طلایی که محمد بنا چسبید

محمد بنا در خصوص کسب عنوان قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا اظهار داشت: مسابقات خوبی بود و من از نحوه کشتی گرفتن بچه‌ها راضی هستم و همه عملکرد خوبی داشتند. چه کشتی‌گیری که طلا گرفت و چه کشتی‌گیری که به عنوان پنجمی رسید، هر کسی در جایگاه خودش خوب بود.

وی افزود: سطح مسابقات قهرمانی آسیا تقریبا به همین شکل است و هر ساله‌ نیز در چنین سطحی برگزار می‌شود ولی تیم کشتی ایران آنقدر از آسیا فاصله گرفته که اگر تیم خوبی می‌بستیم در هر 8 وزن می‌توانستیم به مدال طلا دست یابیم و به راحتی با 8 طلا به خانه بازگردیم. 

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در ارتباط با نحوه قضاوت داوران در این مسابقات خاطر نشان کرد: کشتی‌گیران باید آنقدر اقتدار داشته باشند و جلو کار کنند که کسی نتواند حق‌شان را تضییع کند. سامان عبدولی و پیام بویری خودشان اجازه دادند که حق‌شان خورده شود و باید بهتر از این کار می‌کردند. بویری به راحتی می‌توانست کشتی‌گیری قزاق که نفر سوم جهان است را شکست دهد.

بنا ادامه داد: مهدی زیدوند به خاطر وزن کم کردن زیاد نتوانست جلو کار کند و شاید اگر در کشتی‌های دور دوم یا سوم با کشتی‌گیر کره‌ای سرشاخ می‌شد به راحتی او را شکست می‌داد اما او هم ارزش خاص خودش را دارد. نباید فکر کرد که یک کشتی‌گیر همیشه برنده باشد، برد و باخت به اعتقاد من در چنین مسابقاتی مهم نیست، هر چند توقع داشتیم تا زیدوند اول شود اما مهم این بود که او به مدال رسید. 

وی عنوان کرد: یوسف قادریان تازه به وزن 88 کیلوگرم آمده و البته خودش دوست داشت تا در این وزن کشتی بگیرد، اگر رامین طاهری را در 80 کیلوگرم نداشتیم هیچ وقت اجازه نمی‌دادم که قادریان وزنش را افزایش دهد با این حال او نشان داد که نیازمند میدان‌های بزرگتری است و قرار نیست پرونده او را به خاطر شکست در یک کشتی ببندیم او مثل افشین که چندین سال باخت و کامل نبود ولی اکنون یکی از کامل‌ترین کشتی‌گیران وزن 71 کیلوگرم است نیازمند زمان است. 

آقای خاص کشتی فرنگی در ارتباط با این که کدامیک از کشتی‌گیران در این مسابقات بیشتر نظر وی را جلب کرده تصریح کرد: طلای رامین طاهری خیلی به من چسبید کسی که 2 سال پیش در 66 کیلوگرم در مسابقات آسیایی به عنوان پنجمی رسید بعد از 2 سال در 3 وزن بالاتر طلا گرفت و این موضوع دلچسب بود، البته امیر قاسمی هم طلایش خوب بود و در شرایطی که همه می‌گفتند سنگین وزن خوب نداریم اکنون بشیر باباجان‌زاده، بهنام مهدی‌زاده و امیرقاسمی به خوبی می‌درخشند و ما تمامی اوزان نفرات خوبی داریم. اکنون کشتی‌گیری مثل بیابانگرد آنقدر پخته شده که من نیازی به کشتی‌گیر جوان ندارم و به اعتقاد من جوان‌ها باید به این شرایط برسند تا بتوانند جایگزین افشین شوند. 

بنا درباره کشتی‌های مهدی علیاری و طلایش نیز گفت: علیاری خوب بود البته سطح او بالاتر از آسیا است ولی همان کشتی‌گیران مصری که برای بحرین روی تشک رفت و کشتی‌گیران ازبک و قزاق نیز خوب بودند که علیاری آنها را شکست داد با این حال کشتی‌گیر ارمنستان قاسم رضایی و مهدی علیاری جزو 3 کشتی‌گیر خوب وزن 98 کیلوگرم هستند.