سلامت گرفـــــــــــــــــــــــتار شد

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در پنجمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه، برخی از مخالفت‌ها با طرح تحول سلامت از جنس سیاسی یا حفظ منافع اقتصادی است، گفت: مخالفت ها با طرح تحول سلامت علل مختلفی دارد تعدادی از حرف‌هایی که مخالفان می‌زنند به این دلیل است که ناراحتند که چرا این کارها را در زمان مسئولیت خودشان انجام ندادند به همین علت مخالفت می‌کنند.

حریرچی ادامه داد: کسانی که در حال حاضر به ما در رابطه با تعرفه یا زیرمیزی ایراد می‌گیرند در زمان تصدی خودشان نیز مشکلاتی وجود داشته و این مسئله جدیدی نیست. آیا ما باید پاسخگو باشیم یا آنها که اقدامات لازم را در زمان تصدی خودشان انجام نداده‌اند؟

وی گفت: البته اکثر مخالفان با اجرای طرح دلسوز و کارشناس بوده و ما نظرشان را می‌پرسیم ولی ابایی نداریم که به همه مخالفان صریح جواب دهیم.

*وجود مشکلات عدیده در پرداختی بیمه‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد پرداختی بیمه‌ها گفت: در این بخش دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم که به همت تأمین اجتماعی،‌ طرح‌های معاونت درمان و مشارکت بانک‌ها به صورت قابل توجهی معضلات کاهش یافته ولی سازمان بیمه سلامت دچار کسری بوده و با مشکلات شدید مواجه است.

وی افزود: تدابیری را در دستور کار داریم و دوستان بیمه باید تلاش کنند تا حداکثر بودجه ممکن را جذب کرده همچنین هزینه‌های مازادشان را حذف کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد که با گشایش کارها از لحاظ اقتصادی توجه بیشتری به بودجه سازمان بیمه سلامت شود. البته ما پیشنهاداتی در این زمینه همچون قراردادن مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان همچون سیگار را داشته‌ایم.

حریرچی با اشاره به اینکه مجموع بیمه‌ها بیش از 8 هزار میلیارد تومان بدهی دارند، گفت: امیدواریم با کمک‌هایی که به بیمه سلامت می‌شود همچنین اقدامات انجام گرفته توسط تأمین اجتماعی تا اسفند ماه شاهد کاهش بدهی‌ها باشیم.

وی افزود: همه بیمه‌ها به ما بدهکارند و حتی بیمه‌های تکمیلی نیز به بیمارستان‌های خصوصی بدهی دارند که با واسطه‌گری بانک رفاه و برخی از اقدامات انجام گرفته تاکنون به طور کلی 150 بیمارستان دانشگاه‌ها بخشی از بدهی‌شان را دریافت کرده و بقیه نیز به تدریج به این آمار اضافه می‌شوند.

*بسته‌های شروع شده، متوقف نمی شوند

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد بسته‌های طرح تحول گفت: بسته‌هایی که تاکنون شروع کرده ایم را با قوت ادامه داده ولی بسته‌های جدید ممکن است باز نشود و طرح تحول برای رسیدن به هدف غائی که پوشش همگانی سلامت است از طریق زمان کوتاه اجرا نمی‌شود. برخی از کشورها طی دهه‌ها توانسته‌اند این موفقیت را حاصل کنند.

حریرچی با تاکید بر اینکه، اجرای سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب هدف نهایی ما است، افزود: بر اساس قوانین بالادستی و سند چشم‌انداز نیز حرکت می‌کنیم لذا بسته‌ها را بر اساس شرایط دولت ارائه داده و این موضوع بستگی به فضای مالی ایجاد شده نیز دارد.

