من در آمدن برانکو به پرسپولیس تأثیرگذار بودم

افشین پیروانی در خصوص اینکه بالاخره سرنوشت او در تیم ملی چه شد و آیا او مدیر ورزشی این تیم است یا دیگر باید او را مدیر سابق بدانیم، گفت: نه من و نه هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند برای تیم ملی، پیراهن مقدس این تیم یا برای پستی که در تیم ملی می‌گیرد شرط و شروط بگذارد. من اگر استعفایی کرده‌ام، به دلیل فشارها بود و شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند در تیم ملی همه چیز روال خوبی دارد، اما این‌طور نیست.

استعفای من هم هنوز بررسی نشده و آن را قبول نکردند
وی که با برنامه ورزش و مردم گفت‌وگو می‌کرد، افزود: نباید در یک مجموعه شرایط این‌طور باشد که بگویند «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» و نباید چون من در فدراسیون فوتبال به عنوان مدیر ورزشی تیم ملی انتخاب شده‌ام بیایم و بگویم همه چیز خوب است. ما باید راستگو باشیم تا بعدها اگر مشکلی وجود داشت نگویند که کسی چیزی نگفت. من هم استعفای خودم را نوشته‌ام و 24 بهمن‌ماه به رئیس فدراسیون تحویل دادم، اما با توجه به اینکه فروردین‌ماه 95 دو بازی مقابل هند و عمان داریم هم علی کفاشیان و هم کارلوس کی‌روش خواستند که برای این دو بازی هم کنار تیم ملی باشم. استعفای من هم هنوز بررسی نشده و آن را قبول نکرده‌اند.

با فدراسیون فوتبال قرارداد نداشتم اما تعهد که داشتم
مدیر ورزشی مستعفی تیم ملی فوتبال کشورمان با اشاره به انتقادی که از او صورت گرفته است، اظهار داشت: یکی از دوستان گفته بود که وقتی قرارداد نداری، چرا استعفا کرده‌ای، چون نیازی به استعفا نبود. باید بگویم قرارداد نداشتم، اما تعهد که داشتم. قرارداد من هم آنقدر این ماه و آن ماه شد که هنوز امضا نشده است و باز هم می‌گویم با قرارداد یا بدون قرارداد افتخار می‌کنم که کنار تیم ملی کشورم حضور داشتم، کنار سرمربی بزرگی مانند کارلوس کی‌روش خیلی چیزها یاد گرفتم و شاید اگر استعفا نکرده بودم خیلی‌ها متوجه قرارداد نداشتن من هم نمی‌شدند. من برای حضور در تیم ملی هیچ شرط و شروطی نداشتم و فقط به دلیل تعهدی که دادم به تیم ملی آمدم و برای کمک کردن آمده بودم.

بدون استعفا می‌رفتم بی‌احترامی به خودم و به مجموعه‌ای بود که در آن کار می‌کنم
پیروانی همچنین در واکنش به طرح این موضوع که وقتی قراردادی ندارد استعفایش هم معنایی نمی‌دهد، گفت: درست است، اما من می‌توانستم از 24 بهمن‌ماه به بعد دیگر نروم و کارم را در تیم ملی انجام ندهم، اما این قشنگ نبود، این اتفاق بی‌احترامی به خودم و به مجموعه‌ای بود که در آن کار می‌کنم.

خاکپور اعتقاد داشت باید بندهایی به قراردادش اضافه و یا از آن کم شود
وی در خصوص اینکه چرا باید در فدراسیون فوتبال ایران افرادی مانند خاکپور به عنوان سرمربی تیم امید و افشین پیروانی به عنوان مدیر ورزشی تیم ملی بدون قرارداد کار کنند و آیا این موضوع برای وجهه فدراسیون فوتبال بد نیست، گفت: در این خصوص مسئولان فدراسیون فوتبال باید جوابگو باشند. در مورد خاکپور باید بگویم دو یا سه بار قرارداد برای امضا در اختیارش قرار گرفت، اما وی اعتقاد داشت باید بندهایی به آن اضافه و یا از آن کم شود. در واقع خاکپور با این کار از پوزیشن خود به عنوان یک مربی ایرانی دفاع می‌کرد.

اگر استعفایی دادم به خودم احترام گذاشتم
مدیر ورزشی مستعفی تیم ملی فوتبال کشورمان تأکید کرد: در مورد خودم هم باید بگویم هیچ قراردادی به دستم نرسید، که بخواهم امضا کنم. این بسیار بد است که ما بخواهیم در یک برنامه تلویزیونی یا رسانه‌ها درباره قرارداد، وضعیت زمین، تمرین و لباس تیم ملی صحبت کنیم. من یک مصاحبه جالب از خداداد عزیزی خواندم که در آن گفته بود شرایط به گونه‌ای شده که ما «همیشه نالان» شده‌ایم. ما اگر حرف می‌زنیم و می‌گوییم می‌خواهیم در جام جهانی حضور پیدا کنیم سیستم ما هم باید مطابق با استانداردهای جهانی شود، من با فدراسیون فوتبال قرارداد ندارم و اگر استعفایی دادم به خودم احترام گذاشتم، چون حرفی است که زده بودم.

