خط قرمز بودجه‌ای مجلس برای دولت

نشست علنی صبح امروز (یکشنبه 11 بهمن ماه 94) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدا 198 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس، کرسی 89 نماینده مجلس خالی بود.

بررسی طرح اصلاح قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی اولین دستورکار جلسه علنی صبح امروز پارلمان بود.

*اسامی غائبین آغاز جلسه علنی امروز مجلس

به دنبال آن، اسامی غائبین آغاز جلسه علنی امروز مجلس از سوی هیات رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتند از:

1- رضا آشتیانی عراقی نماینده مردم قم

2- علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه

3- احمد جباری نماینده مردم بندرلنگه

4- جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان

5- جلیل جعفری نماینده مردم خلخال

6- غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران

7- سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز

8- موئد حسینی صدر نماینده مردم خوی

9- کارن خانلری نماینده مردم مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس

10- رسول خذری نماینده مردم سردشت

11- حجت‌اله درویش‌پور نماینده مردم ایزه و باغ‌ملک

12- اله وردی دهقانی نماینده مردم ورزقان

13- احمد سجادی نماینده مردم فریمان

14- عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر

15- ناصر صالحی نسب نماینده مردم هویزه

16- میرهادی قره سید رومیانی نماینده مردم تبریز

17- سیامک مره صدق نماینده کلیمیان ایران در مجلس

18- یونس اسدی نماینده مردم مشکین شهر

19- محمد علی اسفنانی نماینده مردم فریدن

20- مهناز بهمنی نماینده مردم سراب

21- یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار

22- ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندرعباس

23- علی جلیلیان نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو

24- صید عیسی دارایی نماینده مردم اندیمشک

25- غلام محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد

26- جواد سعدون‌زاده نماینده مردم آبادان

27- رضا صابری نماینده مردم رامیان و آزادشهر

28- محمد ابراهیم محبی نماینده مردم سنقر

29- محمد علی مددی نماینده مردم میانه

30- سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نماینده مردم میناب

با 139 رأی مثبت نمایندگان صورت گرفت

*موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه طرح اصلاح قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

وکلای ملت با 139 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات طرح مذکور را مصوب کردند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات این طرح با اشاره به برخی نقایص آن از جمله مسائل مربوط به سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت:‌ بهتر است این طرح به صورت دو شوری بررسی شود تا اصلاحات بیشتری در آن صورت گرفته و نقایص آن برطرف شود.

پس از سخنان لاریجانی، طرح مذکور به منظور رسیدگی بیشتر به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ارجاع شد.

با اصرار نمایندگان بر مصوبات قبلی‌شان

*پنج لایحه موافقتنامه بین ایران و چند کشور به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت

در ادامه نشست پارلمان، نمایندگان 5 لایحه موافقتنامه اعاده شده از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و در هر 5 مورد بر مصوبه قبلی‌شان اصرار کردند که بدین ترتیب 5 مصوبه خانه ملت برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شدند.

وکلای ملت در لوایح «موافقتنامه انتقال محکومین به حبس بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری پاکستان»، «لایحه پروتکل انتقال محکومین به حبس الحاقی به موافقتنامه معاضدت قضایی متقابل در امور کیفری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان»، «لایحه موافقتنامه استرداد مجرمان بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قبرس»، «لایحه موافقتنامه انتقال محکومان به حبس بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قبرس» و «لایحه معاهده انتقال محکومان به حبس میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین» بر مصوبات قبلی خودشان اصرار کردند و این مصوبات را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

*توکلی: دهها تجمع سراسری هم در اعتراض به قراردادهای نفتی انجام شود کم است

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به بند 11 ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس و با اشاره به تجمع روز گذشته مقابل وزارت نفت، خطاب به لاریجانی گفت: انتظار می‌رفت شما درباره تجمعات صورت گرفته در مقابل وزارت نفت و نحوه برخورد با این افراد تذکری دهید، دانشجویان در اعتراض به قراردادهای جدیدنفتی مقابل وزارت نفت تجمع کردند، البته من قبول دارم باید برای این تجمع مجوزی اخذ می‌کردند که متأسفانه این اقدام صورت نگرفت، ولی اهمیت قرارداد نفتی به حدی بالاست که اگر ده‌ها تظاهرات سراسری برای آن انجام شود، باز هم کافی نیست.

