کابوس خاورمیانه با خرید سوخو ۳۰ از سوی ایران

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی با اشاره به سفر وزیر دفاع ایران به مسکو و عقد قرارداد جهت خرید تانک «تی -90» و «سوخو 30- فلانکر» نوشت: ایران احتمالا یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده هایی که در هند، مالزی و الجزایر و حتی روسیه وجود دارد را خواستار است . هرچند این احتمال نیز وجود دارد که ایران بیشتر مایل به انتخاب نمونه‌ای پایه‌ای «سوخو -30 M2 »که اینک در خدمت نیروی هوایی روسیه نیز قرار دارد، باشد.

این نسخه از جنگنده سوخو ارزانتر و برای موقعیت فعلی اقتصادی ایران مناسب‌تر است . باید توجه داشت که ایران تنها خواهان خرید سوخو- 30 نیست بلکه این کشور خواهان کسب مجوز تولید این جنگنده نیز است.

بر این اساس،  «سوخو- 30 M2 » ساخت شده در  شهر «کاموسومالسک‌ان امور» در خاور دور روسیه، سطح برداری و رانش دماغه کمتری نسبت به نوع سوخو- 30 SM دارد و از لحاظ  سامانه اویونیک نیز در سطح پایین‌تری نسبت به نمونه ذکر شده سوخو قرار دارد.  اما در مجموع ورود هر نوع جنگنده سوخو 30 به بدنه نیروی هوایی ایران قابلیت‌های این یگان را که به نسخه‌های قدیمی جنگنده‌های آمریکایی، روسی‌ و چینی مجهز است، ارتقا می‌دهد.

 نشنال اینترست با اشاره به موجودیت فعلی بدنه نیروی هوایی ایران و وجود فانتوم، اف- 4 ، اف- 14 تام کت، جنگنده اف 6 و 7 چین و میگ‌های 19، 21 و 29  نوشت: بیشترین تلاش ایران در مسیر بومی سازی جنگنده‌ها اصلاح بدنه «اف -5» ساخت کارخانه نورث‌راپ آمریکا و البته نمونه  نه چندان جالب جنگنده‌هایی چون «قاهر- 313» بوده است.