وی اضافه کرد: در ارائه خدمات بستری کارهای زیادی انجام شده ولی در حوزه خدمات سرپایی هنوز نیاز به فعالیت‌های زیادی است. همچنین 82 درصد پرداختی از جیب مردم به حوزه سرپایی اختصاص داشته لذا این مسئله حائز اهمیت است.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: هر چند که به ما تهمت می‌زنند ولی پیشرفت‌هایی که با اجرای طرح تحول حاصل شده شگفت‌آور است. پوشش مراقبین سلامت و اقدامات بهداشتی بسیار کم ‌سابقه بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد اصلاحات ساختاری بهداشت و درمان گفت: در رابطه با این مسئله نیز مشکلاتی داریم ولی وقت خود را صرف دعواهای ساختاری نمی‌کنیم و کاری را انجام می‌دهیم که به مردم کمک کند.

*روزی که مجاز به اعلام درصدها باشیم جشن ملی خواهیم گرفت

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه زمان اعلام کاهش پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت از طریق حساب ملی یک جشن برگزار خواهیم کرد، گفت: روزی که مجاز به اعلام درصدها باشیم برای آن یک جشن ملی برگزار خواهیم کرد.

حریرچی در پاسخ به این سئوال که طی روزهای گذشته دو وزیر سابق این وزارتخانه اظهار نظرهایی داشته که نشان می‌دهد اجرای طرح تحول پرداختی از جیب مردم را افزایش داده است، گفت: چون حساب ملی سلامت هنوز رسماً نمی‌تواند اعلام شود ما نیز نمی‌توانیم به صورت دقیق این مسئله را اعلام کنیم ولی بر اساس بررسی کامل مرکز آمار ایران که از روی مسائل مربوط به هزینه خانوار انجام شده و یا اطلاعات بانک مرکزی و بر اساس مطالعات ما کاهش پرداختی از جیب مردم به صورت قابل توجهی با اجرای طرح تحول کاهش یافته است.

وی افزود: روزی که مجاز به اعلام درصدها باشیم برای آن یک جشن ملی برگزار خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر صحبت‌های افراد مبنای علمی داشته باشند کاملاً استقبال می‌کنیم و جهت تصحیح آن نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. برخی می‌گویند پرداختی از جیب مردم کاهش یافته ولی به صورت پنهان این مسئله انجام می‌شود ولی ما معتقدیم که در بیمارستان‌های دولتی پرداختی از جیب مردم از 37 درصد به 6 درصد و در شهرها تا 3 درصد در روستاها رسیده است.

به گزارش وزارت بهداشت، حریرچی  تأکید کرد: رقم خالص پرداختی از جیب مردم بر اساس‌ آمار در بیمارستان‌های دولتی سال 93 نسبت به 92 علی‌رغم افزایش تورم کاهش یافته است و اگر دوستان مطالعه‌ای انجام داده و خلاف این مسئله را عنوان می‌کنند به ما مستندات ارائه داده تا از این موضوع استقبال کنیم.

*اقدامات مهم وزارت بهداشت در خصوص سرانه بهداشت و درمان

حریرچی در مورد سرانه بهداشت و سلامت اظهار داشت: سرانه بهداشت و درمان مردم به صورت سه روش ریالی، دلار آزاد و دلار بین‌المللی مطرح می‌شود که میزان آن مشخص است. در سال 93 دولت اقدامات مهمی در این راستا انجام داده و حساب‌های سرانه سلامت نیز اکنون در حال انجام است.

وی گفت: ما حداقل باید برابر یا بیشتر از متوسط منطقه از درآمد ناخالص ملی را صرف سلامت مردم کنیم. همچنین بخش دولت و بیمه‌ها در تأمین منابع از متوسط منطقه باید بیشتر باشند.

حریرچی با اشاره به اینکه در حال حاضر حداکثر 7 درصد از منابع درآمد ناخالص ملی را در حوزه بهداشت و درمان اختصاص می‌دهیم، گفت: حداقل باید این رقم را به 8.5 درصد منطقه برسانیم که 10 هزار تا 20 هزار میلیارد اعتبار لازم است تا این افزایش 1.5 درصدی رخ دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: به غیر از دستگاه پت هیچ وسیله‌ای و تجهیزاتی وجود ندارد که در کشورهای مجاور باشد و ما نداشته باشیم.

