96 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و صکوک اسلامی در بودجه / اداره مملکت با قرض

گروه سیاسی-نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارخبر با اشاره لایحه بودجه سال 95 گفت: دولت لایحه بودجه را با 43 روز تاخیر و ایرادهای مهم و اساسی تحویل داد. کار بررسی بودجه از سوی نمایندگان آغاز شده و برخی از ارقام و اعداد بودجه برای ما بسیار تعجب برانگیز است.

وی با اشاره به معنا و مفهوم اوراق مشارکت و صکوک اسلامی گفت: دولت اوراق مشارکت و صکوک اسلامی را برای تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز، طرح‌های سودآور تولیدی و خدماتی منتشر می‌کند که این چندان کار درستی نیست و مورد انتقاد و ایراد نمایندگان است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 95 با طرح این سوال که مگر می شود مملکت را با قرض و انتشار اوراق مشارکت و صکوک اسلامی اداره کرد، افزود: دولت بجای کاهش هزینه خود در لایحه بودجه برای تامین هزینه خود و سازمانهای و وزارتخانه ها، مجوز انتشار 96 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و صکوک اسلامی تقاضا کرده است.

قاضی پور نمایندگان با دقت لایحه بودجه را بررسی و اعداد و ارقام غیر واقعی را واقعی خواهند کرد، گفت: سوال این است که آیا با قرض از مردم می توان مملکت را اداره کرد؟ آیا بهتر نبود دولت هزینه خود و سازمانها و وزارتخانه های خود را کاهش می داد؟

وی با اشاره به ضعف های بودجه و انتقاد از آن گفت: ما هر چه در بودجه می گردیم و لایحه دولت را ورق می زنیم آثاری از جایگاه تولید ملی، اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید کنندگان چیزی نمی بینیم.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 95 قرار بود تکیه بودجه سال آینده بر صادرات غیر نفتی باشد، تاکید کرد: ما در لایحه بودجه ماده و یا تبصره ای در خصوص صادرات غیر نفتی ندیدیم. اقایان به ما بگویند که ماده ها و تبصره ها در کجای بودجه گنجانده شده که نمایندگان نمی بینند.

قاضی پور با بیان اینکه رئیس جمهور آینده مرد سیاسی، مذهبی و متدین خواهد بود، تصریح کرد: آیا سزاوار است که از همین حالا برای رئیس جمهور آینده قرض بتراشیم؟ آیا تکلیف خودمان را باید به گردن دیگران بیاندازیم؟

وی افزود: اگر دولت مجوز انتشار این مقدار اوراق مشارکت و صکوک اسلامی را داشته باشد، به معنای آن است که رئیس جمهورهای آینده باید شبانه روز کار کند تا سود و اصل اوراق مشارکت منتشر شده را پرداخت کند.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برداشت های مکرر پول از صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: آیا صندوق توسعه ملی مربوط به نسل های آینده نیست؟ مگر ما نباید نگهبان و امانتدار نسل آینده باشیم؟ پس چرا این دولت مکرر از صندوق توسعه ملی و آن هم بی رویه پول برداشت می کند.

قاضی پور با اشاره به فرصت کم مجلس تا پایان سال برای تصویب کامل لایحه بودجه گفت: مجلس باید بودجه را به موقع تصویب کند و به همین دلیل تقاضای چند دوازدهم را داشت و اگر دولت لایحه چند دوازدهم ندهد، خود نمایندگان بودجه دو دوازدهم تصویب خواهند کرد.