نباید اجازه دهیم بافت تاریخی تهران خالی از سکنه شود

محسن پیرهادی عضو هیأت رئیسه شورای شهراز  محله سنگلج واقع در منطقه  ۱۲ بازدید کرد.در ادامه بازدید از محلات تهران به محله سنگلج منطقه 12 رفت و با اهالی، شورایاری، هیأت امنا و مسئولان محلی دیدار و بر لزوم حفظ ساختار مسکونی در بافت تاریخی تهران و جلوگیری از  تراکم کاربری های تجاری در این منطقه تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، در این جلسه که با ملاقات مردمی آغاز شد، وضع فعلی و مشکلات موجود مطرح و بررسی شد.ایلکا، عضو شورایاری با بیان اینکه باید اقدامات بگونه ای انجام شود که یا در معرض دید مردم قرار گیرد و یا مردم اثر آن را احساس کنند گفت: مشکلات موجود در سطح محله را می توان در عنوان های زیر دسته بندی کرد: جوی‌هایی که در بازارچه پوشیده شده است به علت عدم رسیدگی بوی بسیار بدی دارند و باید لای روبی شوند؛ ترمیم و افزایش روشنایی محل؛ ساماندهی جمع آوری زباله های محله که متأسفانه برخی اوقات دو تا سه روز جمع آوری نمی شود؛ جمع آوری و پاک سازی محله از معتادین و کارتن خواب ها؛دست انداز های زیاد در معابر؛ مشکلات زیاد ناشی از فعالیت و بارگیری تولیدی ها؛ حمایت نکردن شهرداری از مساجد و پایگاه ها و نا متناسب بودن قیمت ملک و زمین در این منطقه و مناطق مجاور.

 

در ادامه گزارش های مربوط به وضعیت موجود محله سنگلج و مشکلات جاری آن، پرنیان مسئول کانون فرهنگی گفت: در فعالیت های کانون رویکرد دینی و انقلابی داریم  و تلاش می کنیم تا فعالیت هایمان اثرات و خروجی مناسبی داشته باشد ولی متأسفانه شهرداری در تخصیص بودجه شرایط و فعالیت ها را در نظرنمی گیرد.

وی افزود: باید نیرو های اجرایی شهرداری که با مردم ارتباط دارند، آموزش های لازم را ببینند تا رضایت شهروندی را جلب کنند.

به گفته حسنلو عضو شورایاری محله سنگلج داخل بازارچه این محله مشکل ترافیک وجود دارد و رفت و آمد سخت است.

وی افزود: زنان بی سرپرست و بد سرپرست در محله زیاد هستند و باید علاوه بر اشتغال زایی، کمک و مساعدت‌های ویژه ای صورت گیرد.

درودیان عضو شورایاری هم گفت: تملک خانه های باقیمانده در محله، مشکل ترافیک را حل می کند.

وی افزود: در پارک تعدادی اراذل داریم که برای مردم مزاحمت ایجاد می کنند و تاکنون برای رفع این مشکل چند مرتبه از نیروی انتظامی درخواست کرده ایم موضوع را بررسی کند ولی هنوز اقدام لازم صورت نگرفته است.

درودیان عضو شورایاری اشاره کرد: هزینه های صرف شده در پارک ها، جشنواره ها و برنامه های شهرداری، اگر در مساجد هزینه شود بهتر و مؤثرتر است. مساجد محله بسیار قدیمی و فرسوده است و از نظر سرمایش، گرمایش و سرویس بهداشتی مشکل دارند و باید بررسی و حل شود.

همچنین افزود: جمع آوری و ساماندهی معتادین، کارتن خواب ها و دستفروش ها و چرخی ها باید با برنامه ریزی دقیق در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

همچنین اکبر زاده نماینده بسیج به کمبود سرانه های ورزشی به عنوان یکی از مشکلات محله اشاره کرد و ادامه داد: این محله با وجود جوانان مستعد وتوانا، هیچ گونه مجموعه ورزشی و استخر ندارد.

در ادامه این جلسه  محسن پیرهادی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر گفت: مردم حول محور دین و ارزش ها دور هم جمع می شوند و افزایش همگرایی و انسجام در نهادهای مردمی احساس می شود که این از برکات انقلاب اسلامی است، و باید نیروهای با انگیزه و انقلابی وارد میدان شده و در راه رشد و پیشرفت همت کنیم.

این عضو شورا ضمن توضیح در مورد مشکلات و موضوعات مطرح شده گفت: باید توجه کنیم که بافت مسکونی این محله تبدیل به بافت تجاری و اداری شده و به همین دلیل مشکلات زیادی در زندگی روزمره مردم به وجود آماده است. در شرایط فعلی باید محله سنگلج و مشکلات آن به طور همه جانبه بررسی شده و شهرداری تلاش کند علاوه بر حفظ کسب و کار سنتی و هویت تاریخی، با تامین زیرساخت شرایطی را فراهم کند که ساکنانش بتوانند در رفاه زندگی کنند و از خدمات شهری و امکانات مدرن برخوردار باشند.

این عضو شورا گفت: شهرداری در برخی موارد برای کسب درآمد هماهنگی کاربری های شهری را برهم زده اما حفظ کاربری مسکونی در محلات تهران مهم است و زندگی مردم باید بر همه چیز اولویت داشته باشد و مدیریت شهری باید در حد نیاز ساکنان بافت تجاری و اداری ایجاد کند. در حال حاضر منطقه 12 از نظر تراکم کاربری های تجاری اشباع شده و این موضوع یکی از دلایل اصلی مهاجرت ساکنان قدیمی از این منطقه و در نتیجه خالی از سکنه شدن قلب تاریخی و فرهنگی تهران است و نباید اجازه دهیم این روند ادامه پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر شهرداری به واسطه فعالیت و پاکسازی در محله های هرندی و عودلاجان در منطقه 12 حضور مؤثری دارد و یکی از مسایل مهمی که اکنون در ارتباط با اجرای طرح هرندی باید مورد توجه قرار گیرد، اقدامات پیشگیرانه است به گونه ای که محلات مجاور در اثر پاکسازی و جمع آوری معتادان آسیب نبینند.

وی ادامه داد: شهرداری بودجه عمومی ندارد و باید برای تأمین هزینه های شهری، درآمد زایی کند اما باید بدانیم که شهر مانند ماتریسی است که قسمت های مختلف آن از هم اثر می گیرند و برای ایجاد اثر مثبت در نقطه ای، جای دیگر را آسیب نزنیم.

درپایان پیرهادی ضمن تشکر ازشورایاری و هیأت امنا و مسئولین محلی از زحمات دبیر محله قدردانی کرد و گفت: تلاش می کنیم با پیگیری های لازم، مشکلات موجود را برطرف کنیم و نتایج را به شورایاری و دبیر محله اعلام می‌کنیم.