نخستین ایرباس‌ های ایران کی می‌رسند؟

نهایی شدن مذاکرات اخیر وزارت راه و شهرسازی و شرکت ایرباس فرانسه برای فروش 118 هواپیمای نو به ایران، امید بسیاری به وجود آورده تا شرایط ناوگان هوایی کشور که در طول این سال‌ها چندان اوضاع خوبی نداشته را دگرگون کند؛ امیدی که برای محقق شدن به چند ماه زمان احتیاج خواهد داشت.

سبد خرید 118 هواپیمایی ایران طوری طراحی شده که به نسبت نیاز کشور در سال های آینده هواپیماهایی با مدل‌های مختلف وارد ناوگان شود.

از این رو در فاصله کوتاه ایرباس‌های مدل 320 و 321 تحویل خواهند شد که با ظرفیت مسافرگیری کم‌تر از 300 نفر در پروازهای داخلی و منطقه‌ای کاربرد خواهند داشت و پس از آن نیز نوبت به ایرباس 330 و 350 می‌رسد که هم از نظر برد پرواز به مسافت‌های طولانی‌تر حرکت می‌کنند و هم ظرفیت مسافرگیری بالاتری دارند.

همچنین بر اساس توافق انجام گرفته در صورتی که تمام مقدمات لازم برای بهسازی زیرساخت های ایران انجام گیرد از سال 2020 امکان ورود ایرباس380 به کشور نیز وجود خواهد داشت. با این تفاسیر ایران در نخستین محموله باید در انتظار ایرباس‌های 30 خود باشد، هواپیماهایی که شاید در سال آینده، نخستین فروند از آنها به ایران منتقل شود؛ موضوعی که معاون ایران ایر نیز آن را تایید می‌کند.

محمدی راد در پاسخ به این سوال که نخستین هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران چه زمانی به ناوگان کشور اضافه خواهند شد به ایسنا گفت: طبق توافقات اولیه تا پایان سال جاری میلادی باید چهار تا پنج فروند هواپیما به ایران تحویل شود.

وی درباره مابقی هواپیماهای مدنظر ایران نیز اظهار کرد: ما باید شرایط خود را برای امکانات هواپیما، کابین، شرایط صندلی و دیگر موارد اعلام کنیم تا پرنده هایی که از سال 2017 به ایران تحویل می شوند از هر نظر با خواسته های کشور هم خوانی داشته باشند.

این اطلاعات نشان می‌دهد ورود هواپیماهای مسافرتی ایران تا پایان سال جاری محتمل به نظر نمی‌رسد اما ایرباس در سال 1395 حداقل چند فروند هواپیما از قرارداد منعقد شده با ایران آماده تحویل خواهد کرد تا پس از آن با مذاکرات صورت گرفته بین طرفین مدل‌های بعدی بر اساس نظرات و شاخصه‌های مدنظر ایران تعیین تکلیف شود، فرایندی که کلید خوردن آن در سال2016 میلادی به معنای پایانش در سال 2024 خواهد بود.