او یک جوان بسیار اجتماعی بود، ولی فقط در فضای مجازی.در فضای مجازی به راحتی می‌توانست با دیگران دوست شود، درباره عکس‌ها و نوشته‌ها هر نظری که می‌خواهد بدهد،.

 

خود را آن‌گونه که می‌خواهد معرفی کند، برای نشان دادن چهره‌اش بهترین عکس هایش را منتشر کند و از همه مهم‌تر عکس، فیلم، متن و آهنگ‌های مورد علاقه‌اش را به‌راحتی دانلود کند.

 

این مورد آخر کار هر روز او بود. کافی بود با خبر شود یک آهنگ جدید به بازار آمده، آن زمان بود که کل سایت‌ها را بالا و پایین می‌کرد تا آن را پیدا کرده و دانلود کند.

 

فرقی نداشت از چه سایتی. فقط کافی بود یک سایت متن، آهنگ یا هر چیز موردنظر او را داشته باشد،در آن لحظه او دیگر سر از پا نمی‌شناخت و با سرعت هرچه تمام‌تر به سایت مذکور حمله کرده و هر آنچه را می‌خواست دانلود می‌کرد.

 

اعتقاد خاصی هم به ویروس‌کش نداشت. از نظر او ویروس‌کش هیچ‌چیز خاصی نداشت بجز آن‌که قسمتی از حجم حافظه گوشی را پر می‌کرد.

 

یک روز که مانند همیشه سرش روی گوشی بود، حدود پنج‌بار گوشی‌اش به صدا در آمد. دوستانش بودند.هرکدام چند عکس برایش فرستاده بودند.

 

عکس‌ها را باز کرد و شوکه شد. این دیگر چه بود؛ چرا دوستانش عکس‌های او را داشتند؟چرا آن‌قدر زشت به نظر می‌رسید در آن عکس‌ها؟

 

عکس‌هایش به‌گونه‌ای بود که انگار خودش از خودش گرفته، ولی هرچه فکر کرد یادش نیامد کی این عکس‌های زشت را از خودش گرفته است. مگر دیوانه بود با آن وضعیت از خودش عکس بگیرد و در اینترنت هم پخش کند. توطئه‌ای در کار بود.

 

به دوستانش مشکوک شد ولی هرچه فکر کرد دوستانش هم نمی‌توانستند این کار را کرده باشند.موضوع را با برادر بزرگترش در میان گذاشت . او به این موضوعات واردتر بود.

 

بسرعت به پلیس مراجعه و از آنها تقاضای کمک کرد. در آنجا بود که نوجوان متوجه شد از طریق دانلود از سایت‌های غیرمجاز یک بدافزار وارد گوشی و باعث شده دوربین گوشی‌اش خود به خود فعال شود و از او عکس و فیلم بگیرد.

 

امروزه عکس‌ها و فیلم‌هایی که بدون اجازه صاحب گوشی تلفن همراه گرفته و در اینترنت پخش می‌شود بسیار است و این داستان روزبه‌روز در جامعه بیشتر تکرار می‌شود.

 

سرگرد حمید کیانی، سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتادر این‌باره با بیان این‌که متاسفانه کاربران هنگام دانلود از سایت‌ها، دقت لازم را درخصوص دام‌های اینترنتی ندارند، اظهار کرد:

 

این کار باعث آلودگی سیستم گوشی‌های هوشمند یا سیستم‌های تبلت و نت بوک می‌شود. بنابراین کاربران آگاه باشند که دانلود نرم افزار از سایت‌ها و منابع نامعتبر تبعات ناخوشایندی را برای کاربران به‌دنبال دارد.

 

سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا تصریح کرد: از قابلیت‌های این بدافزارها این است که به تمام پیامک‌های دریافتی و ارسالی، دوربین گوشی و... تسلط می‌یابد و بدون اجازه کاربر به اطلاعات شخصی و محرمانه ذخیره شده داخل گوشی وی دسترسی پیدا می‌کند.

 

این مقام مسئول ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مخرب این بدافزارها، در دست گرفتن کنترل اینترنت گوشی است که مجوز اتصال به اینترنت را به‌صورت کامل برای فرد مجرم مهیا کرده و امکان خواندن اطلاعات مربوط به خصوصیات دستگاه را فراهم می‌کند.

 

یکی دیگر از دسترسی‌هایی که به مجرم داده می‌شود، امکان برقراری تماس تلفنی در شبکه تلفن همراه (با استفاده از سیمکارت درون گوشی) و بدون اطلاع کاربر است. برای نصب هرگونه برنامه و نرم‌افزار باید از سایت‌های شناخته شده استفاده شود.

 

سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: بیشتر قربانی‌های این قبیل بدافزارها نوجوانان و جوانان هستند که اقدام به دانلود از سایت‌های مختلف می‌کنند.

 

یکی از ترفندهای فریب‌کاربران برای دانلود بدافزارهای آلوده و مخرب، تشویق آنها به دانلود فیلم و کلیپ یا نرم‌افزارهای خاص و مورد علاقه کاربران است.

 

وی یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی در فضای مجازی را استفاده و به روزرسانی آنتی‌ویروس بیان کرد و گفت: اگر کاربران از آنتی‌ویروس‌های قابل اطمینان استفاده کرده و مدام آنها را به روزرسانی کنند تا حدودی می‌توانند از ورود بدافزارها به سیستم خود جلوگیری کرده و امنیت سیستم و دستگاه خود را بالا ببرند.

 

سرگرد کیانی همچنین نحوه دریافت برنامه‌های کامپیوتری را بسیار مهم دانست و افزود: دانلود کردن نرم‌افزارها، کلیپ‌ها، تصاویر و سایر برنامه‌ها و اطلاعات مورد نیاز باید از وبسایت‌های معتبر باشد.

 

کاربران باید دقت داشته باشند ورود به برخی سایت‌هایی که دارای فعالیت غیرمجاز هستند، می‌تواند زمینه ورود برخی نرم‌افزارهای مخرب را فراهم کند.

 

سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری، دقت در نصب نرم‌افزارها را نکته‌ای کلیدی دانست و گفت: برخی برنامه‌ها (به‌خصوص نصب شبکه‌های اجتماعی خارجی) هنگام نصب، مجوز برخی دسترسی‌ها را از کاربران اخذ کرده و در ادامه امکان سوءاستفاده از این دسترسی‌ها ایجاد می‌شود.

 

وی تصریح کرد: برخی از این نرم‌افزارها طوری طراحی شده که در صورت عدم‌تائید مجوز دسترسی توسط کاربر، امکان نصب نرم‌افزار وجود ندارد. در واقع طراحی آنها به گونه‌ای است که کاربر برای نصب مجبور باشد مجوز تمام دسترسی‌ها را به طراح نرم افزار بدهد.

 

سرگرد کیانی به کاربران توصیه کرد: کاربران دقت داشته باشند از نصب برنامه‌هایی که ضروری نیست، خودداری کرده و در صورت امکان با دقت و ترجمه مجوز‌های درخواستی، از دادن دسترسی‌های غیرضروری و مشکوک دوری کنند.

 

برخی از دسترسی‌ها موضوعیتی با حوزه کاری اپلیکیشن مورد استفاده ندارند، پس درخواست تائید این دسترسی‌ها از سوی طراح، کمی مشکوک به نظر می‌رسد.

 

سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری فتا ناجا گفت: هموطنان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت پلیس فتا www.cyberpolice.ir بخش آموزش مراجعه کنند همچنین در صورت مواجهه با موارد مشکوک می‌توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا، بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.