کدام کالاها پس از توافق هسته‌ای گران و کمیاب شدند؟

 با تبلیغات مستمری که مسئولان دولتی در 2 سال و نیم اخیر درباره توافق هسته‌ای به راه انداخته بودند، شاید برای برخی از مردم این تصور ایجاد شده بود که با حصول توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، قیمت اجناس و کالاهای مختلف کاهش خواهد یافت و پس از سال‌ها مردم، کمی احساس ارزانی خواهند کرد.

 

اما برخلاف این تصور رایج، تاکنون که نزدیک به یک ماه از اجرای توافق هسته‌ای گذشته، خبری از ارزانی نیست و این مسئله می‌تواند 2 علت داشته باشد: یکی اینکه تحریم‌ها هنوز به طور کامل برداشته نشده (که اظهارات فعالان اقتصادی همین را نشان می‌دهد) یا این که تحریم‌ها برداشته شده، اما مسئولان دولتی نسبت به آثار مثبت توافق هسته‌ای بر معیشت مردم، اغراق و بزرگنمایی می‌کردند.

 

در هر صورت در یک ماه اخیر قیمت بسیاری از اجناس و خدمات، افزایش یافته که به نمونه‌هایی اشاره می‌شود.

 

* قیمت گوشت گوسفندی کیلویی ۵ هزار تومان گران شد

 

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش مجدد قیمت گوشت گوسفندی در هفته گذشته خبر داد.

 

وی، دلیل این امر را کمبود عرضه عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال هستیم، عرضه دام در بازار به آن میزانی که باید باشد، نیست.

 

 در حدود دو ماهه اخیر نرخ گوشت گوسفندی در بازار نزدیک به ۵ هزار تومان افزایش یافته است.

 

* بلیت هواپیمایی نوروزی 30 درصد گران می‌شود

 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از گران شدن 30 درصد نرخ بلیت هواپیما برای سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: شرکت‌های هواپیمایی تلاش کردند، در راستای واقعی کردن نرخ بلیت پروازهای داخلی، افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی و متوسط ۳۰ درصدی نسبت به نرخ‌های تکلیفی گذشته در برخی مسیرها اعمال کنند، ضمن آنکه در برخی مسیر‌های آزاد شده نرخ‌ها کاهش هم داشت.

 

اسعدی سامانی گفت: برای ایام نوروز هم طی هماهنگی با شرکت‌های هواپیمایی و با توجه به یک سر خالی بودن پروازهای رفت یا برگشت، افزایش نرخ متوسط ۳۰ درصدی در قیمت‌ها نسبت به نرخ‌های تکلیفی گذشته، اعمال شده است‌ و مسافران می‌توانند با توجه به توان مالی خود و در ایام و ساعت‌های مختلف، کلاس‌های مختلف پروازی را انتخاب کنند.

 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد:‌ برای پروازهای نوروزی‌ از ۲۵ اسفند امسال تا ۱۵ فروردین سال بعد، ‌تلاش شده است، شرکت‌های هواپیمایی نرخ‌های‌ متناسب و متعادلی اعمال کنند.

 

* پیاز، گران و کمیاب شد

 

در هفته‌های اخیر، پیاز به محصولی کمیاب در میوه‌فروشی‌ها تبدیل شده و قیمت آن نیز به شدت افزایش یافته است.

 

رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان دلیل گرانی پیاز در روزهای اخیر را سرمای هوا و عدم استقبال از خرید پیاز در سال گذشته عنوان کرد که منجر به کاهش کاشت آن در سال جاری توسط کشاورزان شد.

 

حسین مهاجران گفت: با توجه به اینکه در سال گذشته میزان عرضه پیاز از تقاضای آن بسیار بالاتر بود، همین موضوع موجب شد که کشاورزان برای سال جاری اقدام به کاشت کمتری کنند.

 

وی با بیان اینکه در حاضر هر کیلوگرم پیاز 2400 تا 2800 تومان به فروش می‌رسد، افزود: از طرف دیگر سرمای هوا موجب شد پیازهای چابهار دیرتر به دست آید ولی 10 تا 15 روز آینده با به دست آمدن پیازهای چابهار و بندرعباس شاهد کاهش قیمت پیاز خواهیم بود.