وی همچنین با اشاره به دستگیری 38 دانشجو مقابل وزارت نفت گفت: روز گذشته 34 نفر از این دانشجویان آزاد شدند اما هنوز تکلیف 4 نفر از آنها مشخص نیست، لذا از شما درخواست دارم به عنوان نماینده ملت ایران کمک کنید تا این افراد به زودی آزاد شوند چرا که اهمیت این قراردادها در اقتصاد همچون برجام در سیاست است.

سپس علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر توکلی توضیح داد: بر اساس پیگیری‌هایی که بنده شب گذشته انجام دادم، گویا تعدادی از این دانشجویان دیشب آزاد شدند اما واقعیت آن است که تجمع باید بر اساس قانون صورت گیرد و باید این دانشجویان ضوابط قانونی را رعایت می‌کردند.

رئیس مجلس تصریح کرد: فرض کنید شما نظری دارید و نسبت به بندهای این قرارداد معترض هستید، بدون شک رفع آن، راه‌حل‌هایی دارد و با تظاهرات نمی‌توان قرارداد تنظیم کرد، بدون شک افراد صاحب‌نظر و حتی برخی از دستگاه‌ها نظرات خود را در این خصوص اعلام کردند که البته ما نیز به هیأت تطبیق اعلام کرده‌ایم که به این موضوع رسیدگی کند.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد:‌ در کشور نظمی برای رسیدگی به این امور وجود دارد و این مسائل در خیابان قابل حل نیست و افراد اگر نظری دارند، می‌توانند نظر خود را به صورت قانونی اعلام کنند.

*مخالفت مجلس با تقاضای بررسی خارج از نوبت لایحه احکام دائمی برنامه‌های پنج‌ساله

نمایندگان همچنین تقاضای تعدادی از نمایندگان مجلس برای تغییر دستور صحن علنی به منظور بررسی با اولویت و خارج از نوبت لایحه احکام دائمی لوایح برنامه‌های پنج‌ساله را مورد بحث و بررسی قرار داده و با آن مخالفت کردند.

وکلای ملت با 84 رأی موافق، 69 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از 212 نماینده حاضر در صحن علنی با این تقاضا مخالفت کردند.

احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس در این جلسه در موافقت با این تقاضای تغییر دستور و در اولویت قرار گرفتن بررسی لایحه دائمی کردن احکام برنامه‌های توسعه اظهار داشت: این لایحه توسط کمیسیون مشترک تنظیم شد و کمیسیون‌های مختلف نیز پیشنهادات خود را برای حذفیات و الحاقیات به آن مطرح کردند، در حالی که موضوعاتی همچون بسیج، ایثارگران و دفاع نیز مورد توجه واقع شد چرا که دولت نسبت به آن بی‌توجهی کرده است.

وی افزود: اکنون در هفته کاری مجلس قرار داریم، اما بعد از آن زمان انتخابات مجلس است، لذا اگر با این تغییر دستور موافقت شود،‌ این لایحه نیز در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد؛ واقعیت این است که بسیاری از موضوعات در این لایحه، در برنامه پنجم آمده بود اما در لایحه برنامه ششم توسعه دیده نشده است،‌ لذا باید این موضوع را هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف کنیم.

*مخالفت نمایندگان با بررسی خارج از نوبت لایجه تأسیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان درخواست تغییر دستور برای بررسی خارج از نوبت لایحه تأسیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر را بررسی کردند.

وکلای ملت پس از بحث و تبادل نظر با 89 رأی موافق، 43 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به این درخواست‌ رأی منفی دادند.

برای تأمین نظر شورای نگهبان

*نمایندگان مجلس حدود و شروط ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان را تعیین کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه، طرح دو فوریتی ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان اعاده شده از شورای نگهبان با بررسی کردند.

وکلای ملت پس از بحث و تبادل نظر ماده واحده این طرح را برای تأمین نظر شورای نگهبان به شرح زیر اصلاح کردند:

ماده واحده - از تاریخ ابلاغ این قانون بکارگیری افرادی که در اجرای قانون و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده بشوند، در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 و کلیه دستگاه‌هایی که به نحوی از انحا از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع می‌باشد.

تبصره یک - مقامات مذکور در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری و هم‌ترازان آنها و ایثارگران،‌فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه ناشی از اصل 110 قانون اساسی از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.

تبصره 2 - دستگاه‌های موضوع این قانون در صورت لزوم می‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به صورت پاره وقت و ساعتی استفاده کنند.

حداکثر ساعات مجاز برای استفاده از بازنشستگان یک سوم ساعات اداری کارمندان رسمی است و حق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعات کاری آنها حداکثر معادل یک سوم کارمندان رسمی همان شغل تعیین و پرداخت می‌شود.