اینکه تماشای بازی‌ها رایگان می‌شود، آرامش است؟
پیروانی افزود: به این مسئله برگردیم که چرا من قرارداد نداشتم. من از اول که بدون قرارداد نیامدم و فدراسیون به من گفته بود که قرارداد امضا می‌کنیم، اما اینقدر این ماه و این هفته کردند که هنوز قراردادی امضا نشده است. حالا می‌خواهم این را بگویم که اگر بعد از سه چهار ماه که قراردادی امضا نشده بود می‌رفتم، نمی‌گفتند که پیروانی برای چه رفته است؟ نمی‌گفتند در این آشفته‌بازار فوتبال به خاطر پول تیم ملی را رها کرد و رفت؟ می‌گویند فوتبال آرامش دارد اما اینکه تماشای بازی‌ها رایگان می‌شود، تیم ملی برای تمرین کردن زمین چمن ندارد، تیم‌های سپاهان و نفت به این روز افتاده‌اند، آرامش است؟ آرامش فوتبال از دور است و به نظرم اینکه سرمربی تیم امید قرارداد ندارد، تیم ملی لباس ندارد و مهدی طارمی با یک دست لباس مقابل گوام بازی می‌کند، آرامش نیست.

کفاشیان نگفته است استعفا هماهنگ شده بود
وی با اشاره به صحبت علی کفاشیان مبنی بر اینکه استعفای کی‌روش با او هماهنگ شده بود، اظهار داشت: آقای کفاشیان گفته که کی‌روش با او هماهنگ است، اما استعفای سرمربی تیم ملی به این دلیل بود که دست رئیس بعدی فدراسیون باز باشد. کفاشیان می‌گوید بین تیم‌های آسیایی ما کارلوس کی‌روش داریم و می‌توانیم موفق شویم، اما سرمربی تیم ملی هم می‌گوید امکانات می‌خواهد و بدون امکانات نمی‌توان کار کرد. در این بین وقتی چنین صحبت‌هایی مطرح می‌شود و می‌گویند این استعفا هماهنگ شده بود، درست نیست. به نظرم ما باید به مسائل اساسی بپردازیم. البته کفاشیان هم حرف خود را تغییر داده و گویا گفته است کی‌روش استعفا کرده و کارها با او هماهنگ می‌شود، اما این‌طور نیست که گفته باشد استعفا هماهنگ شده بود.

اینکه تیم ملی زمین تمرینی ندارد، آرامش نیست
مدیر ورزشی مستعفی تیم ملی فوتبال کشورمان ادامه داد: اینکه تیم ملی زمین تمرینی ندارد، آرامش نیست. ما هر بار که تیم ملی در تهران تمرین دارد، دو سه جلسه در ورزشگاه آزادی تمرین می‌کنیم و زمین این ورزشگاه هم جایی است که تیم‌های باشگاهی باید بازی‌های‌شان را برگزار کنند، اما مسئولان ورزشگاه لطف دارند و ما این بار هم نامه زده‌ایم تا تمرینات را در ورزشگاه آزادی برگزار کنیم.

استعفای کی‌روش به خاطر عصبانیت و ناراحتی از شرایط فعلی بود
پیروانی در خصوص دلیل استعفای کی‌روش گفت: استعفای کی‌روش به خاطر عصبانیت و ناراحتی از شرایط فعلی بود و هیچ هماهنگی در این خصوص با کفاشیان نداشته است. او معتقد است باید ببینیم رئیس بعدی فدراسیون آیا می‌تواند امکانات را برای موفقیت تیم ملی فراهم کند تا ادامه مسیر میسر شود یا نه.

اقدامات کی‌روش برای حضور اینفانتینو در ایران تأثیرگذار بود
وی در واکنش به طرح این موضوع که پس این استعفا ربطی به دعوت نشدن از کی‌روش برای نشست با اینفانتینو نداشت، تأکید کرد: در این خصوص بحث بی‌احترامی مطرح است، اما استعفای کی‌روش ربطی به دعوت نشدن از او برای نشست با اینفانتینو نداشت. ضمن اینکه به غیر از کی‌روش اسطوره‌های بزرگی مانند دایی، عابدزاده، مهدوی‌کیا، منصوریان، نکونام و آندو تیموریان نیز بودند که می‌توانستند به نشست با دبیرکل یوفا دعوت شوند. ما نمی‌گوییم که کی‌روش از اینفانتینو برای حضور در ایران دعوت کرده است، طبیعی است که این کار توسط فدراسیون فوتبال انجام شده ،اما ایمیل‌هایی بوده است که نشان می‌دهد کی‌روش با اینفانتینو کانال زده و برنامه‌ریزی کرده است. در مجموع این اقدامات برای حضور وی در ایران تأثیرگذار بوده است.

