محمد مایلی کهن یقینا تا یکی،دو سال دیگر از دنیا خواهد رفت

با او درباره آخرین شرایط روز فوتبال کشور مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید.

   تیم‌ امید از راهیابی به مسابقات المپیک باز هم جا ماند. اما اتفاق قابل توجه بعد از حذف این تیم انتقاد شدید از شخص شما بود. خیلی‌ها محمد مایلی‌کهن را مقصر حذف تیم امید معرفی کردند؟

هیچ اشکالی ندارد. گردن من از مو باریک‌تر است و هیچ‌وقت بلد نبوده‌ام گردن‌کلفتی کنم. همه تقصیرها گردن من باشد. من از مردم ایران به خاطر اینکه تیم امید نتوانست به مسابقات المپیک برود عذرخواهی می‌کنم. ما وقتی حذف شده‌ایم عذرخواهی می‌کنیم. مثل سایر آقایان به خاطر باختن و حذف شدن هم منت سر مردم ایران نمی‌گذاریم و به کسی هم توهین نمی‌کنیم.

  شما انتظار به وجود آمدن چنین هجمه‌ای علیه خودتان را داشتید؟

طبیعی بود. این فشارها و هجمه‌ها که بعد از حذف تیم امید آغاز نشد. از مدت‌ها قبل علیه تیم امید و مربیان با شخصیت ایرانی شدید‌ترین انتقادات و حرف‌‌ها را مطرح کردند و همه کار کردند تا تیم ما نتیجه نگیرد. باید خدمت شما عرض کنم هیچ مشکلی هم با مطالبی که علیه من نوشتند، ندارم. چون خودم را آماده این جو منفی کرده بودم. توجه کنید که آقایان کی‌روش پور، کی‌روش آنلاین، خبر کی‌روشی، کی‌روش ورزشی و در کل کی‌روشی‌ها باید همچنین هجمه‌هایی را علیه ما به وجود می‌آوردند. من خدا را شکر می‌کنم که آنها امروز با حذف تیم امید خوشحال هستند. جا دارد به آنها تبریک هم بگویم. من با مدرک و سند ثابت می‌کنم که آقایان و‌ دار و دسته‌شان از حذف تیم امید خوشحال بودند. همان‌ها بودند که در طول مسابقات قهرمانی زیر ٢٣ سال آسیا به تیم امید ضربه زدند.

  منظورتان انتقادهایی است که در جریان مسابقات از تیم امید انجام می‌شد؟

همان‌هایی که سنگ کی‌روش را به سینه می‌زدند و می‌زنند در بسیاری از مواقع همکاری لازم را با تیم امید کشورشان انجام ندادند. آنها همه کاری کردند که این تیم موفق نباشد. چه زمانی سابقه داشت که در کوران مسابقات چنین اتفاقاتی علیه یک تیم رخ بدهد؟ خیلی از این آدم‌ها خوشحال شدند که تیم امید نتوانست به المپیک صعود کند. اما یادمان نرود که تیم همین آقایان هم در اینچئون حضور داشت و امیدهای ایران در گروه سه تیمی هنر کرد و فقط چهارم نشد. همان طوری که عملکرد باافتخار تیم ملی در جام جهانی ٢٠١٤ برزیل باعث شد ما در گروه چهار تیمی پنجم نشویم و با یک امتیاز تیم آخر جدول شویم. تیم امید تحت هدایت نلو وینگادا در بازی‌های آسیایی اینچئون در اصل همان تیم کی‌روش بود. خود کی‌روش این تیم را داشت و امیدها را حذف کرد. نلو وینگادا با پیشنهاد چه کسی سرمربی تیم امید شد؟ وینگادا سرمربی تیم بود اما در اصل همه‌کاره خود کی‌روش بود. ما در همان جام جهانی هم که در صحبت‌هایم به آن اشاره کردم در گروه چهار تیمی پنجم نشدیم. چون کارلوس کی‌روش سرمربی تیم بود. در جام ملت‌های آسیا هم حذف شدیم و حتی به نیمه نهایی صعود نکردیم و افتخار آفریدیم. مردم و رسانه‌ها باید هم به خاطر این موفقیت‌ها از کی‌روش و ‌دار و دسته‌اش تشکر کنند. شما دیدید که وقتی هم از جام جهانی و جام ملت‌های آسیا به ایران بازگشتند مثل سرداران فاتح از آنها استقبال کردند و روی سرشان گذاشتند. به هر حال ما جام جهانی و جام ملت‌های آسیا را با سرمربی چند ده میلیاردی خودمان فتح کردیم. باید هم از او تعریف کنند و به ما که باختیم توهین شود و این هجمه‌ها را علیه ما راه بیندازند.

