روسیه:بشار اسد رهبر ملی سوریه است

 «دیمیتری مدودیف» نخست وزیر روسیه با اشاره به حمایت گسترده سوری‌ها از رئیس جمهوری سوریه، گفت: بشار اسد به عنوان رهبر ملی باید در تمام فرآیندهای سیاسی سوریه مشارکت کند و فقط مردم این کشور حق تعیین سرنوشت رئیس جمهور خود را دارند.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «یورو نیوز» گفت: باید به این واقعیت توجه کنیم که در هر صورت بشار اسد خوشایند کسی باشد یا خیر؟ رئیس جمهور کنونی سوریه است و به همین دلیل باید در تمام مراحل و فرآیندهای سیاسی کشور خود مشارکت کند.

وی افزود: سرنوشت بشار اسد به عنوان رهبر ملی سوریه را باید مردم این کشور تعیین کنند و وی این موضوع را درک می‌کند. رییس جمهوری سوریه در سفر اخیر خود به مسکو آشکارا به به این نکته اشاره و خاطرنشان کرد که اگر سوری‌ها از وی حمایت نکنند، در مدیریت کشور مشارکت نخواهد کرد.

نخست وزیر روسیه افزود: اکنون و تا زمانی که سرنوشت نظام سیاسی سوریه تعیین می‌شود بشار اسد باید در مسند قدرت باقی بماند و موضع روسیه بر این امر استوار شده است.

مدودیف در ادامه، آمریکا و اتحادیه اروپا را از مداخله در امور داخلی سوریه برحذر داشت و این سیاست را خطرناک خواند.

وی اضافه کرد: روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا نباید در مسایل مربوط به دوره انتقالی سیاسی در سوریه درگیر شوند، بلکه باید شرایط مساعد به منظور اغاز این روند را تامین کنند.

مدودیف گفت: باید تمام طرف‌های مناقشه سوریه را پشت میز مذاکره نشاند و در واقع به سوی گفت‌و‌گو سوق داد تا از برخی موارد اختلاف و مشکلات موجود چشم پوشی کنند.

وی ادامه داد: این مسیر در واقع به سوی سازش و توافق ملی است و با توجه به ساختار چند مذهبی جامعه سوریه، این امر بسیار مهم و ضروری است تا همه بتوانند به مواضع و دیدگاه‌های یکدیگر توجه کنند.

نخست وزیر روسیه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر امکان عملیات زمینی در سوریه خاطرنشان کرد: اگر جان کری می‌خواهد کشورش وارد جنگ طولانی شود، می‌تواند عملیات زمینی و اقدامات دیگر را در سوریه شروع کند، اما لازم نیست با این سخنان کسی را بترساند.

روسیه: تعیین جانشین برای اسد موضوعیت ندارد

«گنادی گاتیلوف» معاون وزیر امورخارجه روسیه نیز اظهار داشت: از نظر مسکو تعیین جانشین برای بشار اسد موضوعیت ندارد.

معاون وزیر امورخارجه روسیه روز یکشنبه در مصاحبه با نشریه آلمانی «اشپیکل» گفت: از نظر ما بشار اسد رییس جمهور مشروع سوریه است. آمریکایی‌ها به دفعات از ما خواسته‌اند که به یک جمع بندی برسیم که چه کسی باید بر سوریه حکومت کند ولی ما هرگز چنین موضوعی را مدنظر قرار نخواهیم داد.

وی افزود: این شهروندان سوریه هستند که باید در باره آینده بشار اسد تصمیم بگیرند. بخش قابل توجهی از جامعه سوریه از وی حمایت می‌کند و اگر وی درحال حاضر کنار برود سوریه به عنوان یک کشور از هم خواهد پاشید. این را امریکایی‌ها هم قبول دارند.

وی با انتقاد از سیاست عربستان و قطر در حمایت از مخالفان دولت بشار اسد، آن را سیاست آینده نگرانه ندانست و گفت: روسیه در آینده نقش فعال تری در خاورمیانه ایفا خواهد کرد. زیرا ما بر این عقیده‌ایم که برای سال‌های آینده در این منطقه نگرانی و دغذغه خواهیم داشت. این نگرانی دلایل متعددی از جمله بمباران لیبی، کوشش آمریکایی‌ها برای به اصطلاح دمکراتیزه کردن خاورمیانه است که این‌ها نتایج خوبی در بر نداشته است.

وی گفت: روسیه از لحاظ جغرافیایی و تاریخی به این منطقه نزدیک‌تر است و به همین دلیل ما ویژگی‌های منطقه را بهتر می‌شنایسم. از سوی دیگر ما هرگز سعی نکرده‌ایم خواسته‌های خود را به مردم این منطقه تحمیل کنیم.