حریرچی تصریح کرد: برخی کشورهای جنوب آسیا و آسیای شرقی در مورد درمان سرطان ادعا و صحبت‌هایی دارند که اکثر آنها از نظر ما مردود بوده و یا قابل توجه نیست.

وی تبلیغات این کشورها را تجاری دانست و عنوان کرد: بسیاری از موارد پزشکی در این درمان‌ها رعایت نمی‌شود و علی‌رغم هزینه گذاشتن بر دوش خانواده‌ها آنها را دچار مشکلات فراوان می‌کند.

حریرچی عنوان کرد: دستگاه پت عمده کاربرد آن در مورد تشخیص متاستاز سرطان است و جزو دستگاه‌های پزشکی هسته‌ای به شمار می‌رود که هم خود دستگاه گران بوده و هم هر بار انجام و استفاده از آن بسیار هزینه به همراه دارد.

وی در ادامه افزود: یک سری از مخالفان نیز افرادی هستند که منافع غیرقانونی آنها بعد از اجرای این طرح مورد تهاجم قرار گرفته است بسیاری از آنها  افرادی هستند که قبل از طرح تحول سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی  را با قیمت‌های غیر متعارف به بیماران می فروختند و اکنون این سودهای کلان آنها حذف شده و با این طرح مخالفت می کنند.

*منتقدان اصلاح نظام کارانه، خودشان هیچ اقدامی نکرده اند

سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه، نظام پرداخت کارانه از سال 74 باعث اختلاف درآمد بین پزشک و پرستار شد، گفت: در تمام سال های گذشته این فاصله اختلاف وجود داشته است اما کسانی که امروز دم از این اختلاف می زنند در دوران مسئولیت خودشان کوچکترین تغییری برای اصلاح نظام کارانه انجام نداده اند.

وی عنوان کرد: منتقدان امروز که از اختلاف درآمد بین پزشک و پرستار صحبت می کنند با مرور زمان تصدی خودشان خواهند دید که این اختلاف ها بسیار بیشتر بوده و با این حرف ها فقط پرستاران احساس ظلم می کنند و بر نارضایتی پزشکان، پرستاران و مردم افزوده می شود.

*کمترین اختلاف درآمد پزشک و پرستار، پس از اجرای طرح تحول سلامت

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در ارائه خدمات بستری کارهای زیادی انجام شده ولی در حوزه خدمات سرپایی هنوز نیاز به فعالیت‌های زیادی است. همچنین 82 درصد پرداختی از جیب مردم به حوزه سرپایی اختصاص داشته لذا این مسئله حائز اهمیت است.

حریرچی افزود: حرف‌های غیرواقعی در زمینه اختلاف چند صد برابری پزشک و پرستار سبب تشویش اذهان عمومی می‌شود کمترین اختلاف درآمد در این دو حوزه طی دو سال گذشته و پس از اجرای طرح تحول انجام گرفته است.

وی عنوان کرد: هر کسی که اثبات کند پزشک با پرستار اختلاف صد تا سیصد برابری درآمد دارد به آن حق کشف می‌دهیم و نصف این مال را به وی داده و بخش دیگر را به صندوق دولت بازمی‌گردانیم.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: پرستاران اعم از پیمانی، قراردادی،‌دولتی با حقوق دریافتی مشخص داشته و 60 درصد پرستاران ما نیز بیشتر از پرستاران بخش خصوصی دریافتی دارند.

*مخالفان طرح تحول، با دولت مشکل دارند

حریرچی در خصوص مخالفین طرح تحول سلامت گفت: برخی مخالفت‌ها توسط افرادی است که با دولت مشکل دارند. قبل از اجرای طرح و در مراحل اولیه آن، همه جناح‌های سیاسی تمام قد از اجرای این طرح حمایت کردند که اکنون شاهد مخالفت‌های آنها هستیم.