  این تفاوت دیدگاه نسبت به مربیان خارجی و داخلی همیشه وجود داشته است.

 ببینید این آقا لطف کرده‌اند و منت سر ما و فوتبال‌مان گذاشته‌اند و بعد از دو ماه از مرخصی بازگشته‌اند. به محض بازگشت هم پیگیر حق و حقوق عقب افتاده خود بوده‌اند. مالیات کی‌روش هم به چیزی حدود دو میلیارد تومان رسیده است و کشور عزیز ما حتما این مبلغ را می‌پردازد تا آقای سرمربی یک وقت ناراحت نشود. این آقا مدام در مصاحبه‌هایش اعلام می‌کند که ما حرف نمی‌زنیم و عمل می‌کنیم. والا ما در عمل هم چیزی از آقایان ندیده‌ایم. تیم ملی با کی‌روش یک مدال مسی و چوبی هم نتوانسته به دست بیاورد. آقایان فقط در سیاه‌بازی برتر بوده‌اند و به عنوان قهرمانی رسیده‌‌اند. در سیاه‌بازی مدال که نه، اما با حمایت‌هایی که آقایان دیگر کردند کاپ گرفتیم.

  منظورتان از لفظ «این آقایان» و «دار و دسته» چه کسانی است؟

کاملا مشخص است چه کسانی از این آقا حمایت می‌کنند. بعضا می‌گویند آقایان به جایی وصل نیستند و پولی نمی‌گیرند و آدم‌‌های سالمی هستند. اما یکی از عوامل فساد، گرفتن پول است. در فوتبالی که این همه استعداد دارد، کی‌روش پنج سال حضور داشته‌ است و نتوانسته تیم را حداقل به مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا ببرد و نتوانستیم با کی‌روش بزرگ از گروهمان در جام جهانی با این همه هزینه‌‌ای که شد صعود کنیم. در گروه‌مان آخر شدیم. چرا درباره این‌ اتفاقات چیزی ننوشتند؟ مدام می‌نویسند و می‌گویند جلوی آرژانتین و نیجریه عملکردی باافتخار داشتیم. چرا درباره بازی با بوسنی و عملکرد ضعیف تیم حرف نمی‌زنند که می‌توانست ببرد به مرحله بعد صعود کند و در نهایت باخت و چهارم شد؟ در کوران مسابقات تیم امید آمدند و گزارش دادند که برای امیدها ٥/٥ میلیارد تومان هزینه شده و بهترین اردوها و امکانات در اختیار کادر فنی قرار گرفته است و باید به المپیک صعود کند. اگر برای تیم امید ٥/٥ میلیارد هزینه شد، در تیم ملی بزرگسالان که فقط ٥٠ میلیارد تومان هزینه شخص کارلوس کی‌روش شده بود؟

  او تغییر نسل در تیم ملی انجام داد. کی‌روش با بازیکن سالاری هم مقابله کرد. تیم او سال‌هاست که تیم اول آسیا  است؟

تیم اول آسیا چرا در آسیا قهرمان نشد؟ مدام می‌گویند که از تیم ملی حمایت نمی‌شود و زمین تمرین نداریم. اما عراقی که تیم ملی را در جام ملت‌های آسیا حذف کرد کل هزینه تیمش به اندازه حقوق کی روش بود؟ مگر عراق چه امکانات و شرایطی داشت که توانست یکی از بهترین تیم‌های ملی تاریخ فوتبال ایران را حذف کند؟ من افتخار می‌کنم که تیم امید توانست با مربی باشخصیتی مثل محمد خاکپور از گروه خودش صعود کند و به مرحله بعد برود. یک بار این اتفاق در زمان خاکپور افتاد و دفعه قبل هم در زمان بنده. مربیان خارجی که هدایت تیم امید را بر عهده داشتند تیم‌شان از گروه هم صعود نکرد. من از مربیان ایرانی هم جا دارد عذرخواهی کنم که به عنوان نماینده آنها نتوانستیم در راه رسیدن به المپیک موفق باشیم.

   تیم امید با هدایت خاکپور، در مسابقات مرحله اول مقدماتی المپیک به عربستان و  در بازی‌های قهرمانی آسیا هم به قطر و ژاپن باخت. انگار توانایی پیروزی مقابل تیم‌های قدر قاره آسیا را  نداشت.

