تغییر جریان در سراسر جهان از حضرت زهرا(س) ایجاد می ­شود

گروه مذهبی-حدود یک سال است که از چاپ و انتشار کتاب صحیفه حضرت فاطمه سلام الله علیها می ­گذرد. این کتاب ارزشمند که مشتمل بر ادعیه، نمازها و خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها است که به همت نشر اهل بیت نبوت علیه السلام انتشار یافته است. از آنجایی که برخی دوستان توسعه مفاهیم این کتاب ارزشمند در سطح جامعه و گسترش آن در جهان اسلام را، یک عملیات فرهنگی ناب می­دانند، بر این اساس خبرنگار افکارخبر طی مصاحبه ­ای صمیمانه با استاد احمدرضا اخوت، مؤسس و مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(علیه السلام) درباره این کتاب ارزشمند گفتگو شد.

به عنوان اولین سؤال از انگیزه ­های اولیه در تدوین این کتاب می ­پرسیم؛چه عاملی باعث چاپ این کتاب شد؟

در گام اول قصد ما انتشار یک کتاب دعا بود و در ذهن داشتیم که اگر این کار را بکنیم خوب است. بعد که به تدریج وارد فضای جدی­تر آن شدیم ،به اهمیت کار بیشتر پی بردیم. کم کم فهمیدیم که می­شود و باید این کتاب به عنوان یک سند مکتوب استفاده کرد، سندی که می تواند دارای مبانی بنیادی و ریشه ای باشد و برای زمینه سازی و استقرار انقلاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مطرح شود که صحیفه فاطمیه می­ تواند به یک عَلم تبدیل شود و پرچمی باشد تا افراد بسیاری را به دور خود جمع کند.

صحیفه حضرت زهرا(س)

این موضوع چگونه با انقلاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مرتبط می ­باشد؟

آنچه به تجربه دیده ایم این است که هرکس به حضرت زهرا سلام الله علیها علاقه و ارادت دارد، حتی در رنگ چهره او معلوم است. در جمع­ ها هم می­ توان مشاهده کرد، کسی که به حضرت عشق خاصی دارد، حال او تغییر  می­ کند محبت به حضرت زهرا سلام الله علیها در سرعت رشد فرد بسیار اثر دارد. این رشد سریع و عمیق اولین دلیل در دلالت این بانو به انقلاب جهانی مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است. نام ایشان بزرگترین دردها را در کوتاه ترین زمان درمان کرده است. قبل از جنگ تحمیلی به اشتباه فرهنگی در بین عموم مردم رایج بود که نام و یاد حضرت زهرا سلام الله علیها تنها محدود به محافل و فعالیت­های بانوان است.به طور مثال وقتی نام مدرسه ­ای به نام حضرت سلام الله علیها بود، این مدرسه به صورت پیش فرض دخترانه در نظر گرفته می شد. اگر در کاری ذکر یا زهراسلام الله علیها گفته می ­شد، فرض بر این بود که خانم­ها در این کار مشارکت دارند. امادر جبهه­ ها و طی هشت سال دفاع مقدس، این تعریف و فرهنگ غلط فرو ریخت. جریان را تغییر دادند. برای مردم ما معلوم شد حضرت زهراسلام الله علیها گره ­گشای جریانات هستند. اگر این حرف درست باشد که هست، تغییر جریان در سراسر جهان از حضرت زهراسلام الله علیها ایجاد می ­شود.

 

برای کار و تحقیق در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها چه ملاحظاتی وجود دارد؟

حضرت زهرا سلام الله علیها با توجه به اینکه در زمان پر خبری از تاریخ، در این دنیا زندگی کرده اند اما مطالب کمی به دست ما رسیده است و بسیاری از آنها هم تحریف شده است. بنابراین  به سختی می ­توان مطلب خوب و بدون تحریف از سیره زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها تهیه کرد. می­خواهم بگویم اتفاق به این بزرگی در تاریخ رخ داده است، اما شخصیتی با این درجه از اثرگذاری چندان سبک زندگیش معلوم نیست به حضرت می­ گویند ام ابیها. ام ابیها یعنی نه تنها مشاوره می­دادند، بلکه تیمار هم می­ کردند. یعنی ترمیم می­ کردند. محل اتکا هم بوده ­اند.

ایشان یک انقلابی بودند و علت شهادتشان نیز انقلابی بودن است. اگر انقلابی نبودند شهیدشان نمی کردند. علت شهادت­شان مشاور درجه یک امیرالمومنین علیه السلام بودن است. اگر فکر مشاوره ای نداشتند شهیدشان نمی ­کردند. نکته ­ای که از زندگی ایشان دریافت می­شود این است که بسیاری از اوقات اطلاعات زیاد کمکی به ما نمی­ کند. این بار برای شناخت یک انسان در تاریخ باید به باورها و اعتقادت او رجوع کنیم. با این زاویه نگاه و رویکرد ادعیه جایگاه متفاوتی خواهند داشت.