تبصره 3 - دستگاه‌های مشمول مکلفند ظرف مدت 60 روز از تاریخ ابلاغ این قانون آن دسته از افرادی که بر خلاف مفاد این قانون بکار گرفته شده‌اند را از خدمت منتزع و با آنان تسویه حساب کنند. افراد مذکور نیز باید ظرف مهلت قانونی مقرر سمت و پست خود را ترک نمایند.

پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.

تبصره 4 - کارکنان و اعضای هیأت مدیره مناطق آزاد تجاری - صنعتی نیز مشمول این قانون می‌باشند.

تبصره 5 - تاریخ ابلاغ این قانون، ماده 41 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1384/8/15 و ماده 91 قانون استخدام کشوری مصوب 1345/3/31، ماده 95 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 و بند ب ماده 65 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389/10/15 نسخ می شود.

*مصادیق مشاغل حساس تعیین شد

نمایندگان ماده 6 طرح نحوه انتصاب اشخاص و مشاغل حساس که به کمیسیون مربوطه ارجاع شده بود را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، معاونان و مشاوران رئیس‌جمهور و قائم‌مقام آنها، قائم‌مقام، معاونان و مشاوران وزرا، رؤسا و مدیران عامل، مدیران کل و هم‌طرازان آنها در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی و همه مدیران سیاسی و قضایی کشور (به استثنای مقامات اصل 162 قانون اساسی) اعم از سفرا، استانداران، کارداران، رایزن‌ها و فرمانداران، بخشداران، شهرداران، رؤسا و معاونان و مدیران کل و هم‌طرازان آنها در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی از مصادیق مشاغل حساس و مشمول این قانون می‌باشند.

*وزارت اطلاعات موظف به اعلام نظر خود طی یک ماه از تاریخ وصول استعلام برای انتصاب اشخاص در مشاغل حساس شد

در ادامه جلسه، نمایندگان مجلس چند ماده ارجاعی طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، وزارت اطلاعات موظف شد نظر مستند خود و دیگر مراجع اطلاعاتی و انتظامی از جمله سازمان اطلاعات سپاه را حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ وصول استعلام که در صورت نیاز به استمهال به مدت یک ماه دیگر تمدید می‌شود، با هماهنگی دستگاه ذی‌ربط به صورت مکتوب اعلام نماید. در صورت عدم پاسخگویی در مدت زمان تعیین شده، نظر وزارت اطلاعات مثبت تلقی می‌شود.

همچنین خانه ملتی‌ها مقرر کردند که چنانچه به دلیل تأیید وزارت اطلاعات و یا عدم پاسخگویی آن در موعد مقرر، فرد مورد استعلام،‌ به شغل حساس منصوب شود و پس از آن،‌ عدم صلاحیت وی برابر قانون توسط وزارت متبوع یا سازمان اطلاعات سپاه، احراز و به وزارت اطلاعات اعلام شود، سوابق ارجاعی مربوطه توسط این وزارتخانه ارزیابی و در صورت صحت مدارک عدم صلاحیت، انتصاب مزبور کأن‌لم‌یکن می‌شود. وزیر اطلاعات مکلف است ضمن اعلام نظر مجدد، فرد خاطی وزارتخانه متبوع خود را حسب مورد به هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری معرفی کند.

پس از عدم رأی‌آوری اصل و حذف طرح استفساریه

*نمایندگان مجلس با طرح الحاق اضافه‌کار کارکنان به فوق‌العاده مستمر بازنشستگی مخالفت کردند

نمایندگان همچنین طرح استفساریه ماده 59 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار دادند و با اصل و حذف آن مخالفت کردند که بدین ترتیب طرح مذکور مجدداً برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.

در موضوع این استفساریه آمده بود: کارکنانی که به استناد مواد 101 و 102 قانون مدیریت خدمات کشوری صندوق تأمین اجتماعی را جهت بازنشستگی انتخاب نموه‌اند و به استناد بند 5 ماده 2 و ماده 30 قانون تأمین اجتماعی از فوق‌العاده اضافه‌کار آنان کسور بازنشستگی کسر شده است، کماکان فوق‌العاده اضافه‌کار آنان تا زمان بازنشستگی مشمول کسر کسور بازنشستگی بوده و به تبع آن از مزایای مربوطه بهره‌مند خواهند شد.

کوچک‌زاده: در این شرایط که مردم دچار مشکل هستند، آیا باید چند میلیارد دلار برای خرید هواپیما بدهیم

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در اخطاری با استناد به اصل 125 قانون اساسی و تذکری با استناد به بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس گفت: براساس این قوانین، امضای عهدنامه‌ها و مقاوله‌نامه و موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و همچنین امضای پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نماینده قانونی وی است.