مگر همین تیم کی‌روش به لبنان نباخت؟ مگر مقابل ترکمنستان در زمین حریف ٢-٢ مساوی نکرد؟ مگر به ازبکستان در تهران نباختیم؟ مگر با قطر در تهران مساوی نکرد؟ مگر تیم کی‌روش تمام بازی‌های خودش را برده است؟ وقتی تیم کی روش نتیجه نمی‌گرفت، به احترامش کلاه از سر بر می‌دارند. به حضورش افتخار می‌شود. حالا ببینید علیه خاکپور و تیم امید چه کار که نکردند؟

  آقای مایلی‌کهن خیلی از مردم کی‌روش را دوست دارند.  شاید خیلی‌ها وقتی صحبت‌های شما را بخوانند فکر کنند که مایلی‌کهن می‌تواند اگر از کی‌روش دفاع نمی‌کند، حداقل این صحبت‌ها را هم علیه او مطرح نکند تا چنین هجمه‌هایی علیه او به وجود نیاید.

مردم علی کریمی، علی پروین، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، یحیی گل‌محمدی را دوست ندارند؟ به کدام اینها نگفتند حیا کن رها کن؟ کدام اینها فحش نخوردند که الان وقتی من از کی‌روش انتقادی می‌کنم فحش می‌دهند؟ محمد مایلی‌کهن هیچ‌وقت اهل معامله کردن و چرتکه انداختن نیست.آنهایی که باید بدانند به خوبی می‌دانند که محمد مایلی‌کهن چه کسی است و چه کار کرده است.  محمد مایلی‌کهن می‌توانست درباره این آقایان سکوت کند و به میلیارد بگوید پول خرد و آنقدر فحش به او ندهند! اما آقایان یادشان باشد محمد مایلی‌کهن دلش به حال کشورش می‌سوزد. مطمئن باشید مقابل ظلم سکوت نمی‌کنم و هزینه‌اش را هم می‌دهم. حتی سلامتی‌ام را هم می‌‌دهم. اگر بمیریم هم برای اینکه خودم شرایط خوبی داشته باشم معامله نمی‌کنم. همان طور که تا به امروز معامله نکرده‌‌ام. آقایان فضای مجازی و رسانه‌ها را برای خودشان دارند. در فضای مجازی و رسانه‌ها خیلی کارها با گروه‌ها و دسته‌ها و باندهایی که درست می‌کنید می‌توانید انجام بدهید. بارها من مطالب مختلف را خوانده‌ام. انگار که اصلا یک نفر است که اینها را برای آقایان می‌نویسد. حرفی که زده می‌شود حرف یک نفر است.

  درباره جوانگرایی که کی روش در تیم ملی انجام داد  نظری ندارید؟

کی‌روش الان ٥ سال است که در ایران حضور دارد. او ناگزیر بود که در تیم ملی تغییر نسل انجام بدهد و بعضی‌ها را عوض کند. او نمی‌توانست با جواد نکونام که از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است در ٤٠ سالگی به جام جهانی برود. یا با سید جلال حسینی و هاشم بیگ‌زاده و خیلی دیگر از بازیکنانی که الان بالای سی و دو سه سال دارند.ضمن اینکه اگر نکونام از تیم ملی خداحافظی نمی‌کرد به نظر شما الان او یک جوان را جایگزین جواد می‌کرد؟ از همه مهم‌تر اینکه کی روش بزرگ هدایت تیم ملی بزرگسالان را برعهده داشته است. اما اگر می‌گویند تیم او فوق‌العاده خوب در جام ملت‌های آسیا و جام جهانی کار کرد، پس چرا بهترین لژیونرهای ما از اروپا به قطر آمدند؟ کی‌روش اگر جوانگرایی کرد مجبور بود این کار را انجام دهد. اصلا او پول می‌گیرد که نتیجه بگیرد و تغییر نسل انجام بدهد. اما فراموش نکنید که این حرکت در تیم امید آغاز شد. مهدی ترابی، عبدالله‌زاده، علی کریمی، امیرارسلان مطهری و خیلی از بازیکنان دیگر اول در تیم امید خودشان را نشان دادند و سپس در باشگاه‌های خود فیکس شدند و به تیم بزرگسالان هم بعضی از آنها دعوت شدند. اما خب می‌نویسند که کی روش تیم ملی بزرگسلان را جوان کرده است. اینکه چرا واقعیت‌ها را منحرف می‌کنند؟ دلیلش را به شما گفتم.  بنده به عنوان مدیر فنی بعد از این مدت کار کردن تاکنون یک ریال دریافتی نداشته‌ام. محمد خاکپور هم پول نگرفته است. قرارداد ما را هم که دیگر همه می‌دانند بعد از یک سال در دی ماه سر میز شام امضا کردند. اما آقایان حاضر هستند با کی‌روش و مربیان خارجی هم این گونه رفتار کنند؟ اصلا کی‌روش حاضر هست بدون قرارداد و با آن بندها و شرط‌ها برای تیم ملی بزرگسالان کار کند؟ این آقا برای هر برد تیم ملی شش هزار دلار فقط پاداش خودش می‌گیرد. اردوهای تیم ملی را هم خودتان می‌بینید که در بهترین هتل‌ها برگزار می‌شود. زمان ما کی از این خبرها بود؟ تیم ملی در خوابگاه نصرت اردو می‌زد و پولی در کار نبود.

