فعالیت مافیای مهاجرتی در ایران

به گزارش مهر، شکست برنامه های اعزام نیروی کار به خارج کشور از زمان اجرای برنامه چهارم توسعه تاکنون و رکود فعالیت دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی ها باعث ایجاد یک فرصت طلایی برای دفاتر غیرمجاز و زیرزمینی مهاجرتی شده است.

در واقع عدم تحقق اعزام ۱۰۰هزار نیروی متقاضی کار به کشورهای خارجی در قالب برنامه چهارم توسعه با دلایلی مانند ناآشنایی نیروی کار ایرانی با زبان خارجی، ناهماهنگی آموزشها با نوع نیاز بازار کار بین المللی، گران بودن نیروی ایرانی، ضعیف بودن سطح آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه ای و دلایلی از این دست، نوعی ناامیدی در بین کارجویان متقاضی خروج از کشور ایجاد کرد.

ظهور مهاجرتی‌ها در بازار داخلی

ناامیدی کارجویان متقاضی کار در خارج کشور و ناتوانی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی داخلی در برآورده کردن نیازهای شغلی افراد در بازار بین المللی زمینه ای را فراهم کرد تا دفاتر مهاجرتی رفته رفته با تبلیغات وسیع برای خود جای پای ثابتی را در بازار کار ایران ایجاد کنند و دفاتر داخلی را به حاشیه برانند.

بر پایه این گزارش، تبلیغات فراوان دفاتر مهاجرتی که به گفته برخی دفاتر مشاوره شغلی بین المللی کشور هیچگونه مجوز فعالیت در داخل کشور ندارند، باعثشد تا در نهایت توجه کارجویان و متقاضیان اعزام به خارج به این دفاتر جلب شده و شرکت های مهاجرتی نیز سودهای سرشاری را از این طریق به دست آورند.

البته نمی توان همه تقصیر را به گردن دفاتر مشاوره شغلی انداخت و آنها را در رشد محسوس فعالیت دفاتر مهاجرتی در ایران مقصر اصلی دانست چرا که پیگیری و حمایت از فعالیت دفاتر مجاز اعزام کارجویان به کشورهای خارجی به عهده دولت است و در این زمینه دفاتر فعال در بخش خصوصی باید مورد حمایت قرار گیرند.

رشد قارچ گونه تبلیغات

در واقع تعلل دستگاههای ناظر بر فعالیت دفاتر مهاجرتی و گرایش جوانان متقاضی کار در خارج کشور به همراه رشد قارچ گونه تبلیغات اغراق آمیز دفاتر مهاجرتی در ایران از روشهای مختلف چه از ماهواره به صورت غیرمجاز، اینترنت، شبکه های اجتماعی و حتی پخش بروشور و تراکت در کوچه و خیابان؛ همه از عوامل گسترش فعالیتهای دفاتر زیرزمینی مهاجرتی در ایران هستند.

هرچند برخی از دفاتر مهاجرتی به دلیل فعالیت در آنسوی مرزها توانسته اند اطلاعاتی از نیازهای شغلی کشورها به دست آورند که بتوانند با ارائه آن کارجویان ایرانی را مجاب کنند تا بخت خود را برای تصدی آن شغل بیازمایند اما متاسفانه بسیاری از این دفاتر هیچگونه مسئولیتی در قبال اقداماتی که به کارجویان اعلام می کنند ندارند و به عبارتی در موارد بسیاری به قولهای خود وفادار نمی مانند و این موضوع باعثبروز مسائل مختلفی برای کارجویان ایرانی در خارج کشور می شود.

به عبارتی، ممکن است این دفاتر برای جذب مشتری قولهای فراوان و امیدوار کننده ای را به کارجویان بدهند و پس از صرف زمان یک یا دوساله و دریافت هزینه هایی از کارجویان، به وی اعلام کنند که پرونده وی در فلان کشور مورد پذیرش واقع نشده و او نمی تواند برای کار به خارج کشور سفر کند.

سرگردانی کارجویان

در کنار این موضوع، تناقض‌های گفتاری فراوان دفاتر مهاجرتی و بیان نظرات متفاوت برای یک موضوع خاص توسط دفاتر مختلف هم باعثایجاد سردرگمی های فراوانی برای کارجویان می شود به نحوی که فرد متقاضی کار در خارج کشور در زمان مراجعه به افراد مختلف، جواب ها و پیشنهادهای مختلفی را دریافت می کند.

