امارات، نفت خامِ رایگان در اختیار هند قرار می دهد

 به دنبال افزایش عرضه مازاد نفت، امارات متحده عربی به هندوستان پیشنهاد داد در صورت انعقاد قرارداد ذخیره سازی نفت با این کشور، نفت خام رایگان در اختیار هند قرار می دهد. 

 

شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) امارات متحده عربی، با ذخیره نفت خام در یکی از تأسیسات جدید هند موافقت و اعلام کرد در قبال این توافق، هند می تواند دو سوم از نفت خام ذخیره شده را به صورت رایگان در اختیار بگیرد.

 

این یک معامله بزرگ برای هند محسوب می شود؛ زیرا این کشور به واردات نفت خام نیاز جدی دارد.

 

هند با ساختن چندین تأسیسات زیرزمینی ذخیره سازی بزرگ، توجه شرکت ملی نفت ابوظبی را به خود جلب کرده است. تأسیسات هند قابلیت ذخیره سازی 5.33 میلیون تن نفت خام را دارند.
شرکت ملی نفت ابوظبی در حال حاضر به یکی از تأسیسات زیرزمینی جدید هند در "منگلور" چشم دوخته است. این تأسیسات ظرفیت ذخیره سازی یک و نیم میلیون تن نفت خام را دارد. 
امارات متحده عربی تصمیم دارد 0.75 میلیون تن معادل 6 میلیون بشکه نفت را در این تأسیسات ذخیره کند که دو سوم آن معادل 0.5 میلیون تن به هند تعلق خواهد گرفت.

 

این توافق می تواند وحشت جهانی را در خصوص مشکلات ذخیره سازی برانگیزد. تعدادی از تحلیلگران پیش بینی کرده اند در صورتی که مخازن ذخیره سازی پُر شود، بهای نفت ممکن است به 20  دلار یا حتی 10 دلار در هر بشکه برسد.

 

سطح ذخیره سازی نفت خام در آمریکا اوایل نوامبر سال گذشته میلادی (آبان 94) به 487 میلیون بشکه رسید. بنابر اعلام "اداره اطلاعات انرژی آمریکا" در حال حاضر حدود 60 درصد از ظرفیت تأسیسات ذخیره سازی آمریکا پُر شده است.