آقای مظلومی تیمت افتضاح است به داوری گیر نده!

فریدون اصفهانیان  درباره انتقاداتی که این روزها از سوی مدیران عامل باشگاهها نسبت به قضاوت های انجام شده در بازی های تیم شان انجام می شود اظهار داشت: ما در این باره خیلی صحبت کرده ایم و نفراتی که در اختیار داریم همین ها هستند. قطعا داور بازی هم به اندازه ای که دو تیم می خواهند در کارشان موفق باشند دوست دارد در کارش موفق باشد اما گاهی اتفاقاتی رخ می دهد که دیگر دست داور نیست و اشتباهاتی روی می دهد که ممکن است برای هر داوری در دنیا رخ بدهد.

*مدیران باشگاهها حق دارند

وی افزود: البته من به مدیران باشگاه ها هم حق می دهم که صحبت هایی را انجام بدهند. بالاخره آنها هم برای باشگاه شان زحمت می کشند. اما در نقطه مقابل ما هم کار خودمان را انجام داده ایم. اگر تیم ها تمرین می کنند داوران ما هم تمرین کرده اند. اگر تیم ها در کلاس شرکت می کنند ما هم برای داوران مان کلاس گذاشته ایم. هر کاری لازم بوده در حد توان مان انجام داده ایم.

*عده ای برای کاندیداتوری شان ما را می زنند

رئیس کمیته داوران اضافه کرد: الان حدود چهار سال است که صد داور در فوتبال مشغول به کار هستند. ما امسال دو نفر را به این لیست اضافه کردیم. آقایان که متاسفانه از خود بدنه داوری هستند گفتند فلانی برای انتخابات می خواهد با افزایش تعداد داوران برای خودش کاری کرده باشد. بعد ما با توجه به برخی مسائل تعدادی از داوران را کم کرده ایم. دوباره ایراد گرفته اند که تعداد داوران کم شده است. 

اصفهانیان ادامه داد: داوری را از مرتفع ترین استان کشور در تهران به کار گرفتیم باز همین استان کارشناس گفتند چون داور از یک استان هم سطح دریا به تهران آمده نتوانسته در ارتفاع تهران خوب قضاوت کند. اظهارنظرهایی که واقعا خنده دار است. ظاهرا عده ای برای کاندیداشدن جهت ورود به هیات رئیسه فدراسیون حاضر هستند هر کاری کنند. اما من به شخصه افتخار می کنم که سالم آمده ام، سالم مانده ام و سالم هم تا زمانی که در این سمت هستم باقی خواهم ماند.

*این نظر مظلومی است

وی در این باره که مظلومی گفته داوری ها در نیم فصل دوم به سمت تیمی که در نیم فصل اول خیلی اعتراض می کرد چرخیده گفت: این نظر عزیزان است. لطفا این قدر چرخیده و نچرخیده نکنید. اگر مدرکی دارید، دلیلی دارید با سند حرف بزنید و اتهام الکی نزنید. من به عنوان رئیس کمیته داوران تضمین می کنم که همه اعضای این کمیته سالم کار می کنند. کسی که این اتهامات را می زند باید مدرک داشته باشد. آنها را به فدراسیون بدهد و کمیته اخلاق یا کمیته انضباطی و یا هر مرجع رسیدگی که وجود دارد آن را بررسی کند.

*پول سه بازیکن را به جامعه داوران می دهند

رئیس کمیته داوران با انتقاد نسبت به وضعیت مالی این قشر از اعضای فدراسیون فوتبال گفت: سالم سازی فضای داوری از هر نظر هزینه می خواهد. اینکه چرا برای داوری هزینه نمی شود هم من باید جواب بدهم. در طول یک سال شاید به زور در حدود 5 تا 6 میلیارد برای همه امور داوری هزینه می شود که این پول سه، چهار بازیکن لیگ برتری هم نمی شود. چطور بگویم که هیچ کس به داد و فریاد ما نمی رسد.

