داود اوغلو به تهران می آید

ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (سه‌شنبه) وارد آنکارا شد، با فریدون سینرلی اوغلو قائم مقام وزارت امور خارجه ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

سینرلی اوغلو در این دیدار با ابراز خرسندی از رایزنی مقامات دو کشور اظهار داشت: ایران مهمترین همسایه ترکیه است و ما همواره به دیدار و مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی ایران اهمیت می‌دهیم.

وی با اشاره به توافق بین ایران و گروه 1+5 افزود: ترکیه از موفقیت‌های اخیر ایران در مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها خرسند است و این موفقیت را تبریک می‌گوییم.

سینرلی اوغلو تصریح کرد: هم اکنون زمان آن است که با اتکا به مناسبات دوستانه در صحنه سیاسی و اقتصادی روابط و همکاری فیمابین را گسترش دهیم.

وی با اشاره به تماس‌های منظم مقامات عالیرتبه دو کشور افزود: علاوه بر برنامه منظم دیدار و سفر وزرای امور خارجه، برنامه دیدار و سفر داود اوغلو به جمهوری اسلامی ایران و تشکیل سومین اجلاس شورای عالی روابط بین دو کشور با حضور آقای روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را در ترکیه در سال 2016 پیگیری و مجموعه همکاری‌های دو‌جانبه مورد علاقه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را گسترش خواهیم داد.

قائم مقام وزارت خارجه ترکیه گفت: در شرایط کنونی منطقه از دوران سختی عبور می‌کند و صلح و ثبات سوریه نیز برای همه کشورهای منطقه حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: با توجه به جایگاه مهم ایران و ترکیه باید با تعامل با یکدیگر نسبت به تسریع در روند برقراری صلح، امنیت و ثبات در سوریه همکاری کنیم.

سینرلی اوغلو با اشاره به همکاری های منطقه و بین‌المللی بین دو کشور ابراز امیدواری کرد تعامل و همکاری میان دو کشور ایران و ترکیه در چارچوب اجلاس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز توسعه و ادامه یابد.

در ادامه این دیدار رحیم پور معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به جایگاه و اهمیت روابط فیمابین دو کشور و ضرورت توسعه رایزنی‌های منظم بین مقامات دو کشور پیرامون تحولات منطقه و عرصه بین‌الملل اظهار داشت: در خلال این سفر روند تحولات و روابط سال2015 را مرور و برنامه گسترش روابط و همکاری‌ها بین دو کشور در سال 2016 را مورد گفت‌وگو و تبادل نظرقرار خواهیم داد.

معاون آسیا و اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط دوستانه با همسایه خود ترکیه اولویت قائل هست.

وی تصریح کرد: جمهوری ترکیه در جریان مذاکرات هسته‌ای نقش سازنده‌ای را ایفا کرده و ما از این بابت همواره قدردان ملت و دولت ترکیه می‌باشیم.

رحیم‌پور تاکید کرد: اکنون در دوره جدیدی که با اجرای برجام و لغو تحریم‌ها آغاز شده باید تلاش‌های خود را برای گسترش همه جانبه روابط فیمابین دو کشور در کلیه سطوح به کار بندیم.

در این دیدار طرفین همچنین پیرامون مهمترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و  نسبت به توسعه رایزنی و همکاری‌های بین دو کشور برای حل و فصل مسالمت آمیز مسئله سوریه تاکید کردند.