 

* سکه پس از یک سال دوباره میلیونی شد

 

قیمت طلا در روزهای اخیر با وجود کاهش قیمت دلار، کاملا صعودی بوده و برای اولین بار طی یک سال اخیر سکه بهار آزادی به بالای یک میلیون تومان رسیده است.

 

گرانی ادامه‌دار طلا هرچند به پیروی از قیمت‌های جهانی بوده، اما این مسئله موجب نگرانی حامیان دولت شده است.

 

به عنوان مثال، روزنامه اعتماد در این باره نوشته است:  افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی همزمان با کاهش قیمت نفت می‌تواند موقعیتی بغرنج را از نظر افکار عمومی برای دولت ایجاد کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد روند حرکت قیمت طلا برای مردمی که پس از اجرایی شدن برجام، کاهش قیمت را انتظار می‌کشیدند، می‌تواند مساله‌ساز شود.

 

* مسکن مهر

 

واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر علاوه بر تعلل دولت در تکمیل آنها، با گرانی‌های پی در پی نیز مواجهند و متقاضیان تاکنون چند بار مجبور شده‌اند چند میلیون دیگر برای دریافت واحد خود، پول اضافه بپردازند.

 

در تازه‌ترین نمونه از گرانی‌های مسکن مهر که پس از برجام رقم خورد، شرکت عمران پردیس طی اطلاعیه‌ای خطاب به متقاضیان مسکن مهر این شهر گران شدن 2 میلیون تومانی این واحدها را اعلام کرد.

 

پیش از این شرکت عمران پردیس قیمت نهایی واحدهای فاز 11 این شهر (کوزو) را 37 میلیون و 521 هزار و 600 تومان اعلام شده بود که در اطلاعیه شماره 56 قیمت نهایی 39 میلیون و 750 هزار تومان اعلام شده است.

 

اما علاوه بر این اطلاعیه رسمی، برخی اخبار تاییدنشده قیمت واحدهای فاز ۸ پردیس را 58 میلیون تومان اعلام می‌کند که به معنای گران شدن ناگهانی 20 میلیون تومانی این واحدها است.

 

* نرخ کرایه تاکسی و بلیت مترو گران شد

 

بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، گران شدن نرخ کرایه تاکسی و بلیت مترو برای سال آینده، قطعی خواهد بود.

 

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران از بررسی لایحه نرخ کرایه های تاکسی در کمیسیون عمران خبر داد و گفت: با افزایش ۱۵ درصدی کرایه های تاکسی موافقت شد.

 

ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به بررسی لایحه نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی گفت: پیشنهاد شهرداری در خصوص افزایش نرخ کرایه های تاکسی ۲۵ درصد بود که کمیسیون عمران با افزایش ۱۵ درصدی موافقت کرد.

 

وی ادامه داد: نرخ بلیت تک سفره مترو ۷۰۰ تومان و نرخ بلیت دو سفره مترو نیز به ۱۱۰۰ تومان افزایش پیدا کرد که حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد نسبت به سال ۹۴ افزایش داشته است.

 

قناعتی تاکید کرد: کارت مبلغ دار مترو نیز نسبت به سال جاری نیز ۱۲ درصد افزایش داشته است.

 

* سایر گرانی‌ها

 

گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی نشان می‌دهد در یک ماه اخیر تخم‌مرغ 9 درصد، برنج ایرانی 14 درصد، لوبیا سبز 10 درصد و مرغ 12 درصد گران شده‌اند.

 

* به خاطر برجام، خودرو ارزان نمی شود

 

اما در کنار گرانی‌های یک ماه اخیر، یکی از کالاهایی که مردم به شدت چشم‌انتظار ارزان شدن آن با لغو تحریم‌ها بودند، خودرو است.

 

هفته گذشته مدیر یک شرکت خودروساز دولتی آب پاکی را روی دست مردم ریخت و اطمینان داد که به خاطر برجام یا قرارداد با پژو، قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت.

 

یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو گفت: انتظار کاهش قیمت اتفاق نخواهد افتاد و ما فقط به دنبال این هستیم که محصولی با کیفیت خوب و خدمات مناسب به مصرف‌کنندگان خود ارایه دهیم.با گذشت نزدیک به یک ماه از اجرای برجام که به گفته دولتی‌ها موجب لغو همه تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان شده است، نگاهی به بازارهای مختلف و قیمت اجناس و کالاها بیانگر آن است که لغو تحریم‌ها هنوز تاثیری بر سفره مردم نداشته است.