آخرین آمارها نشان داده است که قیمت مسکن در دی‌ماه 1394 کاهش و نرخ اجاره‌بها افزایش یافته است، اما دلیل آن چیست؟ برخی از مشاوران املاک در شهر تهران نظرات خود را بیان کرده‌اند. یکی از مشاوران املاک در شرق تهران گفت: امسال در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری در نرخ اجاره‌بها مشاهده نشد و تنها حدود 10 درصد در ملک‌های ارزنده شاهد این افزایش بودیم، همچنین حتی در سال 1394 بازار رهن و اجاره خوبی را نیز شاهد نبودیم؛ بنابراین می‌توانم بگویم که امسال بدترین وضعیت بازار مسکن را پشت سر گذاشتیم، چرا که در سال‌های گذشته در کنار رکود شدید در معاملات خرید و فروش مسکن، حداقل بازار رهن و اجاره نسبتاً خوبی را داشتیم، اما امسال وضعیت اینگونه نبود و از نظر من آمارها خیلی دقیق نیست.

 

او در ادامه افزود: اکنون که بیش از نیمی از فصل زمستان را گذرانده‌ایم، می‌توانم بگویم که زمستان امسال بدترین زمان برای بازار مسکن بود، چرا که میزان معاملات مسکن حتی بسیار کمتر از ماه‌های گذشته بود و همان تعداد معاملاتی که انجام شد نیز مربوط به افرادی بود که به صورت فوری به پول احتیاج داشتند، در نتیجه مجبور شدند که ملک‌های خود را زیر قیمت بفروشند، بنابراین در میانگین‌های به دست آمده قیمت مسکن پایین آمده است.

 

یکی دیگر از مشاوران املاک در غرب تهران بیان کرد: من با این قضیه که گفته می‌شود نرخ اجاره‌بها بالا رفته مخالف هستم، چرا که اولاً میزان معاملات بسیار پایین آمده، دوماً از شهریور ماه به بعد دیگر افزایشی در قیمت‌ها دیده نمی‌شود و حتی افراد حاضر هستند که با قیمت‌های پایین‌تری از واقعیت ملک‌های خود را فروخته و حتی اجاره دهند.

 

او در ادامه گفت: همیشه با پایان فصل تابستان معاملات مسکن نیز کاهش می‌یابد و به همین خاطر افرادی که در زمستان قصد فروش ملک خود را دارند، از آنجا که خریدار بسیار کم است، بیش از پیش بر سر قیمت‌‌ها کنار می‌آیند و حاضر می‌شوند که با قیمت‌های پایین‌تری از واقعیت معامله خود را انجام دهند، به همین خاطر در آمارها نشان داده می‌شود که قیمت مسکن روندی نزولی پیدا کرده است.