حضور «حسین شریعتمداری» در سریال شهرزاد!+تصاویر

در جدیدترین قسمت از سریال شهرزاد در تابلوی افراد تحت تعقیب شهربانی تصویر حسین شریعتمداری در زندان ضدخرابکاری ساواک نمایش داده می شود!

در این قسمت فرهاد به شهربانی فراخوانده شده و برای ارتباط با چهره های وابسته به شوروی و کمونیست ها مورد بازخواست قرار می گیرد. اما زمانی که قصد خروج از شهربانی را دارد به او تصاویری را نشان می دهد که شاید فرهاد آنها را بشناسد و بتواند این عوامل شوروی را شناسایی کند. در این میان تصویر مدیرمسئول فعلی روزنامه کیهان نمایش داده می شود. در حالی که سریال شهرزاد دوران پس از کودتای 28 مرداد سال 1332 را روایت می کند که در آن ایام شریعتمداری احتمالا فقط 7 سال سن داشته است! و این تصویر در کمیته مشترک ضدخرابکاری ثبت شده که این زندان در زمان روایت داستان شهرزاد وجود نداشت و در پی دستور محمدرضا شاه، کمیته مشترک ضد خرابکاری (ساواک - شهربانی) در تاریخ چهارم بهمن ماه 1350 تأسیس شد! 

با این وجود اگر این اتفاق را یک گاف بزرگ برای سازندگان شهرزاد تلقی نکنیم، می تواند یک شیطنت سیاسی عنوان شود.

شریعتمداری چه زمانی زندانی شد؟

 «حسین شریعتمداری» متولد ۱۳۲۶، دماوند، محله درویش. از ۱۶ -۱۷ سالگی چشمش به تلاش مذهبی و سیاسی باز شده است. پدربزرگش مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ سیف الله شریعتمداری است. عالمی عامل، خطیبی ماهر، سخنوری صاحب نفس که قدیمی ترها معتقد بودند مجتهدی گمنام است. الان هم اگر به کتابخانه مدرسه فیضیه سری بزنید، کتاب های اهدایی مرحوم شیخ سیف الله شریعتمداری دماوندی هست.

حسین شریعتمداری در میان جوانان مبارزه دماوند - در سال های ۴۵ تا پیروزی انقلاب – به نوعی محور محسوب می‌شد و از همان موقع هم شریعتمداری جلوتر از دیگران حرکت می کرد. حسین شریعتمداری دانشجوی پزشکی آن سال‌ها و نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان هنوز هم در حوادث انقلاب نقش موثری دارد.

حسین شریعتمداری که از گذشته تا الان در بین بچه های دماوند «حسین شریعت» بیشتر شهرت دارد، هم مبارز سیاسی و آزاده است و هم در جبهه به درجه جانبازی رسیده و هم اکنون چند ترکش در کنار نخاعش میهمان دارد و هم افتخار اخوت با شهید با اخلاص حاج عباس شریعتمداری را دارد.

گاف های دنباله دار شهرزاد

پیش از این نیز سریال شهرزاد گاف های دیگری نیز داشته که از چشم برخی رسانه ها دور نمانده است.

این تصویر مربوط به قسمت ششم سریال شهرزاد است که در حالی که ماشین در حال واژگونی است نه تنها سرنشینان از جایشان حرکت نکردند بلکه خط افق هم با ماشین واژگون شده است!

در یکی دیگر از قسمت های شهرزاد ماجرای برادران هفت کچلون سوژه رسانه ها می شود.  در جایی از سریال که «برادران هفت کچلون» حضور دارند، مخاطب با هفت برادر با سرهای تراشیده روبرو می شود اما با تحقیق کوچکی به راحتی خلاف این مسئله ثابت می شود و نتیجه به دست آمده این است که برادران هفت کچلون هشت نفر بودند و اصلا کچل نبودند.

در ویکی پدیا درباره این افراد آمده است: «هفت کچلون یا برادران هفت کچلون، در تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران معاصر و فرهنگ فولکوریک قرن اخیر، به برادران حاج عباسی اشاره دارد که از جاهل ها و لوطی ها و به اصطلاح از گنده لات های جنوب شهر تهران (محله باغ فردوس، خیابان مولوی) به شمار می آمدند. آنها هشت برادر به اسامی عباس، محمد، غلامعلی، صفر، شعبان، احمد، محمود و امیر حاج عباسی بودند که گرچه هشت نفر بودند و گرچه هیچ یک از آنها کچل نبودند اما خود نیز خود را به همین نام می خواندند و ابایی از اطلاق عنوان هفت کچلون به خود نداشتند.»

اما گاف های شهرزاد به موضوعات سیاسی و تاریخی ختم نمی شود و در آهنگ سازی این سریال نیز سوژه برای رسانه ها وجود دارد. قطعه جدید سریال شهرزاد با نام «افسار» به تازگی منتشر شد. اما در معرفی این اشتباه اساسی رخ داده‌ است. در پوستری که برای این قطعه طراحی شده، استاد شهریار به‌عنوان شاعر معرفی شده‌است. پس از انتشار این تصویر در فضای مجازی مخاطبان انتساب متن شعر قطعه افسار به شهریار را اشتباه خواندند. 

پس از سپری‌شدن ساعاتی محسن چاووشی با قبول اشتباهِ صورت‌گرفته در معرفی شاعر قطعه افسار در پاسخ به مخاطبانش نوشت: «انسان جایزالخطاست.»