 

به نظر شما دلیل مهجوریت ادعیه فاطمه زهرا سلام الله علیهاچیست؟ برای رفع این مهجوریت چه باید کرد؟

به نظرم این مهجوریت به دلیل نقص ارادت عملی است. جای بسی تعجب است، کسی بداند این دعاها به حضرت فاطمهسلام الله علیها تعلق دارد و آنها را نبیند. خدا را شکر توسط بزرگانی مانند سید ابن طاوس و کسان دیگر دعاهای ایشان ثبت و ضبط شده است اما از بین این ادعیه­ تعداد کمی از آنها قابل استناد است.

اولین کاری که باید انجام شود این است که حضرت زهراسلام الله علیها را به واسطه ­­ی شناخت افکار و اعتقاداتشان در ذهن خود بازسازی کنیم. شناخت افکار، عقاید و باورهای ایشان منجر به تجسم و ظهور صورتی زنده از ایشان خواهد شد. همچنین شناخت هرکدام از اهل بیتعلیهم السلام تنها از ناحیه دعاهای ایشان امکان پذیر است. ان شا الله با این منطق، ترویج ادعیه برابر با رفع مهجوریت خواهد شد.

 

رفع مهجوریت از ادعیه حضرت زهراسلام الله علیهاچگونه می­تواند منجر به احیای جایگاه بانوان و به تبع آن احیای جامعه شود؟

حضرت زهراسلام الله علیها، خانم و در مقام مادر، همسر و دختر بودند. جنس ایشان با جنس رجل تفاوت دارد. حضرت امام خمینیرحمه الله علیه معتقد بودند که اگر جنس زن یعنی نساء بودن در یک جامعه ­ای تکریم شود، آن جامعه احیا می شود و خودشان بر اساس این تئوری انقلاب کردند و بر اساس همین تئوری هم پیروز شدند.یکی از مباحثی که به عنوان آثار و نتایج بهره­مندی از ادبیات حضرت فاطمه سلام الله علیها می­توانیم درصحیفه فاطمیه سلام الله علیهادنبال کنیم، نگاه خردمندانه و واقع بینانه به جنس زن است.این ادعیه سیده نساء را معرفی می کند. بزرگ زنان را باید شناخت تا زن شناخته شود. تمایز زن بودن لازمه شناخت است و این تمایز در ادعیه ایشان به وضوح دیده می­شود. سیمای مادرانه و زنانه را از دعاهای حضرت زهرا فاطمهسلام الله علیها و سیمای پدرانه و مردانه را از دعاهای امیرالمومنینعلیه السلام   می توانند دریافت کنند.

 

چرا تفسیرها و تعبیرهایی که از «زن کامل» شده است تعدادشان خیلی کم است؟

در قرآن زن مقام شب است و مقام حضرت زهرا سلام الله علیها، لیله ­القدر است. شب او شب قدر است و خاصیت شب در اختفاء است. خاصیت روز، ظهور است.برای فهم این جایگاه شناخت تصورات غلط در مورد مفاهیم باشکوهی همچون انسیۀ الحورا و جایگاه و کارکرد آن ضروری است. حضرت زهراسلام الله علیها انسیه الحورا هستند. خیلی از صفاتی که در قرآن درباره بهشت آمده است مثل حورالعین، به درستی تبیین نشده­ اند. همچنین تصویر­های اشتباهی راجع به آن وجود دارد. انسیه­ الحورا یعنی حوریه ­ای که انسان است. یعنی این اسم نشان می دهد، ایشان جلوه اسماء الهی هستند. ملاقات حورالعین یعنی لقاء اسم. حورالعین وجود مقدسی است که بیشترین بهره و حض را از انعکاس اسماء دارد.

بنابراین خلأ علمی، عدم دغدغه برای نزدیک شدن به صفات بهشت و تعریف بهشت که می تواند شاخص     آخرت­گرایی باشد، دلیل واضحی برای کم بودن تفاسیر از بانوی کامل است. این مطلب را شهدا خیلی خوب متوجه شدند. بهشت مقام معنویی پیدا می ­کند که از جنس لقاء الله است. و حتی درک هر نعمتی از خداوند به معنی لقاء الله است. این موضوع در ساختار حضرت فاطمهسلام الله علیها معنی می­ شود. بدین معنا که ارادت به انسیه الحورا فرد را به مرحله فهم مقام حورالعین می ­رساند و بابی را برای فهم اسماء الهی می گشاید.

ادامه دارد...