دعوا بر سر لانتوری در کاخ جشنواره فجر

سی و چارمین جشنواره فیلم فجز آیا تا این لحظه توانسته است رضایت مردم ، اصحاب رسانه و اهالی سینما را جلب کند یا نه ؟

 

با مروری بر اتفاقات پنج روز گذشته از جشنواره سی و چهارم فیلم فجر جواب این سوال را با هم خواهیم گرفت.

 

 جشنواره سی و چهارم فیلم فجر به سردی آغاز شد/برج میلاد از حضور هنرمندان خالی است

 

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از ساعت 14:30 امروز در حالی برگزار شد که کاخ جشنواره از حضور هنرمندان خالی است و اصحاب سانه نیز از دو فیلم ابتدایی این جشنواره یعنی«اهالی خیابان یک طرفه» در بخش سینما حقیقت و برداشت دوم از قضیه اول» در بخش سینمای هنر و تجربه استقباال کمی کردند.

 

گفتنی است هم اکنون فیلم سینمایی «برداشت دوم از قضیه اول» با استقبال کم اهالی رسانه و به سردی در حال اکران است. این نکته تاکید چندباره خبرنگاران و صاحب نظران مبنی بر جداسازی بخش سینما حقیقت و هنر و تجربه را از جشنواره فیلم فجر بیشتر از پیش تر نمایان می کند.

 

از دعوای اصحاب رسانه بر سر ورود به سالن میلاد تا حضور کارگردان ممنوع الکار در کاخ جشنواره+ عکس

طبق شنیده ها، جشنواره فیلم فجر در حالی همه روزه از ساعت  14:30 آغاز می شود که تنها خبرنگارانی که کارت نشست فیلم هارا دارند بن غذا دریافت می کنند.

 

حواشی روز دوم جشنواره سی و چهارم/ از حضور گشت ارشاد در کاخ جشنواره تا باز شدن پای "شهرزاد" ی ها به برج میلاد

دومین روز از جشنواره در برج میلاد هم خالی از حاشیه نبود .در حالی که در روزهای گذشته خبر از درج نام یک کارگردان ضد انقلاب به عنوان نویسنده فیلم سینمایی "یک شهروند معمولی" در تیتراژ این فیلم داده می شد، روز گذشته پس از پایان نمایش آن متوجه شدیم  نام این کارگردان ضدانقلاب از تیتراژ "یک شهروند کاملا معمولی" حذف شده است.

 

بنا بر این گزارش از دیگر موارد روز دوم جشنواره سی و چهارم حضور گشت ارشاد در کاخ جشنواره بود، به طوری که این ماموران  مانع از ورود همسر یکی از بازیگران فیلم سینمایی " جشن تولد" به دلیل بدحجابی او شدند.

 

روز دوم جشنواره سی و چهارم از یک جهت به نمایشگاه کتاب شباهت داشت، چند سالی است که ما در نمایشگاه کتاب در برنامه های جنبی آن، شاهد حضور "سیلور من ها" یا همان مردان نقره ای هستیم، این اتفاق در کاخ جشنواره هم رخ داد و فرش قرمز این فستیوال گام های یکی از این "سیلور من ها" را به روی خود حس کرد در این هنگام سوالی که پیش می آید این است که آیا چنین جشنواره ای حضور این افراد را می طلبد؟

 

روز گذشته چشم برج میلاد به حضور رییس سازمان سینمایی روشن شد و حجت الله ایوبی در ساعت 23:00 شب گذشته ضمن حضور در برج میلاد در میان خبرنگاران قرار گرفت و از ابقای محمد حیدری به عنوان دبیر جشنواره سی و پنجم خبر داد.

 

از دعوای اصحاب رسانه بر سر ورود به سالن میلاد تا حضور کارگردان ممنوع الکار در کاخ جشنواره+ عکس

حضور رییس سازمان سینمایی با نمایش فیلم سینمایی" آخرین بار کی سحرو دیدی؟" به کارگردانی مسعود موتمن مقارن بود.

 

و اما "شهرزاد"...

 

پای"شهرزاد" ی ها به برج میلاد کشیده شد.

