احتمال احضار تفنگداران آمریکایی به سنا

 رئیس کمیته امور مسلح سنای آمریکا گفت که احتمالا احضار 10 تفنگدار دریایی این کشور که چندی پیش در ایران بازداشت شدند، وجود دارد.

۲۳ دی ماه بود که ۱۰ تفنگدار دریایی آمریکا پس از آنکه وارد آبهای سرزمینی ایران شدند، توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شدند و در نهایت پس از مدتی در بازداشت بودن، توسط نیروهای ایرانی در آبهای بین‌المللی رها شدند.

حالا با گذشت بیش از یک ماه از این موضوع، یک مقام ارشد کنگره آمریکا که بارها عصبانیت خود را از بازداشت ۱۰ نیروی آمریکایی در ایران اعلام کرده بود، از احتمال احضار آنها به مجلس سنا برای ارائه توضیحات خبر داده است.

رئیس کمیته امور مسلح سنای آمریکا گفت در صورتی که دولت اوباما اطلاعات مورد نیاز درباره ماجرای بازداشت نیروهای آمریکایی در ایران ارائه ندهد، او ۱۰ تفنگدار دریایی را برای ارائه توضیحات به کمیته مذکور احضار خواهد کرد.

جان‌مک کین در این خصوص تصریح کرد: «این یک گزینه است هرچند دوست ندارم و  نمی‌خواهم از آن استفاده کنم».

عضو ارشد جمهوریخواه کنگره آمریکا با بیان اینکه تحقیقات دولت درباره بازداشت نیروهای آمریکایی هنوز ادامه دارد، افزود: «اگر تا اول مارس آنها ما را در جریان اطلاعات قرار ندهند، ما جلسه استماع تشکیل خواهیم داد و آنها را احضار خواهیم کرد».

نامزد جمهوریخواه انتخابات سال ۲۰۰۸ ریاست جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد که او در جریان دیدار روز شنبه خود با جان کری در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، موضوع جلسه استماع را با او در میان گذاشته است.