اشاره کرد. آمریکا، جاه‌طلبی خود برای حفظ هژمونی‌اش را هیچ‌گاه کنار نمی‌گذارد و اصولا به دنبال صلح نیست. چرا که صلح و سلطه را هیچ‌گاه سازگاری و آشتی با هم نیست. یک بار، «اشعیا بومن»یکی از چهره‌های اصلی شورای روابط خارجی آمریکا- در سال 1941 گفت: مقیاس پیروزی ما همان مقیاس سلطه ما پس از پیروزی خواهد بود.

 تحریم‌های اولیه

 به قوت خود باقی است

پایگاه خبری دویچه وله نیز در گزارشی نوشت: برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) در بسیاری موارد هنوز تعریف نشده و غیرشفاف است.

در ادامه گزارش آمده است: این گونه نیست که طی یک روز به سادگی اهرم تحریم تغییر جهت داده و ناگهان هیچ قطعنامه‌ای علیه ایران دیگر وجود نداشته باشد.

دویچه وله تاکید کرد: تحریم‌های اولیه که آمریکا در ارتباط با (به زعم خود) حمایت‌های ایران از ترور و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده‌اش در منطقه تصویب کرده بود همچنان به قوت خود باقی است.

در ادامه گزارش آمده است: از روز آغاز اجرای برجام همچنین بازرسی‌های گسترده بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌شود.

دویچه وله تصریح کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اطلاعات دریافتی از سازمان‌های اطلاعاتی 1+5 تکیه می‌کند.

در پایان گزارش آمده است: تهدید بازگشت آنی تحریم‌ها مانند یک شمشیر بر فراز همه معاملات تجاری آینده با ایران قرار دارد و این برای شرکت‌ها، بانک‌ها و دولت‌ها یک شرایط کاملا جدید است.