به گزارش العالم اين کميته در بيانيه اي اعلام کرد هم اينک ۸۴ نفر از اين افراد به ويژه پزشکان و پرستاراني که معترضان را مداوا کرده اند هنوز در زندان به سر مي برند و ۱۷ نفر از آنان نيز به دليل وخامت اوضاع و به دستور وزارت کشور به بيمارستان منتقل شدند .

" نبیل رجب " فعال سیاسی ورئیس انجمن حقوق بشر بحرین ابتدای هفته جاری گفت: ۲۰۰ زندانی شیعه که در جنبش های اعتراضی مشارکت داشتند، دست به اعتصاب غذا زدند.

وی افزود: ۱۲ پزشک از ۴۷ پزشک بیمارستان مرکزی سلمانیه که در جریان سرکوب تظاهرات به اتهام تلاش برای سرنگونی خاندان حاکم آل خلیفه بازداشت شدند، از یک هفته پیش دست به اعتصاب غذا زدند.

این کمیته از " سوندرا کروزبی " کارشناسی بین المللی حقوق بشر خواست تا وضعیت این زندانیان را بررسی کند.

گروه پنج نفره کمیته تحقیق که متشکل ازحقوقدانان مشهوراست از ماه ژوئن(خرداد) و از سوی مقامات موظف شده تا سرکوب خونین معترضین را که مخالفان و سازمانهای غیر دولتی ان را محکوم کردند بررسی کند وانتظار می رود که در پایان ماه اکتبر(مهر)، گزارشی کامل از یافته های خود را ارایه کند.

شیعیان که بیشترین جمعیت بحرین را تشکیل می دهند در جنبش های اعتراضی گسترده به منظور اجرای اصلاحات سیاسی حضور بسیار فعالی نسبت به بقیه داشتند.
آمار رسمي بحرين بيانگر کشته شدن ۲۴ نفر از معترضان در جريان اقدامات سرکوبگرانه و کشته شدن ۴ نفرديگر به هنگام بازداشت است .