«محمود علی» سرتیپ خلبان  ارتش سوریه درباره اهمیت عملیات ارتش سوریه و همپیمانانش در حومه حلب تاکید کرد مناطقی که از اشغال تروریست‌‌ها آزاد شد  مقدمه و زمینه‌ای برای ضربات کوبنده آتی قلمداد می‌شود.

وی افزود آنچه عربستان سعودی و ترکیه انجام می‌دهند، صرفا مانور سیاسی و عملیات مذاکره آتش با آتش است تا بتوانند برگ برنده بیشتری در هر راه حل سیاسی آتی برای بحران سوریه به دست آورند.

محمود علی که  در دمشق گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت هدف از عملیات ارتش سوریه در شمال سوریه، بسته شدن راه ورود گروه‌های تروریسیت به شهر حلب و اطراف آن و نیز قطع کمک‌رسانی به گروه‌های موجود در داخل شهر حلب به ویژه در سایه وجود محله‌های تو در تو و قدیمی این شهر است.

وی تصریح کردعملیات ارتش سوریه در شمال کشور سه ضربه منحصر به فرد داشته است، اولین ضربه به آزادسازی مناطق گسترده‌ای در حومه جنوبی حلب و کنترل جاده بین المللی حلب به دمشق منجر شده که به اعتقاد من مناطق آزادشده امکان وارد کردن ضربه قوی در آینده را به ارتش سوریه می‌دهد.

وی افزود ضربه دوم ارتش سوریه در حومه شرقی شهر حلب به تروریست‌ها وارد شد که به آزادسازی فرودگاه نظامی کویرس و بریده شدن دست ترکیه و قطع تماس‌‌هایش با داخل سوریه از طریق منطقه الباب و اطراف آن و سومین ضربه که مهمتر از ضربات اول و دوم و وبیانگر بعد انسانی و بعد نظامی بود، در امتداد شمال تا  تل رفعت محقق شد که منجر به ارتباط با مردم ما در شهرک‌های نبل و الزهراء و شکست حلقه محاصره آنها و حل یک مسئله انسانی بسیار بزرگ و نیز حل یک مسئله بسیار مهم و استراتژیک یعنی قطع شاهرگ ارتباط حکومت ترکیه با گروه‌های تروریستی موجود در شهر حلب و اطراف آن منجر شد.

کارشناس نظامی سوری تصریح کرد عملیات ارتش سوریه در شمال کشور تنها مقدمه عملیات گسترده‌تر و فراگیر‌تری است که ممکن است صحنه نبرد نهایی میان ارتش سوریه و همپیمانانش از یک سو با گروه‌های تروریستی مورد حمایت برخی رژیم‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را تشکیل دهد.

وی درباره احتمال تجاوز نظامی زمینی رژیم آل سعود و ترکیه به سوریه ابراز عقیده کرد من بر این باورم که آنها هرگز جرات چنین کاری را نخواهند داشت، چرا که مجموعه تصمیم‌گیرندگان جنگ در ترکیه اجازه آن را نمی‌دهد، زیرا تصمیم جنگ در ترکیه را شورای عالی امنیت ملی این کشور که شمار زیادی نظامیان بلندپایه در آن عضو هستند، می‌گیرد که چند روز پیش اردوغان ریاست این شورا را به عهده گرفت و در پایان هم اعلا کرد ترکیه هرگز دست به هیچ عملیات نظامی در داخل سوریه نخواهد زد مگر در چارچوب تصمیم شورای امنیت. همانطور که می‌دانیم چنین تصمیمی در حال حاضر گرفته نشده است.

وی خاطر نشان کرد تهدید‌های عربستان و ترکیه برای حمله نظامی به سوریه، صرفا نوعی مانور سیاسی و عملیات مذاکره آتش با آتش با هدف کسب برگ‌های برنده بیشتر در هر گونه راه حل سیاسی برای بحران سوریه است و معتقدم آنها هرگز جرات وارد کردن یک نظامی ترکیه‌ای را به خاک ترکیه نخواهند داشت.

محمود علی تاکید کرد سال 2014 میلادی که سوریه خیلی از جایگاه و موقعیت امروزش، ضعیف‌تر بود و ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین المللی همانند امروز شکل نگرفته بود، در آن سال طرف مقابل منظورم عربستان سعودی و ترکیه در اوج غرور و خودکامگی بوده و به قدرت خود می‌بالیدند، در آن سال آنها جرات نکردند دست به چنین ماجراجویی (دخالت نظامی زمینی در سوریه) بزنند، چگونه می‌توانند اکنون که سوریه و همپیمانانش در اوج قدرت و تروریست‌ها و همپیمانان و حامیانشان در اوج ضعف هستند چه ترکیه یا عربستان سعودی، دست به چنین ماجراجویی بزنند؟

کارشناس نظامی سوری درباره دیدگاه دولت سوریه و همپیمانانش و دیدگاه معارضان و همپیمانان و حامیان آنها برای هرگونه مذاکرات درباره حل بحران سوریه به تسنیم گفت دو طرف در مذاکراتی که اخیرا در آلمان یا ژنو انجام شد، شرکت داشتند، طرف اول، سوریه و همپیمانان منطقه‌ای و بین المللی‌اش بودند که این مشارکت مستلزم ایجاد پوشش سیاسی برای عملیات نظامی بزرگ علیه تمام گروه‌های تروریستی در داخل سوریه بود.

طرف دیگر یعنی مخالفان بودند که اعتقاد داشتند می‌توانند از طریق میز گفت‌و‌گوها به  دستاوردها و امتیازهای بزرگی از دولت سوریه و همپیمانانش برای توقف شکست‌های نظامی گروه‌های مسلح وابسته به آنها در صحنه سوریه و همچنین به شرایط بهتری دست یابند.

کارشناس سوری درباره شیوه‌ای که جهان بر اساس آن با مسئله تروریسم در سوریه در آینده تعامل خواهد کرد، گفت من احتمال می‌دهم توافق بین المللی درباره تروریسم ادامه یابد بدون این‌که ماهیت یا جزئیات آن مشخص شود، که این سخن هم ما را به نتیجه نمی‌رساند، چرا که غرب از تروریسم بهره‌برداری می‌کند و در عین حال تمام اطلاعات موجود در صحنه سوریه و اقدامات جنایتکارانه‌ای را که انجام می‌دهد، بهتر از ما می‌داند، ولی از این تروریسم برای کسب دستاوردهای بیشتر در هر راه حل سیاسی بهره‌برداری می‌کند.