    واقعا دلیل حذف تیم امید به نظر شما چه بود.

به جرات به شما می‌گویم که این‌بار تیم امید را حریفان داخلی حذف کردند. چند تا مصاحبه دیده شد که به نفع تیم امید باشد؟ در کوران مسابقات مازیار ناظمی اعلام می‌کند چرا از دانش کی‌روش استفاده نمی‌کنید؟ ایشان اگر دانش دارند چرا تیم ملی هیچ‌وقت موفق نمی‌شود؟ ناظمی هم اعلام کرده بود که ٥/٥ میلیارد تومان وزارت ورزش به تیم امید کم کرده است. آقای ناظمی شما چرا نگفتی که اگر برای تیم امید ٥/٥ میلیارد هزینه شده است برای تیم بزرگسالان حداقل ١٠٠ میلیارد تومان هزینه شده است. ضمن اینکه آقای وزیر، کیومرث هاشمی و نصرالله سجادی به عنوان مسوولان ورزش ایران زحمت می‌کشند. چرا باید مازیار ناظمی بیاید درباره مسائل فنی تیم امید نظر بدهد؟ آن هم در کوران مسابقات که کلی جو علیه تیم امید به راه بیفتد. نایب‌رییس اول فدراسیون‌ هم که همیشه سنگ کی روش را به سینه می‌زند و در اصل نایب‌رییس او است. شهرام دبیری عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال را هم من دیدم که چند بار درباره تیم امید صحبت کرده است. اما این آقا اصلا در فدراسیون چه کاره است که درباره تیم امید یا مربیان صحبت می‌کند؟ دبیری اصلا یک بار سر تمرین تیم امید حضور پیدا کرد؟ اصلا یک بار آمد بگوید در طول این ماه‌هایی که به عنوان عضو هیات رییسه حضور داشته جز سفر رفتن با تیم ملی بزرگسالان کار دیگری برای این فوتبال انجام داده است؟ ایشان آمار دقیق دستاوردهایش را برای فدراسیون در طول این مدت بگوید تا هم ما بدانیم هم مردم که چه خدماتی داشته‌اند!

  چندی پیش هم مدیر روابط‌عمومی فدراسیون مصاحبه‌ای درباره شما انجام داد و درباره اتفاقات یک جلسه خصوصی صحبت‌هایی را علیه شما انجام داد.

این هم از الطاف فوتبال ایران است که کارمند روابط عمومی باید بیاید درباره ما که سال‌های سال در فوتبال ایران زحمت کشیده‌ایم حرف بزند. من قبل از اینکه او این مصاحبه را انجام دهد اصلا نمی‌دانستم که فدراسیون فوتبال روابط عمومی دارد یا ندارد. آمده است خطاب به من اعلام کرده یادت هست در جلسه خصوصی درباره مربی خارجی چه چیزی گفتی؟ تازه من فهمیدم شخصی به اسم حسینی در فدراسیون حضور دارد. به نظر من حقوقی که این آدم در فدراسیون می‌گیرد اصلا حلال نیست. چون این آقا در فدراسیون همه کار می‌کند جز کار روابط عمومی. ضمن اینکه همیشه دم خروس می‌زند بیرون. بالاخره مشخص شد که محمد مایلی‌کهن اصلا مخالف حضور مربی خوب و از همه مهم‌تر خارجی با شخصیت در ایران نیست. من کار سنول گونش را قبول دارم و معتقد بودم حضور او می‌توانست به فوتبال ایران کمک کند. این آقای کی روش پول چند ده میلیاردی می‌گیرد. مالیاتش را هم فدراسیون می‌دهد. در فوتبال ایران و فدراسیون ریاست می‌کند. به مردم و فوتبال ایران توهین می‌کند و همه‌چیز را زیر سوال می‌‌برد. من تا وقتی باشم با امثال اینها مبارزه می‌کنم.  