وی افزود: با وجود این قوانین متاسفانه از زمان مسئله برجام تاکنون اجازه نداده‌اند که مجلس حتی از پیوست‌های آن مطلع شود و هر کاری که خواسته‌اند را انجام داده‌اند.

« از طرف دیگر در رابطه با مسئله IPC می‌گویند که این موضوع محرمانه است و جوانانی که جلوی وزارت نفت نسبت به عمل نکردن به قانون اعتراض می‌کنند، را کتک می‌زنند.»

کوچک‌زاده خطاب به نائب رئیس مجلس اظهار داشت: آقای باهنر! آیا اولویت اول مردم ما خرید 100 فروند هواپیما از فرانسه است؟ در این شرایط که مردم دچار مشکل هستند، آیا ما باید چند میلیارد دلار پول برای خرید هواپیما بدهیم؟ و آن هم هواپیماهای درجه یک!

وی اضافه کرد: آقای باهنر! کجا مجلس باید با وجود صراحت قانونی مبنی بر ورود مجلس به قراردادها و تصویب آنها وارد این مسائل و قضایا شود؟ من می‌گویم نکند در برجام یک بند محرمانه و مخفی آمده که هر چه پول‌ها بلوکه شده ما در کشور مربوطه آزاد می‌شود، همان کشور باید بگوید که ما چه بخریم و پول‌های خود را چگونه هزینه کنیم.

کوچک‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: کسانی که فریادشان هم‌اکنون برای رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت یک یا دو هم‌حزبی‌هایشان گوش فلک را کر کرده، نمی‌بینند که دولت در حال دفن دموکراسی در کشور است. آقای باهنر؛‌ مجلس واقعا چکاره است و چه کسی باید فریاد بزند؟

به گزارش فارس، محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس با رد اخطار و تذکر نماینده تهران، گفت: این موضوع بارها و بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، البته در شرایط کنونی وضعیت ارزی کشور خوب نیست، اما ما در برخی سال‌ها 200 میلیارد دلار خرید و فروش اجناس و کالا داریم، از طرف دیگر این مسئله مدت‌ها و بارها در شورای نگهبان بحث شده که آیا تمام این قراردادها باید به تصویب مجلس برسد که چنین موضوعی مطرح نیست.

وی افزود: من در شرایط کنونی نمی‌خواهم وارد بحث قرارداد خرید هواپیما بشوم، اما شما می‌دانید که در ناوگان هوایی کشور تعداد زیادی از هواپیماهای ما زمین‌گیر بوده و باید این ناوگان نوسازی شود، از طرف دیگر این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که دولت ما خود اقدام به خرید هواپیما که نمی‌کند و دولت ما هواپیمادار نیست و نباید هم باشد. از این‌رو دولت توسط سازمان هواپیمایی کشوری این ناوگان را مدیریت می‌کند و ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی هستند که اقدام به خرید هواپیماهای جدید می‌کنند.

نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: زمانی که دولت به کشور مربوطه رفته به همراه خود صدها شرکت و نیروهای بخش خصوصی را نیز با خود برده است و آنها اقدام به خرید هواپیما کرده‌اند. از طرف دیگر شورای نگهبان در تفسیر خود اعلام کرده که قراردادهایی که بین دولت‌ها با عنوان معاهدات و تفاهم‌نامه‌ها منعقد می‌شود، باید به تایید و تصویب برسد.

در تذکر 24 نفر از نمایندگان به رئیس‌جمهور مطرح شد

*دسترسی بازرسان آژانس به اماکن نظامی خلاف منافع ملی است

 در خاتمه تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور از سوی هیأت رئیسه قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است:

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار تسریع در رسیدگی به وضعیت سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج و در تذکری به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار افزایش پایه حقوق کارگری برای سال 1395 شد.

علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان در تذکری به وزیر کشور خواستار توضیح علت برخورد نامناسب نیروی انتظامی با تجمع‌کنندگان در مقابل وزارت نفت در اعتراض به عقد قراردادهای نفتی و توضیح علت اظهارات توهین‌آمیز استاندار تهران در خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، جواد کریمی‌قدوسی، محمد دهقان، موسی‌الرضا ثروتی، نادر قاضی‌پور، جواد جهانگیرزاده، محمدرضا پورابراهیمی، سیدمحمدباقر عبادی، ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی، عطاءالله سلطانی‌صبور، علیرضا زاکانی،‌ محمد رجایی باغ‌سیایی، علی مروی و سید علی طاهری نمایندگان مشهد، چناران، بجنورد، ارومیه، کرمان، بیرجند،‌ تربت حیدریه، رزن، تهران، گناباد، نیشابور و گرگان به رئیس‌جمهور ضرورت رفع دغدغه 200 نفر از نمایندگان مجلس و دستور اقدام فوری برای حل مشکل سهامداران پدیده شاندیز و تعلل غیرقابل توجیه نسبت به این موضوع توسط بعضی از متولیان امر را متذکر شدند.

محمد دهقان، بیژن نوباوه‌وطن، غلامعلی حدادعادل، علی مطهری، علیرضا محجوب، علی‌اصغر زارعی‌،‌محمد اسماعیل کوثری، مجتبی رحماندوست، فاطمه آلیا، زهره طبیب زاده نوری، سیدمسعود میرکاظمی، الیاس نادران، محمد سلیمانی، مهرداد بذرپاش، مرتضی آقاتهرانی، روح‌الله حسینیان، فاطمه رهبر، لاله افتخاری، حمید رسایی، حسین طلا، سیدمحمود نبویان، مهدی کوچک‌زاده و حسین نجابت نمایندگان چناران و تهران در تذکری به وزیر کشور اعتراض خود را نسبت به برخورد شدید و دور از شأن نیروی انتظامی با دانشجویان معترض قراردادهای نفتی و دستگیری عده‌ای از آنان اعلام کردند.

سیدمحمود نبویان، زهره طبیب‌زاده نوری، فاطمه آلیا، روح‌الله حسینیان، حسین نجابت، بیژن نوباوه وطن، سیدمسعود میرکاظمی، عطاءالله حکیمی، علیرضا منظری توکلی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، احمد سالک، خسروی، سیدعلی طاهری، سیدناصر موسوی‌لارگانی، محمدعلی پورمختار، جواد کریمی‌قدوسی، موسی غضنفرآبادی، ابراهیم کارخانه‌ای، محمدحسن آصفری، علیرضا سلیمی، بهرام بیرانوند، ناصر سودانی، حسینعلی شهریاری و احمد آریایی نژاد نمایندگان تهران، رودبار، بافت، مشهد، اصفهان، گرگان، فلاورجان، بهار و کبودرآهنگ،‌مشهد، بم، همدان، اراک، محلات، بروجرد،‌اهواز، زاهدان و ملایر در تذکری به رئیس‌جمهور عنوان کردند دسترسی مأموران آژانس که برخی از آنها جاسوس هستند به مراکز حساس کشور به ویژه اماکن نظامی بر خلاف منافع ملت ایران است و باید ممانعت به عمل آید.

زهره طبیب زاده نوری نماینده مردم تهران به وزیر اقتصاد در مورد تخصیص سپرده‌های قرض‌الحسنه به مدیران و کارکنان بانک‌ها با سود یک درصد و بازپرداخت بیش از 10 سال به جای اعطای وام قرض‌الحسنه به عموم مردم تذکر داد.

محمد دهقان نماینده مردم چناران در تذکری به وزیر کشور عنوان کرد در گروگانگیری سه ماه پیش در شهرستان چناران با نحوه مدیریت نیروی انتظامی خراسان رضوی هم گروگان بیگناه آزاد نشد و هم 200 میلیون تومان پول بستگان گروگان به دست گروگانگیران افتاد و کسی هم در این زمینه پاسخگو نیست.

زهره طبیب‌زاده نوری نماینده مردم تهران در تذکری به وزیر کشور خواستار پیگیری دستگیری خاوری از طریق پلیس بین‌الملل با توجه به تغییر مواضع دولت کانادا در خصوص وی شد.

*مذاکرات علنی صبح امروز مجلس پایان یافت/ جلسه بعدی فردا

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس پایان یافت.

باهنر پیش از پایان گفت که جلسه بعدی خانه ملت رأس ساعت 8 صبح فردا (دوشنبه) با دستورکار تعیین‌شده تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه چند ماده ارجاعی طرح انتصاب اشخاص در مشاغل حساس به کمیسیون مربوطه را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

همچنین بهارستان‌نشینان در مصوبات دیگری، 5 لایحه موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران با کشورهای چین، قبرس، پاکستان و ترکمنستان که اعاده شده از شورای نگهبان بودند را مورد رسیدگی قرار داده و بر مصوبات قبلی‌شان اصرار کردند که بدین ترتیب این 5 لایحه برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شدند.