نماینده آمریکا: بازگشت تحریم ها اهرم فشار علیه ایران است

«سامانتا پاور»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در یک سحنرانی در سرزمین‌های اشغالی گفت که تحریم‌های ایران را پای میز مذاکره آورد.

این دیپلمات آمریکایی در این سخنرانی که در یک دانشگاه آمریکایی در شهرک «ایون یهودا»، در شمال فلسطین اشغالی همچنین مدعی شد تحریم‌ها عامل ماندن دولت ایران در میز مذاکرات تا زمان حصول توافق هسته‌ای بوده است.

پاور در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان حاضر در جلسه درباره توافق هسته‌ای ایران گفت کاری که این توافق می‌کند برنامه هسته‌ای ایران را در معرض دید بیشتر قرار می‌دهد.

«پاور» گفت که قدرت‌های جهانی توانمندی این را دارند که در حالت تخلف، تحریم‌های ایران را برگردانند.

وی بازگشت خودکار تحریم‌ها (SNAPBACK) در حالت فرضی شکست توافق هسته‌ای را یکی از تمهیدات «به شدت بی‌سابقه» در این توافق خواند و گفت با این بند، حق «وتو» از اعضای دائم شورای امنیت، از جمله چین و روسیه برای جلوگیری از بازگشت تحریم‌ها سلب شده است.

او با بیان اینکه اکنون تمامی طرف‌های ذی‌نفع در توافق با ایران می‌توانند تحریم‌ها علیه ایران را برگردانند گفت که این ماده، «اهرم فشار»ی ماندگار بر ایران، در زمانی است که این کشور تا اندازه‌ای بر اثر رفع تحریم‌ها از امتیاز گشایش اقتصادی برخوردار می‌گردد. 

پاور گفت: «این، اهرم فشاری است که حتی در زمانی که در ایران تا اندازه‌ای بر اثر رفع تحریم‌ها گشایش (اقتصادی) حاصل می‌شود، پابرجا می‌ماند.»

دیپلمات آمریکایی در ادامه با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم گفت که واشنگتن تهران را هنوز تهدید می‌داند. او حمایت ایران از سوریه و حوثی‌ها در یمن را دیگر دلایلی دانست که تهدید بودن ایران را توجیه می‌کند.