وقتی صحبت از درآمد و حقوق بالا می‌شود، همه ناخواسته یاد پزشکان و مدیران ارشد می‌افتند، اما شاید برای بسیاری سوال باشد که رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش چقدر درآمد دارند؟ پزشکان و مدیران ارشد به داشتن درآمدهای بالا معروف هستند به طوری که میانگین درآمد یک متخصص بیهوشی در آمریکا 246 هزار و 320 دلار و میانگین حقوق یک مدیر ارشد سالانه 180 هزار و 700 دلار است.

 

 

به نظر شما دستمزد افراد پردرآمد آمریکا چقدر با درآمد رئیس جمهور این کشور فاصله دارد؟ جواب این است: دستمزد آنها با رئیس‌جمهور فاصله زیادی ندارد چراکه رئیس‌جمهور آمریکا سالانه 400 هزار دلار حقوق دریافت می‌کند. علاوه بر این، وی سالانه چیزی حدود 50 هزار دلار هم به عنوان پاداش دریافت می‌کند.

 

البته این ارقام در گذر زمان رشد کرده است. مثلا، جورج واشنگتن، نخستین رئیس‌جمهور آمریکا در سال 1789 میلادی سالانه تنها 25 هزار دلار درآمد داشت. شاید این رقم از نظر شما مبلغ زیادی به نظر نرسد اما اگر بخواهیم این رقم را با نرخ تورم امروز تطبیق دهیم، میزان آن معادل 600 هزار دلار امروز خواهد شد.

جورج واشنگتن

 

از سال 1789 میلادی تا امروز، حقوق رییس جمهور ایالات متحده 5 مرحله افزایش داشته که جدیدترین آن مربوط به سال 2001 است که در آن سال کنگره حقوق ریاست‌جمهوری را از 200 هزار دلار در سال به دو برابر یعنی 400 هزار دلار افزایش داد. این حقوق کافیست تا رییس‌جمهور آمریکا در در زمره جمعیت یک درصدی طبقه ثروتمند در شهرهای اصلی این کشور قرار دهد.

 

 

البته ناگفته نماند که نباید دستمزد را با درآمد اشتباه گرفت. درحالی که دستمزد اوباما 400 هزار دلار است اما درآمد او در سال 2011 میلادی حدود 790 هزار دلار بوده است که این درآمد به لطف سرمایه‌گذاری و درآمدهای ناشی از فروش کتاب خاطراتش با عنوان «جسارت امید» حاصل شده است.

 

رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز مانند سایر کارمندان، علاوه بر حقوق خود، مزایا نیز دریافت می‌کند اما برخلاف کارمندان، این مزایا شامل: حمل و نقل رایگان با لیموزین ریاست‌جمهوری، تردد با هواپیماهای نیروی هوایی و همین‌طور سکونت رایگان در کاخ سفید می‌شود.

 

مزایای دیگری که رئیس‌جمهور آمریکا از آن بهره‌مند می‌شود این است که در پایان دوره ریاست جمهوری خود همچنان از دولت حقوق دریافت می‌کند که این حقوق شامل پرداخت سالانه 200 هزار دلار مزایای بازنشستگی، خدمات درمانی، سفرهای رایگان و همین‌طور دفتر اداری می‌شود. حتما از خود می‌پرسید بانوی اول دولت آمریکا چقدر حقوق می‌گیرد؟ باید بگوییم میشل اوباما که در اکثر سفرهای شغلی اوباما اورا همراهی می‌کند، حتی یک پنی حقوق از دولت دریافت نمی‌کند.