کفاشیان را خیلی کم می‌بینیم
مدیر ورزشی مستعفی تیم ملی فوتبال کشورمان در پاسخ به این پرسش که «آیا گلایه‌های خود را به رئیس فدراسیون فوتبال منتقل کرده‌اید؟»، گفت: ما کفاشیان را خیلی کم می‌بینیم، وی آنقدر مشکلات دارد که بتواند لباس و مسئله کمپ و... را حل کند.

به غیر از 2 یا 3 باشگاه کدام یک از باشگاه ما تیم‌های پایه اصولی دارند؟!
پیروانی در مورد اینکه چرا تیم‌های ملی عراق، توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف مثل جام ملت‌های آسیا یا صعود به المپیک موفق عمل کنند در حالی که امکانات به مراتب کمتری از ما داشته و کشورشان در وضعیت جنگی به سر می‌برد، تصریح کرد: بگذارید در مورد جام ملت‌هایی که گذشت و دیداری که با عراق داشتیم، صحبت کنم. در آن دیدار ما 85 دقیقه 10 نفره مقابل عراق بازی کردیم و همه گفتند که تیم ملی با این شرایط عملکرد خیلی خوبی مقابل عراق داشت. ما اگر از کسی خوش‌مان نمی‌آید می‌توانیم از ظاهر یا اخلاق او انتقاد کنیم، اما نمی‌توانیم علم و دانش آن فرد را زیر سؤال ببریم. بحث این است که نباید یک کار غلط منجر به نتیجه شود. در جام جهانی 98 بازیکنان هر هشت یا 9 نفر در یک اتاق می‌خوابیدند یا در گذشته برای گرم کردن از کرسی استفاده می‌شد. آیا در حال حاضر باید از همین روش‌های سنتی استفاده شود. آیا کار باید هیئتی باشد یا اصولی؟! به غیر از دو یا سه باشگاه کدام یک از باشگاه ما تیم‌های پایه اصولی دارند.

با این شرایط اگر به جام جهانی برویم هم کار بزرگی کرده‌ایم
وی ادامه داد: بگذارید برای شما مثالی بزنم، در استان مازندران هزینه کمی برای کشتی می‌شود، اما شاهدیم که اکثر قهرمانی‌ها توسط کشتی‌گیران مازندرانی در عرصه ملی و بین‌المللی شکل می‌گیرد، این موضوع به ژن آنها نیز برمی‌گردد. شاید برنامه‌ریزی که در فوتبال عراق صورت می‌گیرد، یا شرایطی که فوتبال آنها دارد بهتر از ما باشد که در این زمینه‌ها از ما جلوتر هستند باید یک تیم کارشناسی این موضوع را بررسی کند، البته من یک سؤال از شما دارم. چرا نمی‌گویید عراق سالیان سال است که نمی‌تواند به جام جهانی برود. به اعتقاد من با این شرایطی که فوتبال ما دارد اگر به جام جهانی برویم هم کار بزرگی کرده‌ایم.

من در آمدن برانکو به پرسپولیس تأثیرگذار بودم
مربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس درباره اینکه آیا قبول دارد که برانکو ایوانکوویچ توانایی فنی بالایی دارد و توانسته این تیم را متحول کند، گفت: باید از نژادفلاح تشکر کنم که در مقطعی که مدیرعامل باشگاه بود، چنین اتفاقی را رقم زد. برانکو مربی من بوده و به توانایی‌های فنی او کاملاً واقفم. برانکو به لحاظ فنی بسیار مربی بزرگی است و باید بگویم روزی که قرار بود انتخاب شود آقای نژادفلاح و خادم از من درباره او مشورت گرفتند. همین‌جا باید بگویم افشین پیروانی در آمدن برانکو به پرسپولیس تأثیر داشته است. آن موقع دوست داشتم که مربی بزرگی به پرسپولیس بیاید تا این تیم به موفقیت برسد، اما این خادم و نژادفلاح بودند که تأثیر زیادی در آمدن برانکو به پرسپولیس داشتند، هرچند حرف و حدیث پشت سر آنها زیاد بود.

امیدوارم مسئولان به فکر کمپ تیم ملی هم باشند
پیروانی در پایان صحبت‌های خود گفت: امیدوارم تیم ملی در اردویی که پیش رو دارد، شرایط خوبی داشته باشد و امکانات برای تمرین کردن فراهم شود. کی‌روش از من خواسته که با قالیباف جلسه‌ای داشته باشیم تا در خصوص کمپ تیم ملی و بازسازی آن صحبت کنیم. نمی‌گویم درست کردن کمپ تیم ملی یک وظیفه شرعی و دینی است، اما امیدوارم مسئولان به فکر کمپ تیم ملی هم باشند و به وضعیت آن رسیدگی کنند.