پاتک سیاسی سندرز به کلینتون

 تمرکز برنی سندرز نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ایالات متحده آمریکا بر حوزه سیاست خارجی، یکی از اصلی‌ترین رموز موفقیت وی در دو ایالت آیووا و نیوهمپشایر بوده است. او سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا را به‌صورت مبنایی و بنیادین مورد انتقاد قرار داده است. او حتی توانسته است سیاست خارجی هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق دولت اوباما و نامزد رقیب خود را به‌صورتی جدی به چالش بکشد. اظهارات اخیر سندرز در مناظره با هیلاری کلینتون نشان می‌دهد که او از این پس بیشتر از این راهکار برای غلبه بر کلینتون استفاده خواهد کرد.

یکی از مهم ترین انتقاداتی که سندرز به هیلاری کلینتون وارد کرده است، مربوط به تأثیرپذیری وی از هنری کیسینجر وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده می‌باشد. به‌طور کلی هیلاری کلینتون به طیف دموکراتهای نیویورکی و جکسونی تعلق خاطر دارد. ازاین‌رو وی خشونت را در سیاست خارجی امری طبیعی قلمداد می‌کند. از سوی دیگر، تأثیر پذیری خاص هیلاری کلینتون از هنری کیسینجر، استفاده از خشونت را در صحنه سیاست خارجی آمریکا در ذهن وی نهادینه ساخته است.

هم اکنون برنی سندرز به‌عنوان نامزدی که توانسته است فراتر از حد انتظارات هیلاری کلینتون را در دو ایالت آیووا و نیوهمپشایر به چالش بکشد، در صدد است از پاشنه آشیل هیلاری کلینتون در عرصه انتخابات، یعنی سیاست خارجی ناموفق وی بیش از پیش استفاده کند. واقعیت امر این است که دوران وزارت امور خارجه هیلاری کلینتون، نه‌تنها دورانی با افتخار برای وی محسوب نمی‌شود، بلکه دورانی مملو از شکست و ناکامی برای وی به شمار می‌آید. وقوع بیداری اسلامی و سردرگمی ایالات متحده آمریکا در برخورد با تحرکات انقلابی ملتهای مصر و تونس از یک سو و وقوع ماجرای بنغازی در لیبی جملگی نشان می‌دهد که اساساً هیلاری کلینتون فرد مناسبی برای این مسند نبوده است.

بی‌دلیل نیست که هیلاری کلینتون در مبارزات انتخاباتی خود کمتر از دوران وزارت امور خارجه خود سخن به میان می‌آورد. وی همچنان سعی دارد به‌عنوان یک سناتور سابق (سناتور سابق نیویورک) در مبارزات انتخاباتی مورد شناسایی قرار گیرد زیرا تمرکز افکار عمومی آمریکا روی دوران وزارت وی نتیجه خوبی برای همسر رئیس جمهور اسبق آمریکا نخواهد داشت. این حقیقت و نکته‌ایست  که برنی سندرز در مناظره انتخاباتی اخیر آن را درک کرد. با این حال سندرز هنوز در مناظره‌های انتخاباتی، مستقیماً وارد مصادیق خطاهای هیلاری کلینتون در حوزه سیاست خارجی آمریکا نشده و فعلاً کلّیت مشی سیاست خارجی وی و تأثیرپذیری آن از افرادی مانند کیسینجر را مورد انتقاد قرار داده است. مناظره انتخاباتی اخیر، هشداری غیرمستقیم و صریح از سوی سندرز خطاب به هیلاری کلینتون بوده است. سندرز نشان داده است که می‌تواند با تمرکز بر پاشنه آشیل هیلاری کلینتون، یعنی عملکرد وی در حوزه سیاست خارجی، این نامزد پرادعای حزب دموکرات را به چالش بکشد.

نکته مهم دیگر اینکه پس از پیروزی در ایالت نیوهمپشایر، سندرز نسبت به هیلاری کلینتون در موقعیتی برتر قرار گرفته است زیرا در مجموع توانسته است وکلای بیشتری را در دو ایالت آیووا و نیوهمپشایر به خود اختصاص دهد. بدیهی است که استمرار این روند در مبارزات انتخاباتی بعدی به‌ضرر هیلاری کلینتون خواهد بود. هم‌اکنون وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده آمریکا بار دیگر متوجه اشتباه محاسباتی خود در جریان رقابتهای درون‌حزبی شده است. او این بار نیز به‌مانند سال 2008 میلادی با تصور اینکه به‌راحتی بر دیگر نامزدهای حزب متبوعش غلبه پیدا خواهد کرد وارد کارزار انتخابات شد. کلینتون  هم‌اکنون با پدیده‌ای رو‌به‌روست که می‌تواند در ادوار بعدی انتخابات درون‌حزبی نیز وی را به چالشی سخت بکشد.

در نهایت اینکه برنی سندرز از این پس در مناظره‌های انتخاباتی انگیزه‌های بیشتری برای مواجهه با کلینتون پیدا خواهد کرد. سندرز در طول هفته‌های اخیر نشان داده است که نقاط آسیب هیلاری کلینتون را به‌خوبی شناسایی کرده و در صدد بهره برداری از آنهاست. در مقابل، هیلاری کلینتون زمانی که با اظهارات سندرز مواجه می‌شود، قدرت پاسخ‌دهی مؤثر و اقناع کننده را در این خصوص از دست می‌دهد، موضوعی که خود را در جریان مناظره انتخاباتی اخیر میان دو نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 به‌خوبی نشان داد.