متاسفانه دفاتر مهاجرتی برای کسب سود و درآمد از متقاضیان کار در خارج کشور نه تنها از ارائه وعده های پوشالی و کاذب هیچ ابایی ندارند بلکه در مواردی قبل از اینکه بخواهند فردی را امیدوار به پذیرش در فلان کشور کنند از نتیجه کار آگاهند اما سودجویی مانع از بیان حقیقت می شود و این موضوع زمانی به اطلاع افراد می رسد که آنها پول هایی را در این راه خرج کرده اند.

حسن کرباسی در گفتگو با مهر با اعلام اینکه هم اکنون ۱۰۰ شرکت مهاجرتی غیرقانونی در شهرهای بزرگ ایران به فعالیت اعزام نیروی کار به خارج کشور و فعالیت های مختلف دیگر از جمله سرمایه گذاری مشغول هستند، گفت: به جرات می توان گفت: براساس آمارهای غیررسمی ۶۰ تا ۷۰ درصد کل اعزام به خارج هم اکنون از طریق غیرمجاز و این دفاتر صورت می‌گیرد.

فعالیت ۱۰۰شرکت زیرزمینی مهاجرتی

دبیر کانون دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی بین المللی کشور با بیان اینکه افراد در انتخاب روش جستجوی شغل در کشورهای دیگر آزاد هستند و نمی توان آنها را مجبور کرد که حتما از طریق دفاتر مشاوره شغلی مجاز کشور اقدام کنند، اظهار داشت: متاسفانه تبلیغات و فرهنگ سازی ناچیز در این بخش، به افزایش توجه کارجویان به اینگونه دفاتر دامن زده است.

کرباسی ادامه داد: هم اکنون درصد قابل توجهی از کارجویان خود نسبت به جستجوی کار در کشورهای خارجی اقدام می کنند و یا این کار را از طریق آشنایان و دوستان خود در کشورهای دیگر دنبال می کنند. البته فعالیت های چشمگیر دفاتر مهاجرتی از روش های دیگر بسیار قوی تر است.

وی خاطر نشان کرد: البته یکی دیگر از دلایل عدم مراجعه کارجویان به دفاتر مشاوره شغلی می تواند به خاطر هزینه نکردن باشد که در این بخش باید ناامید شدن از کاریابی ها را نیز افزود.

تعلل در وظایف نظارتی

این مقام مسئول در دفاتر مشاوره شغلی خارجی بیان داشت: هم اکنون سازمانهای کار و امور اجتماعی استانها طبق وظیفه ذاتی خود باید از فعالیت دفاتر مهاجرتی غیرقانونی جلوگیری کنند اما به دلیل عدم مقابله جدی با مهاجرتی ها ما شاهد گسترش فعالیت های آنها هستیم.

به گفته کرباسی، دفاتر مهاجرتی غیرمجاز با پرداخت هزینه های ناچیزی بارها و بارها در ماهواره ها برای کار خود تبلیغ می کنند ولی ما برای مقابله با این تبیلغات وسیع در رسانه های داخلی باید میلیون ها تومان هزینه کنیم و باز هم نمی توانیم در مقابل ۱۰ تا ۲۰ نوبت تبلیغ یک دفتر مهاجرتی در ماهواره ها کاری از پیش ببریم.

ایجاد سامانه کاریابی‌ها

وی در کنار اشاره به هزینه های سرسام آور تبیلغات مشاوره شغلی در رسانه های داخلی به ناتوانی کاریابی ها به دلیل وقوع رکورد کاری در سال های گذشته پرداخت و بیان داشت: اخیرا وزارت کار وعده هایی را برای حمایت مالی از کاریابی ها داده است که در صورت تحقق می تواند به ایجاد یک سامانه معرفی فعالیت های کاریابی ها و بهره برداری از فرصت های شغلی بین المللی منجر شود.

دبیر کانون دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های بین المللی کشور، تاکید کرد: البته دفاتر مهاجرتی فقط به موضوع اعزام نیروی کار به خارج کشور نمی پردازند و در زمینه های سرمایه گذاری و ویزای اقامت نیز فعالیت دارند. می توان ویزای کار را ۳۵ درصد از کل فعالیت های آنها دانست.