*گلوی مان پاره شد

اصفهانیان تصریح کرد: اگر می خواهیم همه فوتبال یکنواخت رشد کند باید همه را به یک چشم دید. تقسیم پول در فوتبال عادلانه نیست. گلویمان پاره شد این قدر گفتیم که از نظر مالی مشکل داریم اما گوش کسی بدهکار این حرف ها نیست. در اروپا و ایتالیا برای داورانشان کلاس های آنچنانی برگزار می کنند. یا در همین کشورهای همسایه داورانی دعوت می شوند که اسم شان بزرگ است اما ما این قدر بودجه داریم که فقط یک داور عربستانی را از فیفا برای برگزاری کلاس هایمان می توانیم به ایران بیاوریم. 

*اینجا هر هزینه ای بر داوری ارجح است

وی ادامه داد: کجا می توانیم داوران مان را به اردویی خارج از کشور بفرستیم. چه زمانی توانسته ایم آن ها را به کلاس های پیشرفته داوری بفرستیم. اگر هم داوری بخواهد از مدرک سه به دو، دو به یک و یک به بین المللی پیشرفت کند باید از جیب خودش هزینه کند. ما هم هر طرحی می دهیم می گویند بودجه نداریم. وقتی هم حرف از بودجه می شود اسم کمیته داوران لابلای بودجه ها دیده شده اما زمان هزینه کردن که می شود مسائل دیگری ارجح دانسته می شوند. چطور برای تیم ملی اردوی خارج از کشور برگزار می شود اما داوران حق ندارند از چنین امکاناتی بهره مند شوند.

*داوران بیرون گود خودزنی می کنند

رئیس کمیته داوران درباره علت قضاوت نکردن فغانی توضیح داد: به فغانی قضاوت می دهیم می گویند چرا به این داور قضاوت داده اید. قضاوت نمی دهیم سراغش را می گیرند. کلا عده ای بیرون نشسته اند و از هر کاری که ما می کنیم ایراد می گیرند. ما در تست ورزشی داوران با توجه به سن و سال تعدادی از عزیزان فقط 5 دقیقه بیشتر به آنها استراحت دادیم. دقت کنید فقط 5 دقیقه. در حالی که همه تست ها از آنها گرفته شد. آن وقت گفتند از داوران تست بانوان گرفته اند. 

اصفهانیان اضافه کرد: متاسفانه بیرون از کمیته داوران ما خودمان، خودمان را می زنیم. 

*جریمه فحاشی دیشب خرج چای استقلالی هاست

وی دراین باره که در بازی شب گذشته علیه اکبریان داور بازی نفت و استقلال الفاظ رکیک از سوی طرفداران منتسب به تیم استقلال سر داده شده گفت: صد در صد در این باره گزارش نماینده فدراسیون، نماینده داوری و خود داور بررسی می شود و آن را به کمیته انضباطی می دهیم اما چه فایده در نهایت می خواهند باشگاه استقلال را 10 میلیون جریمه کنند که این پول چای و میوه یک جلسه خودمانی داخل باشگاه شان هم نمی شود. 

*مگر مدافع گل به خودی نمی زند؟

اصفهانیان در پایان تاکید کرد: مادامی که ساختار کلی این فوتبال درست نشود وضعیت به همین منوال است. من اصلا دوست ندارم درباره اشتباهات داوری حرف بزنم چون می دانم هم باشگاه ها و هم مربیان باشگاه ها از این مسائل ناراحت هستند. اما کاری بیشتر از این از دست ما بر نمی آید. ضمن اینکه اشتباه برای همه است. همان طور که یک دروازه بان به اشتباه گل می خورد یا یک مدافع به اشتباه گل به خودی می زند باید پذیرفت که ممکن است برای داور هم در طول 90 دقیقه چنین اشتباهی رخ بدهد.