 

در آخرین ساعات روز گذشته شاهد حضور عوامل "شهرزاد" در برج میلاد بودیم عوامل"شهرزاد" به عنوان مهمانان روز دوم جشنواره دعوت شده بودند و در پایان عکس یادگاری گرفتند.

 

حواشی روز سوم جشنواره سی و چهارم/ غوغا و غافلگیری در برج میلاد

روز سوم از جشنواره سی و چهارم از همان ساعات ابتدایی با حاشیه هایی همراه بود .

 

در نشست فیلم سینمایی"دلبری" جلال اشکذری صحبت های علیرضا غفاری مجری را برنتافت این مجری بازی هنگامه قاضیانی در این فیلم و چگونگی سرمایه گذاری بر روی "دلبری" را مورد نقد قرار داد که در این لحظه با اعتراض کارگردان مواجه شد .

 

سپس نشست خبری فیلم سینمایی"آخرین بار کی سحررو دیدی؟" بدون حضور بازیگران اصلی برگزار شد .

 

ژاله صامتی و فریبرز عرب نیا در روز نمایش فیلم هم به همراه عوامل بر روی فرش قرمز قرار نگرفته بودند.

 

از دعوای اصحاب رسانه بر سر ورود به سالن میلاد تا حضور کارگردان ممنوع الکار در کاخ جشنواره+ عکس

به همین ترتیب تهیه کننده کار با استفاده از این موضوع و مصاحبه هایی که چندی پیش ژاله صامتی مبنی بر نگرفتن دستمزدش انجام داده بود گفت: فیلم نداشته و کاش دوباره این فیلم را ببیند تا متوجه شود در چه نقشی و چه فیلمی بازی کرده است. ما بالغ بر 97 درصد مطالبات پروژه را تسویه کرده ایم و باقی مطالبات هم در یکی دو روز آتی تسویه می شود اما خانم صامتی با اظهارات تند خود کار غیر حرفه ای کرده است. درباره آقای عرب نیا هم باید توضیح بدهم که باید ملاک همه ما قرارداد باشد اما برخی دوستان نظر داشتند که کار متوقف بشود و از راه های مختلف کارشکنی می کردند.

 

بر خلاف آنچه که پیش تر محمد حیدری دبیر جشنواره در نشست های خود از برقرای نظم بیشتر در برگزاری این رویداد فرهنگی خبر می داد اما شاهد بی نظمی فراوانی نسبت به دوره های پیشین هستیم .

 

یکی از این بی نظمی ها نحوه ارائه غذا به اصحاب رسانه و منتقدان است در این میان سوالی که مطرح می شود این است که آیا شان اصحاب رسانه و منتقدان این است که بر سر غذا دچار اختلاف و کش مکش با برگزار کنندگان جشنواره شوند؟ این در حالی است که برگزار کنندگان میزبان این جشنواره هستند .

 

نحوه ارائه فیش های توزیع غذا به حدی ضعیف است که شب گذشته بعد از اکران فیلم سینمایی" ابد و یک روز" و استقبال بسیار خوب اهالی رسانه از این فیلم ازدحام زیاد و صف طولانی برای گرفتن فیش های شام  به وجود آمد به طوری که فرش قرمز عوامل فیلم سینمایی" هفت ماهگی" به درستی انجام نشد .

 

این در حالی است که مسئولان جشنواره باید پیش بینی می کردند که برخی از آثار با استقبال  خوبی مواجه می شوند و طبیعتا افراد زیادی به برج میلاد می آیند با احتساب چنین فرضیه ای باید تعداد ورودی های بیشتری برای گرفتن فیش غذا در نظر می گرفتند نه اینکه افراد تنها از یک ورودی بتوانند فیش غذا دریافت کنند.

 

وعده دیگر محمد حیدری هم تحقق پیدا نکرد

 

همزمان با استقبال خوب اهالی رسانه از فیلم" ابد و یک روز" شاهد حضور افراد غیر مرتبط با مطبوعات و کودکان در کاخ جشنواره بودیم .

 

استقبال از این فیلم سینمایی به گونه ای بود که بسیاری به صورت ایستاده در برج میلاد آن را تماشا کردند به گونه ای که این فیلم مخاطبان را غافلگیر، و در فضای برج میلاد غوغا به پا کرد.

 

عادل فردوسی پور و سردار منتظر المهدی هم در روز سوم جشنواره به برج میلاد آمدند.

