بی‌اعتمادی‌ بین ایران و اروپا از بین نرفته است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اواسط هفته جاری در سفری رسمی، برای دیدار با مقامات دولت بلژیک و اتحادیه اروپا راهی بروکسل شد.

وی در جریان این سفر، در پارلمان اروپا هم حضور یافت و در ارتباط با سیاست‌های دولت ایران در قبال اروپا و مواضع منطقه‌ای تهران سخنرانی کرد.

تلویزیون پارلمان اروپا در همین رابطه گزارشی تهیه کرده و به بررسی ابعاد سفر آقای ظریف به اروپا پرداخته است.

در این گزارش با بیان اینکه اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک می‌تواند آغازگر «بازگشت ایران به جامعه بین‌الملل» باشد، به مواضع برخی از نمایندگان پارلمان اروپا در قبال ایران، پرداخته شده است.

 

به گزارش تلویزیون پارلمان اروپا، در جریان سخنرانی وزیر امور خارجه ایران در بروکسل، برخی از نمایندگان به انتقاد از آنچه آن‌ها سابقه بد در زمینه حقوق بشر، تنش در روابط با ریاض و همچنین حمایت تهران از دولت سوریه خواندند، انتقاد کرده‌اند. 

محمد جواد ظریف در این نشست در پاسخ به این انتقادات گفت: «حقوق بشر نباید دستاویزی برای مانورهای سیاسی باشد،‌ حقوق بشر نباید اهرمی برای ضربه زدن به رقبای شما باشد.»

در ادامه این گزارش با دو تن از نمایندگان پارلمان مصاحبه شده که یکی می‌گوید هنوز بین ایران و اروپا سوءاعتماد وجود دارد و دیگری که گفت ایران کشور بزرگی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

ریچارد هوویت عضو گروه ائتلاف پیشرو سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها در پارلمان اروپا که وظیفه تدوین راهبرد این نهاد در قبال ایران را نیز بر عهده دارد، گفت: «ما از وضعیتی می‌آئیم که 15 سال تحریم وجود داشته، آن هم بدون اینکه هرگونه گفت‌وگویی صورت گرفته باشد، بنابراین طبیعی است که در هر دو سو، سوءاعتماد زیادی به طرف مقابل وجود داشته باشد. آنچه امروز دیدیم، مذاکرات عمیق و جامع وزیر ظریف با طیفی وسیع از جناح‌های پارلمان اروپا بود.»

«آرنو دانژو» سیاستمدار فرانسوی و عضو گروه حزب خلق مردمی پارلمان اروپا دیگر نماینده‌ای بود که در این گزارش صحبت کرد و گفت: «ایران به هر حال بازیگری کلیدی است، بخواهید یا نخواهید، از رژیم این کشور انتقاد کنیم یا نکنیم، به هر حال ما باید از لحاظ ژئوپلیتیکی با این کشور بزرگ در منطقه کار کنیم، و کسی نمی‌تواند این را نادیده بگیرد.»

در پایان این گزارش بخشی از صحبت‌های وزیر خارجه ایران پخش شد که در مورد اراده تهران برای کار با اروپا، گفت: «ایران می‌خواهد با جامعه بین‌المللی کار کند، هرچند که ایران آماده است که با اروپا برای کاهش نگرانی‌ها و تنش‌ها در منطقه کار کند، اما باور کنید، این [فقط] ما نیستیم که باید اعتماد شما را جلب کنیم، بلکه هر دو طرف باید اعتماد یکدیگر را جلب کنند.»