بیزینِس اینسایدر در مطلبی نوشت: بهای طلا در ماه سپتامبر سال 2011 به بالاترین سطح، یعنی 1900 دلار رسید، و این پایانی بر رشد 645 درصدی افزایش بهای طلا در دوران رونق بازار طی یک دهه بود.از آن پس، طلا برای بازگشتن به رونق سابق مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار گرفت اما پس از پشت سر گذاشتن سه سال زیان‌دهی، همه چیز برای از رونق افتادن این فلز گران‌بها مهیا شد.

 

بیزینِس اینسایدِر: ۳ دلیلِ اهمیت رشد پایدار بهای طلا
 
گزارش اخیر HSBC از بازگشت احتمالی بهای طلا به 1500 دلار در هر اونس خبر می‌دهد. این بانک معتقد است که حتی احتمال دارد بهای طلا از 1900 دلار سال 2011 هم فراتر برود و حتی افزایش بهای طلا را به مدت طولانی‌تر و پایدارتری شاهد خواهیم بود.

 

وضع نابسامان بازار سهام برای سرمایه‌گذاران
در طول تاریخ، مشاهده شده است که طلا و سهام پیوستگی بسیار باریکی با یکدیگر داشته‌اند، به این معنی که در شرایطی که سهام اُفت تدریجی را تجربه می‌کند، طلا ارزش خود را تا حد زیادی حفظ می‌کند. در عصر حاضر نیز شاهد هستیم که در شرایطی که از ابتدای سال 2016 تاکنون، وضع سهام به ناامیدیِ شرکت‌های فیسبوک، آمازون، نت‌فلیکس و مانند آن منجر شده است، اما طلا نوسان بسیار جزئی را تجربه کرده است. در بازار چین که همگام با هند، یکی از بزرگترین بازارهای طلا در جهان است، شاخص اس‌اس‌ای بورس شانگهای با کاهش 46 درصدی از سال 2015 تاکنون مواجه شده و بسیاری از سرمایه‌گذاران را به سمت بازار طلا کشانده است.
 
بیزینِس اینسایدِر: ۳ دلیلِ اهمیت رشد پایدار بهای طلا

 

تقاضا برای طلا در بازار بالا گرفته است
سال 2015 برای چین و بازار طلای آن سالی بسیار مهم بود زیرا با بالا گرفتن تقاضا، حمل و نقل طلا از صرافی طلای شانگهای به بیش از 2596 تُن رسید و این یعنی 90 درصد از کل تولید طلای جهان در این یک سال.
 
فروش طلا در آمریکا و اروپا نیز از ابتدای سال 2016 تاکنون باورنکردنی بوده است، به طوری که برای مثال فروش سکه‌های طلای آمریکن ایگِل به 124هزار اونس رسید.

 

بیزینِس اینسایدِر: ۳ دلیلِ اهمیت رشد پایدار بهای طلا

 

نرخ منفی سود در آمریکا
در ماه دسامبر، بانک فدرال ریزِرو درصد سود خود را به 0.25 افزایش داد که در دهه گذشته در آمریکا اقدامی کم‌سابقه محسوب می‌شود. اما این بدین معنا نیست که نمی‌تواند این درصد را کاهش دهد. به‌خصوص اینکه به‌تازگی گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر منفی کردن سود بانک‌ها در آمریکا به گوش می‌رسد.
 
کارشناسان همواره بر معکوس بودن رابطه میان نوسان سود بانک‌ها و بهای طلا در بازار تأکید کرده‌اند و از این رو، با تقویت احتمال کاهش سود بانک‌ها در آمریکا، به نظر می‌رسد که افزایش بهای طلا را شاهد خواهیم بود.

 

بیزینِس اینسایدِر: ۳ دلیلِ اهمیت رشد پایدار بهای طلا