 

با روند این بی نظمی ها سوالی که مطرح می شود این است که آیا روز چهارم جشنواره هم با بی نظمی همراه می شود؟!

 

حواشی رور چهارم جشنواره سی و چهارم/ دعوا و درگیری بر سر "لانتوری" در برج میلاد+ عکس

 

روز چهارم از جشنواره فیلم فجر از همان ساعات ابتدایی با حاشیه هایی همراه بود.

 

حامد بهداد به حمایت از خبرنگاران پرداخت

 

روز گذشته در نشست خبری فیلم سینمایی "هفت ماهگی" حامد بهداد به روند برگزاری نشست ها در صبح هنگام اعتراض کرد و از خبرنگاران خواست این شیوه را برنتابند. او در بیان دلیل این موضوع گفت : این به نوعی برده داری است.

 

از دعوای اصحاب رسانه بر سر ورود به سالن میلاد تا حضور کارگردان ممنوع الکار در کاخ جشنواره+ عکس

نشست فیلم سینمایی "هفت ماهگی" در حالی برگزار شد که با شیطنت ها و حرکت های پیش بینی نشده حامد بهداد همراه بود

 

روز چهارم از جشنواره فیلم فجر رنگ سیاست به خود گرفت.

 

محمدرضا عارف و مصطفی کواکبیان از جمله سیاسیونی بودند که پا به کاخ جشنواره گذاشتند، محمدرضا عارف همزمان با اکران "نفس" نرگس آبیار آمد و در بیان دلایل حضورش گفت: به دلیل برخورادری فیلم سینمایی"نفس" از یک محتوای ارزشی و انقلابی برای تماشای آن آمدم.

 

اما "نفس"ِ نرگس آبیار نگرفت

 

علی رقم اینکه پیش از شروع نمایش این فیلم جمعیت زیادی پشت درهای سالن به انتظار ایستاده بودند و ازدحام ایجاد شده بود در حین اکران"نفس" جمعیت قابل توجهی سالن نمایش را ترک کردند زیرا ریتم کند و کشدار این فیلم به مذاق خبرنگاران و منتقدان خوش نیامد.

 

روز گذشته شاهد حضور دوباره ابراهیم حاتمی کیا در برج میلاد بودیم ودر این میان حضور یک کارگردان ممنوع الکار هم در کاخ جشنواره به چشم می خورد.

 

حواشی رور چهارم جشنواره سی و چهارم/ دعوا و درگیری بر سر

 

روز چهارم از جشنواره فیلم فجر بی نظم ترین روز جشنواره به شمار می رود

 

با وجود اینکه پیشتر اعلام شده بود فیلم سینمایی"لانتوری" راس ساعت24:00 به نمایش در می آید اما این فیلم با تاخیر یک ساعته اکران شد.

 

اما این تمام ماجرا نیست

 

جمعیت بسیار زیادی پیش از شروع این فیلم و قبل از پایان فیلم سینمایی"زاپاس" که پیش از لانتوری اکران می شد پشت درهای سالن ایستاده بودند و ازدحام عجیبی ایجاد شده بود، افرادی که بسیاری از آنها غیر مرتبط با مطبوعات و منتقدان بودند.

 

این بی نظمی و ازدحام به حدی بود که بین ماموران کنترل کارتها که درهای ورودی سالن را باز نمی کردند واین افراد درگیری لفظی و دعوا ایجاد شد.

 

بالاخره بعد از یک ساعت تاخیر و بی نظمی های فراوان ماموران کنترل کارت  اجازه ورود  دادند اما کارت هیچ کدام از افراد را کنترل نکردند گویا آنها هم می دانستند افراد غیر مرتبط زیاد هسنتند و نمیتوانند مانع از ورود همه آنها شوند.

 

نمایش این فیلم در ساعت 3:00 بامداد به پایان رسید

 

و حالا سوالی که پیش می آید این است خبرنگارانی که تا ساعت 3:00 بامداد در برج میلاد بودند با چه توانی ساعت 10:00 روز بعد در نشست ها حضور پیدا کنند؟ آیا محمد حیدری در برنامه ریزی هایش به خبرنگاران به چشم یک رباط نگاه کرده است؟