      واقعا معتقد هستید کی روش مربی خوبی  نیست  ؟

حرف‌های من واضح است. شما به من بگویید این آقا به عنوان نفر اول چه عملکرد خوبی داشته است؟ شاید فقط تمرین‌دهنده بسیار خوبی باشد. البته تقصیر این آقا هم نیست. ما خودمان در ایران بیش از حد به او پروبال دادیم. این پولی که در ایران به کی‌روش می‌دهند را این مربی هیچ کجای دنیا نمی‌تواند از هیچ کشوری دریافت کند. بارها هم شاهد این قضیه بوده‌ایم که در بوق و کرنا می‌کنند که او دستیار اصلی سرآلکس فرگوسن بوده است. حالا من می‌گویم اگر واقعا فرگوسن آنقدر کی‌روش را قبول دارد و دستیار ارشدش بوده است چرا بعد از اینکه از منچستریونایتد جدا شد کی‌روش را به عنوان سرمربی منچستر معرفی نکرد و دیوید مویس را معرفی کرد؟ مگر کی‌روش فرد مورد اطمینان و دستیار ارشد او نبود. حالا هر چند وقت یک بار هم خاطرات فرگوسن در کتابش را درباره کی‌روش می‌نویسند و رسانه‌ها را شلوغ می‌کنند که فلان و بهمان. هر روز هم یک تیم جدید برای او پیدا می‌شود و حالا هم خدا را شکر دستیار اصلی فرگوسن را الاهلی مصر می‌خواهد !

    تیم ملی امید سال‌های سال است که به المپیک صعود نمی‌کند. فارغ از تمام این بحث‌ها و مشکلات فکر می‌کنید دلیل این نرفتن به المپیک چیست؟

باید به تیم امید هم به عنوان تیم ملی بزرگسالان نگاه کنند. این دوره همان طور که گفتم ما به حریفان داخلی باختیم و حذف شدیم. وقتی تیم باخت جلال چراغپور در رادیو صحبت کرده بود. گفته بود که تیم امید دانش فنی و حرفه‌ای لازم را برای موفقیت نداشت. آقایان فکر کرده بودند که او این حرف‌ها را علیه کادر فنی تیم امید مطرح کرده و به همین دلیل به برنامه‌شان دعوت کردند. وقتی چراغپور به برنامه آمد مشخص شد که منظور او بازیکنان تیم امید است نه کادر فنی. حتی بعد از برنامه‌ نود هم بگو مگوی شدیدی رخ داده و به چراغپور گفته‌اند چرا این طوری حرف زدی و قرار نبود این صحبت‌ها را مطرح کنی. من عادل فردوسی‌پور را دوست دارم. اما او به صورت کامل تبدیل شده است به سخنگوی کی‌روش. من صددرصد روی حرفم درباره اینکه او کی‌روش پور است، هستم. روزنامه و رسانه‌ها را هم که عرض کردم چه شرایطی دارند. واقعا اینها قوی دارند کار می‌کنند. افکار عمومی را طوری ساخته‌اند که مدح فقط مدح کی‌روش را بگویند. هر روز هم شایعه رفتن و ماندنش را مطرح می‌کنند. بابا جان این آقا قرارداد رسمی با فدراسیون فوتبال دارد. چی چی می‌رود؟ کجا می‌خواهد برود که نصف سال را مرخصی باشد و پولش را بگیرد؟ اینجا خانه خاله که نیست هر وقت دلش خواست ول کند برود. او فقط هر وقت دلش خواست ول می‌کند می‌رود مرخصی و برمی‌گردد تا پولش را بگیرد.

   در پایان حرف خاصی باقی مانده که بخواهید بگویید؟

من اگر حرفی می‌نزنم فقط دلم می‌سوزد. چرا کی‌روش تا به امروز یک دانه سی‌دی از تمریناتش بیرون نداده است تا مربیان داخلی درجریان علم او قرار بگیرند. کسی که ماهی ٥٠٠ میلیون تومان بدون مخلفاتش از فوتبال ایران دریافتی دارد. تا کی قرار است با احساسات این مردم بازی شود، نمی‌دانم. اما محمد مایلی‌کهن یقینا یکی، دو سال دیگر از این دنیا خواهد رفت. اما شک نکنید تا وقتی زنده‌ام خودم را موظف می‌دانم حقایق را به مردم و رسانه‌ها بگویم. حتی اگر به من توهین کنند.