باز هم اماواگر مسئولان بانک مرکزی برای اجرای سوئیفت

 روز گذشته ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در یگ گفتگوی یک‌طرفه با تلویزیون اعلام کرد: 9 بانکی که قبلاً تحریم شده بودند تا ساعات پایانی شب به سوئیفت متصل می‌شوند.

وی با اشاره به فرایند عضویت بانک‌های تحریم شده به سوئیفت، گفت: هفته گذشته اعلام شد تا شنبه ــ یکشنبه هفته آینده (این هفته) مشکل این 9 بانک برای اتصال به سوئیفت حل خواهد شد. امروز به من گزارش دادند که این مشکل حل شده و 9 بانک تحریم شده شب به سوئیفت متصل می‌شوند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ممکن است نصب نرم‌افزار اتصال به سوئیفت یک تا دو روز زمان ببرد، گفت: ولی در این هفته به‌طور کامل فرایند اتصال به این سامانه برای این بانک‌ها حل خواهد شد و این بانک‌ها می‌توانند برای مخابره پیام‌های مالی از این سامانه استفاده کنند.

ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی نیز شب گذشته به تلویزیون گفت: از صبح دوشنبه که روز اول کاری کشورهای اروپایی است سوئیفت با بانک‌های ما برقرار می‌شود اما با توجه به اینکه‌ 3 تا 4 سال از قطع سوئیفت با بانک‌های ما می‌گذرد و برخی از کارهای نرم افزاری و نصب سیستم و آموزش کارکنان باید انجام شود عملیاتی شدن سوئیفت از سوی بانک‌های ما اندکی زمان می‌برد.

وی ادامه داد: روابط کارگزاری بانک‌های ما و بانک‌های خارج از کشور هم موضوع دیگر است که زمان‌بر است تا ارتباط کسب و کاری بانک‌های ما با بانک‌های خارجی برای قراردادها و گشایش اعتبار برقرار شود.

حکیمی با اشاره به اهمیت تأثیر سوئیفت برای تبادلات مالی در تجارت گفت: امکانات سوئیفت هزینه‌های مبادلات مالی را به‌شدت کاهش می‌دهد و راحت‌تر می‌کند.

 مسئولان بانک مرکزی که مدتی است برای مواجه نشدن با سؤالات چالشی خبرنگاران خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی و مکتوب و فرار از پاسخگویی شفاف، به گفتگوی یک‌طرفه با تلویزیون روی آورده‌اند، پیشتر از برقراری ده‌روزه سوئیفت پس از اجرای برجام خبر داده بودند.