حریرچی:در آموزش‌های پیشگیری از ایدز موفق نبوده‌ایم

ایرج حریرچی در نشست خبری در رابطه با آمار ابتلا به ایدز در کشور گفت: انتقال ویروس ایدز از طریق فرآورده‌های خونی در کشور کنترل شده است و موج دوم ابتلا به ایدز از طریق تزریق‌های غیر متعارف در اعتیاد بود که این موضوع نیز با روند کاهشی همراه بوده ولی روند دیگری از ابتدا به ایدز نیز از طریق انتقال جنسی است که زندگ خطر آن در کشور وجود دارد.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به فرهنگ کشور ما نسبت به کشورهای دیگر انتقال جنسی ایدز شیوع بالایی ندارد ولی حتی یک تا 2 مورد نیز اگر وجود داشته باشد زنگ خطر محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اقدامات متعددی در مورد آموزش ‌های پیشگیری از ایدز در جامعه عمومی، زندان‌ها، مدارس و ... انجام شده است، گفت: البته این آموزش‌ها نیاز به بیشتر شدن دارد و اینکه موارد جدید ابتلا مشاهده می‌شود یعنی چندان موفق نبوده‌ایم.

حریرچی ادامه داد: تاکنون در ایران 30 هزار و 183 نفر در کشور حامل ویروس اچ‌ای‌وی شناسایی شده که ممکن است مبتلا به ایدز نباشند همچنین 7 هزار و 387 نفر تا امروز به علت این بیماری در کشور فوت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 9 هزار و 394 نفر در مرحله بالینی ابتلا به ایدز بوده و علائم ایدز را داشته و تحت درمان‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان گفت: معمولاً در تمام کشورها میزان افرادی که حامل ویروس اچ‌آی‌وی هستند و شناسایی می‌شوند حدود یک سوم کسانی است که هنوز شناسایی نشده‌اند.