انتخابات، تجلي حضور مردم، مظهر مردم سالاري ديني و ذخيره و پشتوانه امنيت كشور است و بايد مراقب بود كه اين پشتوانه بزرگ، به چالشي براي امنيت كشور تبديل نشود. شايد اين مهمترين فراز از سخنان رهبر انقلاب در نماز عيد سعيد فطر بود. سخناني هشدارگونه درخصوص سوءاستفاده دشمنان از انتخابات كه اينگونه ادامه پيدا كرد: آحاد مردم، مسئولان مختلف، منبرداران و فعالان سياسي و همه كساني كه ميتوانند با مردم حرف بزنند بايد از انتخابات به عنوان نعمتي الهي پاسداري كنند و هوشيارانه، مراقب چالشهاي ضد امنيتي و تلاشهاي دشمنان باشند.
موضوع انتخابات در حالی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح می‌شود، که مردم ایران خاطرات تلخی را از آخرین انتخابات در ذهن خود دارند. انتخاباتی که می‌رفت با مشارکت ۸۵ درصدی مردم، به بی‌نظیرترین انتخابات تاریخ انقلاب تبدیل شود، اما حوادثتلخ پس از آن، این ابزار مهم تبلیغی نظام را به اهرم فشاری علیه خودش توسط دشمنان تبدیل کرد.

فتنه ۸۸ کلید فتنه‌های بعدی
در این میان نگاهی به ریشه‌های شکل‌گیری فتنه ۸۸ می‌تواند زمینه درک بهتر و وسیع‌تر سخنان رهبر انقلاب مبنی بر هوشیاری درباره انتخابات پیش‌رو مجلس را بیش از پیش فراهم می‌کند.
شاید زمینه‌های شکل‌گیری این فتنه عمیق به روزهای روی کار آمدن اصلاح‌طلبان در دولت ششم و هفتم و مجلس ششم باز می‌گردد؛ دوره‌ای که زمینه ساز تقویت بنیان‌های سکولاری در جامعه شد که پدید آورنده آن حلقه‌های کیان بود و این روند تا انتخابات دهم ریاست جمهوری ادامه پیدا کرد تا پس از شکست‌های متوالی برای بازگشت به قدرت، چهره واقعی این جریان قدرت‌طلب با هدایت فتنه ۸۸ ظهور پیدا کند. بنابراین اولین و مهمترین عامل وجود یک جریان سکولار قدرت طلب در رأس هدایت فتنه ۸۸ بود.
عامل دوم در این میان، انتخابات بود که بستر رشد و نمو و تکثیر این فتنه را فراهم کرد. نگاهی به جریان انقلاب‌های رنگی و براندازی‌های نرم در کشورهای بلوک شرق به خوبی نشان می‌دهد که زمینه تمامی این براندازی‌ها ادعای تقلب در انتخابات بود. فتنه ۸۸ نیز ابتدا با شعار تقلب در انتخابات آغاز شد و سپس پای خود را فراتر از انتخابات قرار دادند و ارکانی را مورد هدف قرار دادند که هیچ ارتباطی به انتخابات و ادعای تقلب در آن نداشت.
اما عامل سوم و شاید مهمترین زمینه فتنه ۸۸، خواست نیروهای خارجی و دشمنان برای براندازی نظام جمهوری اسلامی بود. موید این ادعا دخالت مستقیم عناصر سفارتخانه‌های خارجی در تهران و همچنین حمایت بی‌حد و حصر از این جریان از تزریق پول گرفته تا پناه دادن به مجرمان فتنه ۸۸ توسط کشورهای خارجی بود.

عواملی که مهیا است
حال با نگاهی به سخنان رهبر انقلاب در خصوص هوشیاری در برابر چالش‌های ضد‌امنیتی در انتخابات پیش رو و همچنین مرور ریشه‌های مهم فتنه ۸۸ که مورد بازخوانی قرار گرفت، این حقیقت نمایان می‌شود که رهبر معظم انقلاب با رصد صحنه سیاسی کشور و هوشیاری بی‌نظیر خود در خصوص احتمال شکل‌گیری فتنه‌ای جدید هشدار داده‌اند. چرا که امروز جریان سکولار قدرت طلب فتنه ۸۸ به جریان انحرافی تبدیل شده است که از قضا اخبار متعددی در خصوص همکاری این دو جریان با یکدیگر منتشر شده است. واقعیت این است که جریان انحرافی نیز با شعار مکتب ایرانی و با نفوذی که در بدنه دولت دارد همان اهداف و اقداماتی را دنبال می‌کند که اصلاح‌طلبان مجلس ششم و نفوذی‌های حلقه کیان در دولت ششم و هفتم در آن دوران دنبال می‌کردند. از سوی دیگر این جریان به شدت تشنه قدرت است و شواهد و قرائن نشان می‌دهد که برای رسیدن به صندلی قدرت از هیچ اقدامی فورگذار نخواهند کرد. بنابراین با توجه به وجود این روحیات در جریان انحرافی و همچنین فراهم بودن دو بستر دیگر یعنی انتخابات و خواست دشمن برای براندازی نظام جمهوری اسلامی، درصورت عدم هوشیاری عمومی وقوع فتنه‌ای دیگر در انتخابات بعید به نظر نمی‌رسد.

برنامه‌ریزی برای آشوب‌های جزیره‌ای
اما رمز فتنه جدید چیست؟ این سؤالی است که شاید در ذهن بسیاری از مردم به وجود آمده باشد. پاسخ این سؤال را می‌توان در سخنان حجت الاسلام حسین طائب رئیس اداره اطلاعات و اخبار فرماندهی سپاه پاسداران در اسفند ۸۹ جست‌وجو کرد. جایی که وی در جمع دادستان‌های سراسر کشور در تشریح استراتژی امریکا عنوان کرد که «آنها در پی آن هستند تا در فصل اول سال ۹۰ با گره زدن تحریم‌ها به موج جدید هدفمندی یارانه‌ها مردم را ناراضی جلوه دهند و سپس در فصل چهارم(زمستان) به کودتای مخملی دست بزنند.»
بنابراین به خوبی پیداست که ضعف مدیریت جریان انحرافی بر عرصه اقتصاد کشور، خود به ابزاری برای اغتشاش تبدیل خواهد شد، ابزاری که در ایام و روزهای انتخابات شکل می‌گیرد و می‌تواند بسیار خطرناک نیز باشد. چراکه فتنه ۸۸ تنها در تهران و چند شهر بزرگ کشور به وقوع پیوست که به راحتی توسط نیروهای امنیتی کنترل شد، اما با توجه به ماهیت وسیع و گسترده انتخابات مجلس، احتمال ایجاد آشوب‌های جزیره‌ای در شهرهای کوچک نیز پیش بینی می‌شود.
بنابراین مسئولان باید با فصل‌الخطاب قرار دادند سخنان رهبری و توجه به هشدارهای معظم له در خصوص اقدامات ضد امنیتی در انتخابات پیش رو، با پرهیز از هرگونه عمل دشمن شاد کن و سخنان تنش‌آفرین، از بازی در پازل دشمن بپرهیزند و احتمال شکل‌گیری این فتنه جدید را به حداقل برسانند؛ فتنه‌ای که بی‌شک رنگ و بوی فتنه ۸۸ را نخواهد داشت.

نویسنده: حسن کوشا

منبع : جوان آنلاین ۱۳/۰۶/۱۳۹۰