به گزارش ايسنا، اگر شما مجبور هستيد خودرو خود را در خيابان بگذاريد، هميشه اين خطر وجود دارد كه وقتي برميگرديد، شيشهاش شكسته باشد، كيف خودتان يا ضبط ماشين سر جايش نباشد. البته كم هم پيش نيامده كه صاحب ماشين برگردد و ببيند خودرو ديگري جاي آن پارك شده است. يعني آش را با جايش بردهاند و حالا برويد كلانتري و دادسرا و ...

البته راه حلی برای این معضل وجود دارد و آن هم نصب دزدگیر روی خودروست. هر چند اغلب دزدگیرها سنسورهایی دارند که به راحتی می‌شود آن‌ها را با یک کنترل خارجی که متعلق به شما هم نباشد از کار انداخت، اما خوبی‌اش این است که حداقل درصد خطر را کمتر می‌کند.

در حال حاضر سه برند مهم دزدگیر در بازار ایران وجود دارد که ارزان‌ترین آن ماتریکس است. روی آن نوشته شده محصول کره جنوبی، اما بردهای الکترونیکی‌اش چینی است. نهایت برد آن ۶۰ متر است. مدل ساده‌ آن حدود ۱۰۰ هزار تومان تمام می‌شود و مدل تصویری‌اش تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. متی‌کال یک برند دیگر است که بخشی‌هایی از آن در ایران مونتاژ می‌شود. قیمت مدل ساده‌اش ۱۰۵ هزار تومان است و تا ۱۵۰ متری خودرو را پوشش می‌دهد.

برندهای گران قیمت‌تر دیگری هم هستند. ایزی کار با تضمین این که تمام قطعات و مونتاژ آن محصول کره است و در سیستم برقی خودروها تداخل ایجاد نمی‌کند، با حدود ۶۰۰ متر پوشش مفید، ۱۱۴ هزار تومان برای مدل ساده و ۲۰۵ هزار تومان برای مدل تصویری‌ تمام می‌شود.

یک برند مشهور دیگر هم در بازار دزدگیرها هست که JVC نام دارد. آن قدرها گران تمام نمی‌شود. مدل تصویری‌اش ۱۸۵ هزار تومان است با دو کنترل مجزا و پوشش مفید ۶۰۰ متر.

از مدل‌ها که بگذریم ارائه‌دهندگان خدمات نصب دزدگیر روی خودروها معتقدند که در هر صورت مدل‌های تصویری بهتر از مدل‌های ساده است؛ به خصوص اگر شب‌ها خودرو خود را در خیابان می‌گذارید بهتر است اختلاف قیمت ۵۰ تا ۶۰ هزار تومانی را به جان بخرید و دزدگیری نصب کنید که ضربه به خودرو، باز شدن درها و حتی استارت زدن با آن را نشان می‌دهد.

ایراد اصلی دزدگیرهای ساده این است که وقتی به خودرو ضربه وارد می‌شود، آژیر می‌کشند و آژیرشان هم یا ساده است یا ملودیک که البته برای همه آشنا و تکراری است. شما هیچ وقت متوجه نمی شوید این صدای دزدگیر ماشین خودتان است یا ماشین همسایه! تازه اگر صدای آژیر را از دور بشنوید تا وقتی سراغ ماشینتان نروید متوجه نمی شوید صدای دزدگیر به دلیل پریدن یک گربه روی سقف بوده است، یا به خاطر بازشدن در اتومبیل به دست سارقان.

مزیت دزدگیرهای تصویری این است که اگر در منطقه تحت پوشش آن باشید، می توانید ببینید که چه بلایی سر خودروتان می‌آید. اگر به خودرو شما ضربه وارد شود، علامت یک چکش روی مانیتور کنترل آن ظاهر می شود. اگر در ماشین شما باز شود، روی مانیتور دزدگیر شما باز شدن در اتومبیل نمایش داده می شود و اگر کسی کاپوت ماشین شما را بالا بزند، عین همین تصویر روی صفحه نمایش دزدگیر ظاهر می شود.

با همه اين حرف ها بايد بدانيد كه هيچ كدام از اين راهها خودرو شما را به طور كامل در مقابل دزدها ايمن نميكند؛ پس حتي اگر دزدگير خوبي هم داريد بهتر است به پيدا كردن يك پاركينگ امن فكر كنيد كه احتمالا هزينهاش هم از مجموع هزينههايي كه دزدگير به شمال تحميل ميكند، كمتر خواهد بود.